torsdag, november 13, 2008

Jødene i Odessa møter Jesus







Fra min tid i Operasjon Mobilisering traff jeg Arne Tajord (bildet). Her om dagen kom jeg over en artikkel om det arbeidet han er en del av nå, nemlig Jews for Jesus sitt arbeid i Odessa i Ukraina. Visste du at Ukraina er det landet hvor den messianske bevegelsen vokser raskest? Arne Tafjord er administrativ leder for økonomiavdelingen for denne organisasjonens lokale avdeling i Odessa, og har bodd her siden 1992. Han er gift med Alla, som er fra Odessa, og sammen har de to barn. Her bor han og familien i et lite toetasjes hus midt i byens sentrum, vegg i vegg med barnas bestemor.

Gud har forberedt Arne Tafjord for denne tjenesten lenge. Allerede i 1983 begynte han å lære seg russisk. I mange år ba han for den forfulgte kirke bak det daværende jernteppet. I 1992 reiste han på sin første evangeliseringstur til Ukraina, og her stiftet han bekjentskap med Jews for Jesus for første gang.

"Det hadde aldri gått opp for meg at min kjærlighet til det jødiske folk burde uttrykke seg i at jeg fortalte dem evangeliet. I dag er dette en selvfølge. Hvordan kunne jeg være så blind! 'For jøde først' er jo faktisk et hovedtema i Det nye testamente," sier han i et intervju med Misjonsblad for Israel.

Hans kones bestemor er muligens jøde, men familien vet ikke det helt sikkert.

I dagens Odessa møter mange jøder Jesus. På to uker i fjor sommer tok 70 jøder og 10 med ikke-jødisk bakgrunn imot Jesus. I 2006 tok 25 personer imot Jesus, 22 av dem var jøder. De fleste av de 70 som tok i mot Jesus i fjor er bevart i troen. Dessverre har jeg ikke noen tall for 2008, men jeg skal forsøke å ta kontakt med Arne Tafjord for å få dem. Det Arne Tafjord har fortalt tidligere er at det stadig er nye som kommer til tro på Jesus som deres Messias.

Jews for Jesus har åtte misjonærer i Odessa, og tre administrative arbeidere. Organisasjonen har tilsammen 33 arbeidere i Ukraina, 24 av dem er misjonærer. Til sammen er det rundt 70 messianske forsamlinger i landet, fordelt på en halv millioner jøder i Ukraina. Odessa har to messianske menigheter.

Ønsker du å vite mer om Jews for Jesus, prøv her: http://www.jewsforjesus.org/

1 kommentar:

Anonym sa...

Så herlig å lese! Godt å høre at mennesker finner Jesus i Odessa, og at det blant disse finnes representanter for Guds utvalgte folk. Måtte Herren rikelig velsigne Arne Tafjord og hans familie. Jeg setter dem på bønnelista mi.