onsdag, november 19, 2008

Den skammelige fortielsen



Journalist Steinar Opheim i avisen Dagen/Magazinet, presenterer i dag en særdeles viktig artikkel som reiser noen fundamentale spørsmål om hva vi er opptatt av. Det dreier seg om fortielsen av forfølgelsen av kristne, i norske medier. Vi vil også tilføye: Det står kanskje ikke bedre til blant menighetene og den enkelte kristne. For noen få dager siden forsøkte jeg å få et par kristne svenske nettforum, til å skrive om og be for de 2300 kristne fra Mosul som disse dagene blir fordrevet fra deres hjem. De har ingen steder å gå, det er kaldt i Irak, og de trues på livet av muslimene i byen. Med unntak av en person som skrev tilbake at vi burde være opptatt av de forfulgte kristne, så var responsen øredøvende taushet. Jeg er innom en rekke kristne blogger ukentlig. Med unntak av en, har ingen av dem tatt opp de forfulgte kristnes sak. Da er det lettere å skrive om teologiske spørsmål, teologisk uenighet og krangle om hvem som tilhører den virkelige kirken. Jeg undrer meg over hva Jesus kommer til å spørre om, når vi står foran Kristi domsstol? Tro om Han vil si: Jeg var i fengsel, men dere så ikke til meg.

Steinar Opheim skriver: "Søker en på ordet forfølgelse i NRKs nettbaserte nyhetsarkiv finner en ingenting om at 200 millioner kristne lider for sin tro. «Nyheten» om at Rimi-gründeren Stein Erik Hagen føler seg forfulgt av statsministeren er derimot med. Mer enn 100 kristne har siden august i år mistet livet i trosforfølgelsen i delstaten Orissa i India. I Irak har drap og trusler mot den kristne befolkningen drevet mer enn 1500 familier på flukt. Disse nyhetene er imidlertid ikke nevnt på NRKs nettsted."

Dekningen i norske aviser er ikke stort bedre. Om dette skriver Opheim: "Dekningen av religionsforfølgelse i avisene er generelt sett ikke så mye mer omfattende enn hos NRK. Et søk på internett viser at Aftenposten denne høsten har hatt to artikler om angrepene på de kristne i Orissa. De Jesus-troendes flukt fra Mosul er ikke blitt nevnt. I flere av regionsavisene finnes det ingenting om trosforfølgelsen verken i Orissa eller Mosul. DagenMagazinet og Vårt Land har derimot gitt fyldig omtale av situasjonen begge steder.Organisasjonen Aid to the Church in Need ga i oktober ut rapporten «Persecuted and Forgotten?» (Forfulgt og glemt?) som gir en oversikt over forfølgelsen av kristne rundt om i verden. I rapportens forord beskriver den syrisk-katolske erkebiskopen i Mosul, Georges Casmoussa, hvordan han opplever at verdens forfulgte kristne blir glemt av mediene.— Generelt sett er det nesten ingenting som unnslipper medias oppmerksomhet. Likevel er det bare sporadisk vi opplever at mediene skriver noe om den lidelsen folk må gå gjennom på grunn av sin religiøse tro. Forfølgelsen av kristne i verden i dag er så omfattende at vi kan snakke om en menneskerettighetskatastrofe. Denne katastrofen blir imidlertid i det store og hele ignorert av media, mener erkebiskopen.

Det ville overraske meg om noen kommenterte denne bloggartikkelen!

I Hebr 13,3 leser vi:

"Husk på dem som sitter i fengsel, som om dere var lenket sammen med dem, og husk på dem som blir mishandlet, som om det gjaldt deres egen kropp."

Har du bedt for den lidende kirke i dag? Ber du noen gang for den lidende kirke? Tenk på dine trossøsken som i dag går gjennom Mosuls gater. De har kanskje fått med seg noe av det de eier, men de har ingen steder å gå. Kanskje har noen av dem feber på grunn av at influensaen har rammet dem.

Mer om de forfulgtes situasjon finner du her:

http://www.martyrkirkensvenner.blogspot.com/

8 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for at du er med og vekker vår samvittighet, Bjørn Olav. Jeg tror vi er mange som har godt av å tenke mer på andre enn oss selv. Kanskje vi da kan bli mer takknemlige og mindre sure og misfornøyde.

Gud er kjærlighet. Derfor kan vi ikke bli ordentlig kjent med Gud uten å leve i kjærlighet til alle mennesker.

Bjørn Olav sa...

Takk for din respons, Leif Erik. Jeg tror dette som handler om de forfulgte kristnes sak, er mer aktuelt og viktig enn det vi har trodd. Jeg tror det er en sorg hos Herren å se at så få av Hans folk er opptatt med de som lider for Hans navn skyld. Vi lever ikke opp til den bibelske standarden, at lider ett av lemmene på Kristi kropp, da lider alle med. 1.Kor 12,26. Jeg er redd for at selv om vi kjenner til våre trossøskens harde livsvilkår, angår det sjelden vår hverdag. Derfor er jeg så glad når noen viser at de bryr seg! Må Herren rikelig velsigne deg og din kone!

Petter sa...

Dette er uhyre viktig! Å vite at man ikke er glemt av troende søsken når man gjennomlever trakassering, blir utsatt for forakt, mishandling, adskillelse fra sine kjære, overgrep og tortur.Tenk om det gjaldt deg eller meg! I tillegg til å be for dem som lider, bør vi huske alle team som formidler trøst og bringer hjelp til noen av de forfulgte. Jeg tenker bl.a. på de såkalte "Stå sterke i stormen"-seminarene som Åpne dører har i mange land.

Bjørn Olav sa...

Hei Petter, jeg er enig med deg, jeg tror vi ville få et annet perspektiv om vi kunne tenke oss at det var oss det gjaldt. Det er jo også dette Hebreerbrevets forfatter er inne på.

Anonym sa...

Jeg tror fortielsen har å gjøre med at det er kristne som forfølges. I verdens øyne er de ikke mye verd.

KuleKnut sa...

Du har helt rett, media gir alltid et populistisk syn på virkeligheten og verden. At Rimi Hagen føler seg forfulgt er mye mere spennende for folk enn at kristne blir det, forferdelig, men det er vi som kjøper de avisene som bestemmer hva som skal stå i de. Eller nei, det er dere! hehe! Jeg kjøper de ikke.

Men det samme gjelder jo desverre også de kristne avisene, de fortier om de kristne som forfølger, så det er det samme.

Bjørn Olav sa...

Jeg leser heller ikke VG eller Dagbladet. Dagbladet er det mange år siden jeg har lest. Filleavis, spør du meg.

Er litt usikker på hva du sikter til når du skriver om at kristne aviser fortier når kristne forfølger?

KuleKnut sa...

nei, det var kanskje en lite gjennomtenkt setning, men poenget mitt var vel noe sånt som at de kristne avisene også er populistiske og tabloide på akkurat samme måte, men bare på andre temaer og rettet mot en annen lesergruppe. De gjør også mye rart for å selge aviser og skape overskrifter. Dette veit vi jo fra feks muhammedtegning debatten og flere egne opplevelser med dem. Same shit, diffrent wraping som de sier i amerika! hehe!