fredag, oktober 17, 2008

Om å bli til brød og vin



En svært god venn av familien har sendt meg noe som Oswald Chambers (bildet) har skrevet. Jeg synes det var så godt og utfordrende, at jeg gjerne deler det videre med bloggens lesere:

"Som en slik gleder jeg meg nå i mine lidelser for dere og oppfyller ved min kropp det som mangler i Kristi trengsler, for Hans kropps skyld, som er menigheten." (Kol 1,24)

Vi setter oss våre kall på grunnlag av vår egen åndelige innvielse, men når vi kommer i det riktige forhold til Gud, feier Han dem til side allesammen og hamrer oss med smertefulle slag til noe vi aldri hadde drømt om. Da ser vi i et lysglimt hvor Han vil hen, og vi sier: "Her er jeg, send meg." (Jes 6,8)

Dette kall har ikke noe å gjøre med personlig helliggjørelse, men med å bli gjort til brød som brytes og vin som utgytes. Gud kan ikke gjøre oss til vin, hvis vi protesterer mot de fingrene som Han bruker til å kryste oss med. Om Gud bare ville bruke sine egne fingrer og gjøre meg til brød og vin på en særskilt måte! Men når Han bruker en som vi ikke liker, eller et sammentreff av omstenigheter som vi har sagt vi aldri ville finne oss i, hvis Han bruker dem til å kryste oss, så nekter vi. Vi kan aldri få velge skueplassen hvor vi skal gjøres til martyrer. Hvis vi skal bli vin til å drikke, så må vi krystes; du kan ikke drikke druer. Druer blir ikke til vin før de er blitt knust.

Jeg undres på hva slags fingergrep Gud har klemt deg med, ettersom du spratt til siden som en marmorkule og slapp unna? Du er ikke moden ennå, og hvis Gud hadde knust deg, ville vinen vært bitter. Å være en sakramental personlighet betyr at en har elementene av sitt naturlige liv fylt av Guds nærvær, så de ved Hans forsyn kan brytes som brød til Hans tjeneste. Vi må bli formet etter Gud, så vi kan brytes som brød i Hans hender. Hold deg i det rette forhold til Gud, og la Ham gjøre hva Han vil, og du vil finne at Han frembringer den slags brød og vin som kan tjene Hans andre barn til velsignelse.

Oswald Chambers hadde bakgrunn som baptistpastor og misjonær.

4 kommentarer:

Anonym sa...

BjornOlav, det här du skriver om nu det är något som verkligen är något att ta in i sitt hjärta!
T.ex.när du skriver att "när vi kommer till det riktige förhållandet till Gud,så tar Han oss avsides,å hamrar oss med smärtfulla slag till nåt som vi aldrig har drömt om!
Ja, sådana gånger då är det bara för oss att ligga stilla på drejarskivan som Mästaren sitter vid,tills att Han ser sin Bild i oss å allt det egna är bortslipat!
Jag har ett citat som D. Wilkersson har skrivit om Paulus bl.a.;Det här mönstrt av lidande erfar inte alla,men på ett eller annat sätt kommer varje hängiven troende att möta smärta som det finns en mening med.Allt detta lidande är ett område i livet som vi ej har kontroll över.Å det lär oss att överlämna allt till Gud.Detta lidande kallas överlevnadsskola.Det är ett träningspass då vi faller ner på våra knän å ropar:"Herre, detta klarar jag inte".
Då svarar Gud "Bra,Jag klarar det!
Överlåt allt till mej mitt barn,din ande själ vilja sinne kropp ALLT! Lita och förtrösta på mej,för jag Älskar dej!Amen!"

BjornOlav jag skrev ett inlägg till dej igår det gällde en bok av Basilea Schlink,som jag fått,å som jag undrade om du ville att jag skickade till dej.
Om du har tid så kan du väl höra av dej.Samt tala om hur jag kommer in på Bloggen förbönn i Norden,har försökt att skriva inlägg men det lyckas inte.
Vet du BjornOlav när jag bad för denna förbönsblogg så fick jag upp
Dom. 7:9-15.
Läs detta,jag tyckte att det var ett svar från Gud!
Ha en bra dag BjornOlav.Du finns alltid med i mina böner.
Fridshälsningar från Karin

Bjørn Olav sa...

Takk for disse viktige bidrag til å utfylle det Chambers har skrevet.

Boken av mor Basilea har jeg allerede, men tusen takk for omtanken!

Kommer tilbake med alle detaljene om forbønnsbloggen. Har fått nytt modem i posten i dag, men ikke rukket å hente det ennå. Først da vi jeg ha mulighet til å skrive epost til deg og andre.

Anonym sa...

Variert kost du serverer, Hansen. Her på denne bloggen er det noe for alle. Et eneste stort 'smørgårdsbord'. Finner ikke maken noe sted.

Ole Johnny

Anonym sa...

Karin, det var fint det du skrev nå om lidelse. godt å vite at Gud klarer og han hjelper oss med byrdene.

Bjørn Olav, du må ha masse livserfaringer som kan finne og formidle så mye til så mange forskjellige mennesker. Dessuten mye innsikt i Guds ord.

Hilsen karin.