torsdag, desember 04, 2008

Bentley innrømmer stort alkoholforbruk og vil skilles fra kona



Senest i går snakket jeg med en kristen leder som var yr av begeistring over alt det fantastiske som hadde skjedd i Lakeland. Vedkommende var også overbevist om at det var Guds Ånd som hadde gitt Todd Bentley beskjed om å slå den kreftsyke mannen i magen, og sparke den gamle dama i ansiktet med sine biker-boots.

I dag leser vi på nettsiden til Bentley - Fresh Fire Ministries at Bentley innrømmer å ha drukket overdrevet mye alkohol i forbindelse med møtekampanjen i Lakeland! Han er også endelig i sin beslutning om å gå fra kona Shonnah, og at han fortsetter forholdet til sin tidligere praktikant. På nettsiden til Bentley skriver hans medarbeidere at hans forhold til denne kvinnen bare kan karakteriseres med ett ord: utroskap. Todd Bentley har også avslått tilbudet fra kristne ledere om ansvarliggjøring og oppfølging. Han skal etter planene ha samtaler med Rick Joyner på nyåret.

Likevel fortsetter altså enkelte kristne ledere å forsvare det som skjedde i Lakeland. Er vi så sultne på opplevelser og lengtende etter vekkelse, at vi sluker hva som helst? Staben rundt Todd Bentley er overbevist om at vekkelsen i Lakeland var et genuint verk av Gud. Hvordan de kan si det når Bentley innrømmer at han var påvirket av alkohol er det vanskelig å forstå.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det er så vondt og leit å lese om hvordan dette endte. Men jeg spør meg selv, hvor blir det av de erfarne troende som forstår seg på det å prøve åndene?
Eller blir en forført bare en setter føttene innfor slike kirker?
Vi trenger å være våken, kjenne til Guds Ord, og ikke tro enhver ånd selv om det skjer "kraftige" gjerninger.
karin

Anonym sa...

Vi er veldig mange som har grubla på dette med lakeland. Jeg grubler vel egentlig fremdeles. Mitt første (og eneste) møte med bentley var da jeg lastet ned noe av hans forkynnelse på nettet. Dette var i mai tror jeg. Jeg ble fascinert av fortellingene hans. Det var historier om Guds kraft, den ene mer utrolig enn den andre. Samtidig syntes jeg teologien hans var mildt sagt merkelig. Jeg merket at min usikkerhet rundt hele fenomenet ble for stor, så jeg valgt å ikke ha noe mer med dette å gjøre. Siden har fulgt med på deler av debatten i kristne aviser og på nett.

At dette endte galt kan alle være enige om. At Bentleys metoder og teologi er kritikkverdig virker for meg også klart. Men at det som skjedde Lakeland var styggedom fra ende til annen, har jeg problemer med å tro. Når Gudfryktige mennesker kommer tilbake derifra, velsignet, fornyet og forteller om store åndelige opplevelse der.. er det da mulig å tenke seg at noen annen enn Gud er kilden til dette? Jeg synes dette blir utrolig problematisk. Jeg tror ikke Gud gir meg steiner når jeg ber om brød.

Bjørn Olav, det virker som du kan en del om vekkelser. Forteller ikke historien at Gud bruker arbeidere på tross av svakhteter i teologi og metoder? Vekkelsene i norge i de siste to hundre år ble jo båret frem av ulike trossamfunn/bevegelser, med ganske ulik teologi og metoder - så Gud er ikke bundet av våre læresetninger eller uttrykksformer. Lakeland ble aldri en ordentlig vekkelse, men jeg tenker at den kanskje kunne blitt det? Jeg kan ikke forstå annet enn at Todd Bentley hadde en sterk salvelse, men han manglet Gudsfrykt og karakter. Derfor gikk det som det gikk. Uten sammenligning forøvrig, så hadde Saul og David del i samme salvelse og løfter.. den ene endte opp besatt av onde ånder, men den andre ble en av historiens store åndelige ledere.

Bjørn Olav sa...

Det er et særdeles viktig spørsmål du stiller, Karin: Hvor ble det av dømmekraften, eller skal vi heller si: evnen til å skille ånder? I vår tid er det en stor fare for å bli forført, så vi må være ekstra på vakt.

Bjørn Olav sa...

Takk Erik for innsiktsfull kommentar.

De redskapene Gud bruker er alltid ufullkomne. Jeg snakket med en god venn av meg sent i går kveld, som også er pastor og en meget dyktig bibellærer. Vi drøftet noe av det du er inne på i ditt innlegg, og min venn sa noe klokt. I det han henviste til et lignende tilfelle, sa han: Gud ærer alltid sitt ord. Jeg tror det er dette vi ser enkelte steder: Gud ærer Guds ord som forkynnes. Og når Ordet forkynnes stadfestes det av tegn og under. Dette skjer uavhengig av redskapet. Det handler vel også om Rom 11,29: "For Gud angrer ikke sine nådegaver og sitt kall."

Når det er sagt skal vi være klar over at det i vekkelsestider også er en tid for kjødet og de sjeliske kreftene. Alt er ikke Guds Ånd. Fordi vi har med mennesker å gjøre har vi også med kjødet og sjelen. Apostelen taler blant annet om det sjeliske i 1.Kor 2,14.

Og for det tredje så har vi også å gjøre med forførende ånder. De er også virksomme der hvor mennesker vekkes opp til liv i Gud.

I Lakeland skjedde det mangt og mye. Teologisk var det mye som ikke holdt mål, og det er sørgelig at ikke en mer moden person enn Bentley kunne ta tak i noe av dette før det gikk for langt.

Men at mennesker ble møtt av Gud i Lakeland, se det tviler jeg ikke på. Gud bruker de forunderligste ting for å få mennesker i tale.