lørdag, oktober 18, 2008

Å vente på Gud



I år vil det være nøyaktig 180 år siden Andrew Murray ble født. Fremdeles leses han som en av de viktigste oppbyggelsesforfatterne verden over. Han var pastor for en menighet i Sør-Afrika. Jeg kom til å tenke på ham i dag i forbindelse med boken jeg holder på å skrive om Abraham, for Abraham måtte lære den hellige øvelsen som heter: Å vente på Gud.


Det er ikke lett å våke, eller vente på Gud, særlig ikke for det moderne mennesket. Men det er en del av det å være et Guds barn. I en bok om nettopp dette tema skriver Murray i forordet:

«Jeg fikk nylig lagt på mitt hjerte en overbevisning om at vi i alt vårt kristne liv, både personlig og offentlig, trenger mer av Gud. Jeg føler at vi må øve opp vårt folk til å vente på Gud når de tilber Ham, og også hjelpe dem til å utvikle en dypere fornemmelse av Hans nærhet, av mer direkte kontakt med Ham, og til full avhengighet av Ham som er det endelige målet for vår tjeneste... Erfaringene det siste året, både personlig og offentlig, har bare fordypet min overbevisning. Det er som om jeg så vidt begynner å se den dype sannheten om at vårt forhold til Gud dreier seg om å vente på Ham, og hvor lite vi har vært oppmerksom på dette behovet i våre liv og vårt virke.»

Prokla Media har utgitt Andrew Murray's bok: Vente på Gud. Den er absolutt verd å lese, ja ikke bare lese, men studere!

Ingen kommentarer: