fredag, januar 23, 2009

De gamle stier



Cato Iversen (bildet)har en egen internettside som kalles "De gamle stier". Her har han blant annet samlet bøker, artikler og prekener vel verd å ta en nærmere titt på! Her finnes engelske bøker av Jessie Penn-Lewis og Erich Sauer. Det finnes også en dansk utgave av "Krig mot de hellige" av Jessie Penn-Lewis. På nettsiden finner du også bøker av Lyder Engh, som jeg anbefaler på det aller varmeste. Jeg leste "Korset - universets sentrum, for en del år siden og ble både oppbygget i troen og svært grepet av budskapet. Det er en bok alle burde lese! Lyder Engh var forstander for Den Frie Evangeliske Forsamling i Møllergata i Oslo under krigen. På denne nettsiden finner du også en annen bok av ham, "Lammets vei". Den har jeg ikke lest, men den har prioritet i bunken av bøker som jeg skal lese snart. Blant oversikten over prekener som ligger ute på denne siden, finner du A.B Simpson. Men her finnes også for meg mange ukjente, men som jeg vil tro har sin bakgrunn fra De Frie Venner, som også Cato Iversen har. Denne nettsiden er en side for bibeltroskap, bibelglede og tydelighet. Noe vi trenger i vår tid. Iversen har valgt navnet "De gamle stier" på nettsiden sin. Det har sammenheng med ordene fra Jer 6,16: "Så sa Herren: Stå på veiene og se til. Spør etter de gamle stier. Spør hvor veien går til det gode, og vandre på dem." Nettstedet finner du her:

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jesse penn lewis har skrevet en viktig bok om å bedømme manifestasjoner og ånder. Jeg syntes likevel hun er alt for ekstrem på mange områder. I følge Jesse var Barrat og pinsebevegelsen helt ute å kjøre. "war on the saints" er en oppvekker på det å bedømme ting. Hadde kristne lest den hadde de aldri falt for lakaland-tullet, men det finnes grøfter på begge sider, og jeg føler hun har gått for langt mot den andre grøften igjen.

Slik jeg oppfatter skriftstedet " de gamle stier" er det kanskje ikke først og fremst tiden som er interessant, men mer å vende tilbake til det grunnleggende. Den første kjærligheten en hadde til kristus, enkelheten og overgivelsen til Kristus...Omvendelsen. Det som brakte en til tro.

Mne det kan jeg ha med tid også å gjøre. Spesielt oppfordrer hebreerebrevet oss til å lære av det som var før, slik at vi skal unngå å gjøre de samme feilene.

MT

Bjørn Olav sa...

Enig i dette, MF. Jessie Penn-Lewis er en person med flere sider. Selv har jeg hatt mye glede av å lese om hennes utleggelse av korset, og om selvlivets død. Men det er andre områder jeg nok vil ha en del spørsmål.

Vi kan ikke få understreket nok det siste du skriver, om den første kjærligheten, enkelheten og overgivelsen til Kristus. Du har aldeles rett: DETTE er det viktigste.

Anonym sa...

Vedr. Jesse Penn-Lewis og boken "War on the saints".

Bibellærer Derek Prince skriver følgende i sin bok "Krig i himmelen":

"En av de største feilene i samtidens kristendom er at vi betrakter oss selv som defensive. Ta for eksempel den kjente boken til Jesse Penn-Lewis med tittelen "Krig mot de hellige". Bare tittelen forutsetter at det er vår fiende som har initiativet. Det er feil. Det er vi kristne som skulle føre krig mot vår fiende. Vi skulle ikke vente og se hva fienden vil gjøre mot oss."

Boken til Prince anbefales på det varmeste.

Stener

Anonym sa...

"De gamle stier..."
Hva er dette for slags reklame for gamle og uoppdaterte nettsider med totalt mangel på layout?
Du kunne da i alle fall ha spart oss for det bildet av den skjeggete mannen der.


Sorry Cato, jeg måtte bare.... :-)

Anonym sa...

Helt enig, Anonym (EW?) :)
Noe må gjøres! Noe er alt gjort med skjegget!

Takk for presentasjonen, Bjørn Olav,jeg ble helt målløs!

Mvh.
Cato

Bjørn Olav sa...

11 av bildene på de siste bloggene viser skjeggprydede menn! Jeg håper ikke du har tatt skjegget, Cato. Husk at eldste i Bibelen betyr "menn med skjegg" :D