torsdag, desember 18, 2008

Hittil har Herren hjulpet oss



Blant dagens julepost fikk jeg også det siste nyhetsbrevet fra Paul Hattaway og Asia Harvest. Hattaway hører med blant de fremste Kina-ekspertene, og er mannen bak boken om Den himmelske mannen. I det siste nyhetsbrevet fokuserer han blant annet på den økonomiske krisen som verden opplever. I den forbindelse forteller han om et besøk han og en kollega hadde til hovedkarteret for Overseas Missionary Fellowship i Singapore for noen år siden. Forløperen for Overseas Missionary Fellowship var Hudson Taylor (bildet) og legendariske China Inland Mission. China Inland Mission ble grunnlagt i 1865 av Hudson Taylor.

I årtider var China Inland Mission den eneste kristne organisasjonen som drev misjonsarbeid inne i Kina. Mange av dagens kinesiske husmenighetsledere ser på dagens store vekkelse som frukten av det trofaste arbeidet som misjonærene i China Inland Mission la ned.

I forbindelse med besøket til hovedkvarteret for Overseas Missionary Fellowship fikk Paul Hattaway og hans kollega innsyn til misjonsselskapets store arkivmateriale. Hattaway forteller:

"Mens jeg leste igjennom disse sjeldne dokumentene oppdaget jeg at det ved ulike peridoder berørte økonomiske kriser misjonsarbeidet hardt. Gaveinntektene falt dramatisk i forbindelse med 1. verdenskrig, og misjonærene som virket i Kina måtte leve og virke deretter. Noen av dem reiste hjem. Det samme skjedde under 2. verdenskrig. I tiden mellom disse krigene, under Den store depresjonen på 1930-tallet hvor verdens økonomi var berørt så hardy, falt støtten til misjonærene dramatisk. Bare en liten del av det som de trengte kom inn. Men ingen av lederne i China Inland Mission klaget over dette. De drev ingen forretningsvirksomhet, men de tjente Herren i en tjeneste som Han selv hadde startet. Gjennom tider hvor de hadde mer enn nok, tjente de Herren slik Han sørget for dem. Gjennom tider hvor misjonens inntekter falt, fortsatte de å tjene trofast, selv om det innebar personlige prøvelser."

Da jeg leste dette kom jeg til å tenke på noe apostelen Paulus skriver til den kristne forsamlingen i Filippi:

"Det har vært en stor glede for meg i Herren at dere endelig er kommet til slik velstand igjen at dere kan tenke på det jeg trenger. Dere tenkte nok også på det før, men dere hadde ikke mulighet til å gjøre noe. Jeg sier ikke dette fordi jeg har manglet noe. For jeg har lært å være fornøyd med det jeg har. Jeg vet hva det vil si å leve i trange kår, jeg vet også hva det vil si å ha overflod. I alt og i alle ting er jeg innviet - både å være mett og å sulte, både å ha overflod og lide nød. Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk." (Fil 4,10-13)

Herren sørger for sine. Hudson Taylor hentet sitt livsmotto fra 1.Sam 7,12:

"Hittil har Herren hjulpet oss."

Bildet av Hudson Taylor er et sjeldent bilde hvor vi ser ham kledd i kinesiske klær.

Ingen kommentarer: