søndag, oktober 05, 2008

Vi må bli bønnens, nådens og fredens menn og kvinner



Jeg tenker på noen ord av Jean Vanier (bildet) i dag, ord som ikke vil slippe meg. Derfor kommer jeg også til å bruke dem som innledning når jeg skal tale om å være disipler av Jesus, når jeg om en times tid skal tale til en gruppe russiske kristne.

Jean Vanier, som har bygget opp kommuniteter mellom funksjonsfriske og funksjonshemmede mange steder i verden, sier:

"Enten vi vil motta i vårt hjerte Jesu Ånd og bli, som aldri før, bønnens, nådens og fredens menn og kvinner, virkelige etterfølgere av Jesus, eller så vil at forsvinne i kaos. I dag er det Jesu anledning."

Professor i markedsteologi og lederskap ved Regent College i Vancouver, British Columbia, R. Paul Stevens stiller et eget tidsaktuelt spørsmål i en bok han har skrevet sammen med Michael Green. Boken heter "Living the Story" og Stevens spør:

"Hvorfor har vi i det post-moderne Vesten lagt oss på en kristendom uten disippelskap?"

Både Vaniers og Stevens ord er noe å tenke på i dag. Det er ikke tvil i min sjel om at vi trenger å vende tilbake til den radikale tro og levemåte som de første kristne representerte. Vi må det, om vi skal vinne denne verden for Kristus.

1 kommentar:

Jonas Melin sa...

Bra talat! Jag tänker mycket på detta just nu. Idag lyssnade jag till en bra predikan om pengar och blev utmanad på nytt.