tirsdag, desember 30, 2008

Eg høyrde dåm av Jesu røyst



Hilde Svela synger en sang av Horatius Bonar, født for 200 år siden i år, den 19. desember for å være nøyaktig, på cd-platen "Tidevann", som jeg har omtalt tidligere på bloggen. Horatius Bonar kom fra en presteslekt som hadde tjent Church of Scotland i tilsammen 364 år! Sangen er vakkert oversatt av pastor Jan Gossner i Kristiansand Frikirke. Innholdet gjør noe med meg. Kjenner jeg dras mot Kristus! Jeg vil gjerne få dele det med bloggens lesere:

Eg høyrde dåm av Jesu røyst: 'Kom vandrar, trøytt og arm. Legg børa av og hovudet til kvile på min barm.' Eg kom til Jesus som eg var, motlaus, trøytt eg bad. Eg fann i han min kvilestad og han har gjort meg glad.

Eg høyrde dåm av Jesu røyst: 'Sjå, fritt er det eg gjev. Drikk livsens vatn, tørste sjel kom bøyg deg, drikk og lev.' Eg kom til Jesus og eg drakk djupt av livsens flod. Mi tørst er sløkt, mi sjel er kveikt Hans nåde gjer meg god.

Eg høyrde dåm av Jesu røyst: 'Eg har gitt verda ljos. Sjå opp til meg til meg til mørkret kverv, din livsbåt har fått los!' Eg kom til Jesus og eg fann mi sol og stjerne der. Og i det ljoset vandrar eg til ferda ender her.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja,BjornOlav det var verkligen sånger som går direkt till hjärtat,dessa keltiska sånger.
Jag hittade även sånger av
Egil och Arne,längre ner på samma inloggning.Jag ska skriva av sången som du nämnde på bloggen,kanske jag kan lära mej
att sjunga den.
Jag tänker på att man kan ju även läsa denna sång när man ber,eller hur BjornOlav,eftersom dessa ord kan talas ut direkt till Jesus!
Vet du vad jag gjorde i går kväll BjornOlav?Jo,jag målade namnet Jesus med röda glittrande bokstäver på min väska.Har även en affisch med namnet "Jesus" på
framrutan på min bil,och jag märker att folk tittar till lite extra när dom ser det! På min bakruta står det "Gud hör din bön."
Ett tyst vittnesbörd,när jag är ute och åker bilen.
Jesus te Amo,y tambien todo la familia!
(Jesus älskar dej och hela din familj)
Karin

Bjørn Olav sa...

Det er nok mange som vil berøres av det "tyste vitnesbyrdet". Et av mine ønsker innfor det nye året er at vi må treffes, Karin. May Sissel og jeg planlegger en tur til Sverige til våren. Kanskje det kunne bli da. Vi får legge det i Herrens hender.

Anonym sa...

Ja,BjornOlav,det är även min önskan inför det nya året,att vi ska få mötas!
Både du och MaySissel är mej så nära mitt hjärta!
Vi får be att detta ska bli verklighet!
Min önskan och bön till vår Gud, inför detta nya året är att vår kärlek å tillbedjan till vår Himmelske Far ska få bli ännu mera intensiv detta året!
"Feliz Ano Nuevo!
(Gott Nytt År)
Karin

Bjørn Olav sa...

Vi må prøve om vi ikke får dette til! Vi snakker ofte om deg og dine her hjemme, og du og dine er stadig i våre bønner.

Bjørn Olav sa...

Ps
Jeg siterer dine spanske ord høyt for meg selv, i et håp om å lære bittelitt. :-)

Med bønn om at 2009 skal bli et rikt år, og hvor du skal få oppleve mange bønnesvar.

Anonym sa...

It seems different countries, different cultures, we really can decide things in the same understanding of the difference!
Personalized Signature:我喜欢淮安掼蛋,靖江青儿,南通长牌,姜堰23张,常州麻将这些地方言游戏

Anonym sa...

You these things, I have read twice, for me, this is a relatively rare phenomenon!
fishing net