tirsdag, desember 23, 2008

Har man en gang vandret til Betlehem, del 1





Jesu stamtavle. Slik begynner Evangeliet. Hva betyr denne lange listen med hebraiske navn? Overfor jødene var det nødvendig å understreke at Jesus stammet fra David. Men en annen betydning kan også utledes fra denne stamtavle: I denne slektsrekken finnes det nemlig også mordere, ekteskapsbrytere og incestforbrytere. Når Jesus blir født i min sjel, skjer det på tross av og gjennom alle mine synder. Jesus trenger inn og baner seg vei tvers gjennom mine feil. Han overvinner dem, den ene etter den andre. Det er Hans stamtre i meg. Og selve denne inntrengningen er gjennomstrålet av Hans barmhjertighet, Hans overbærenhet og av Hans kraft.

Maria, som bærer barnet i sitt skjød, begir seg på vei med Josef for å la seg innskrive i Betlehem. Det er hverken i Rom, Aten eller i Jerusalem at Jesus har villet la seg føde. Mysteriet med Jesu fødsel er således bare tilgjengelig for oss i Judeas fattige landsby. Vi må stige opp til Betlehem, bli borgere i Betlehem. Og vi må erobre, nei, oppnå det ydmyke sinnelaget vi finner i Betlehem.

Englene forkynner ikke bare for hyrdene at en Frelser er født. De sier: Dere er det født en Frelser. Jesus kommer til verden for hver eneste en av hyrdene. Hans fødsel er og blir en dypt personlig hendelse for enhver av oss. Jesus er en gave som tilbys hvert enkelt menneske.

Leo Gillet, en munk fra Østkirken

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Bjørn O
Ser at du har kunnskaper om ortodokse, syriske og egyptiske kirker mm. Jeg har lest litt, men det er en ting jeg ikke forstår. Hva er monofysismen?
Kan du forklare dette, er det noen praktisk betydning, forskjell på dette. Er dette fortsatt et læremessig forskjell mellom kirkene i øst?
Beklager om dette er skrevet i feil kommentarfelt, men kanskje du kunne ta deg tid til å forklare dette begrepet.
Var det ikke noe med at de formulerte seg både for og mot dette på de første kirkemøter?
Du bekjenner deg jo til disse dogmene. Men jeg fatter altså ikke hva dette med to eller en vilje i Kristus betyr (eller var dette siste noe annet)?
Trenger noen ekspert uttalelser...

Anonym hobby-teolog....

Bjørn Olav sa...

Takk for et godt spørsmål. Jeg må få lov til å komme tilbake med et svar når julehøytiden er over. Må Herren rikelig velsigne deg.