onsdag, januar 14, 2009

"En om dagen" - godt åndelig vitamintilskudd



Jeg hører med blant de som har vært tvilende til nytten av andaktsbøker. Årsaken er at jeg er redd de ofte blir en erstatning for den daglige regelmessige bibellesningen, som jeg anser som den primære og viktigste kilden til å ta vare på en trosliv, ved siden av bønnen. De andaktsbøkene jeg har lest opp gjennom tiden - med unntak av Oswald Chambers "Alt for Ham", synes jeg har vært nokså smalsporede hva tematikken angår. Det har gjerne vært ord til trøst.

Men nå har jeg lest en aldeles ny andaktsbok som er ganske annerledes. Tekstutvalget er slik at den henter tekster fra alle Bibelens bøker, og her er det noe både for hjerne og hjerte! Forfatteren har heller ikke unngått de "vanskelige", eller skal jeg si utfordrende tekstene. Det gjør denne boken også til et funn når det gjelder ens eget personlige bibelstudium, som en form for en kort kommentar.

Så har da også forfatteren god erfaring fra å gi svar på "Vanskelige vers i Bibelen", det er sågar en tittel på en av hans mestselgende bøker, oversatt til flere språk.

Ulf Magne Løvdahl, som jeg får lov å regne som en meget god venn og kollega, har vært pastor og forkynner siden 1989. Først i Det norske Baptistsamfunn, deretter i Det Norske Misjonsforbund. Han er grunnlegger av Frihet forlag og misjon, og har skrevet mange bøker og hefter. Ved siden av å være pastor er kanskje Ulf Magne Løvdahls nådegave å være bibellærer. En meget dyktig sådan. Han er bibelkonservativ, og hans store kjærlighet til Den Hellige Skrift, lyser da også så klart gjennom boken.

Jeg har tenkt etter hvert som jeg har lest, at Ulf Magne Løvdahl skaper bibelglede. Det er noe virkelig stort og undefullt.

Det andre jeg ser etter hvert som jeg leser er at denne boken tror jeg jammen vi skal lese sammen som familie. Den egner seg nemlig godt til samtale rundt et godt måltid mat.

"En om dagen", joda assosiasjonen til rådet fra legen er der. Der hender det man rådes til tre om dagen. Men en Løvdahl om dagen har så mye åndelige vitaminer i seg, at det blir som en Vitaplex eske, der en tablett inneholder alle vitaminene du trenger for en dag!

Denne andaktsboken dekker hele året, pluss egne andakter for de bevegelige høytidsdagene.

Boka kan bestilles her: www.frihet.no

12 kommentarer:

Kasper Tangen sa...

Hei. Takk for bokanmeldelsen. Tror kanskje jeg skal skaffe meg denne. Du nevner også Oswald Chambers sin bok, "alt for ham". Jeg har den på engelsk. Har lett mye, men har ikke funnet noen norsk versjon. Er den å få tak i på norsk?

Bjørn Olav sa...

Ja, Ansgar forlag gav den ut for mange år siden. Prøv Pilgrimen antikvariat. Muligens det skrives Pilegrimen. De har massevis av gamle kristne bøker til en svært billig penge.

Bjørn Olav sa...

Den heter Antikvariat Pilgrimen. Kikket innom nettopp, de har den ikke inne, men du kan sette deg på venteliste.

Anonym sa...

Takk for tipset! Løvdals bok skal jeg skaffe meg. Men Wathman Nee hadde også ei utmerket andaksbok. Husker den som den beste, av de jeg brukte tidligere. - Den er visst ikke mere å få tak i.Den kom ut på Angsgar forlag. "Et dekket bord i ørkenen" var tittelen, så vidt jeg husker,

Anonym sa...

Hei Bjørn Olav og takk for god omtale av boken min. Det setter jeg stor pris på. Men at jeg har vært pastor og forkynner siden 1969 var å ta litt hardt i (jeg er født i 1963). Det skulle stått 1989.

Vanligvis er januar en veldig stille salgsmåned for oss i bokbransjen. Men ikke i år. Andaktsboka selger veldig godt.

De som er interessert i boka, kan kjøpe den på www.frihet.no eller spør etter den i sin bokhandel.

Anonym sa...

Takk til Ulf Magne Løvdahl for orienteringa om forlaget sitt. Skal idag bestille den på Libris, her. "Løp og kjøp" er et godt motto for slike bøker.

Bjørn Olav sa...

Ulf Magne

Og jeg som trodde du begynte veldig tidlig! :D Feilen er nå rettet.

Bjørn Olav sa...

Leins

Ja, Watchman Nee's andaktsbok hører virkelig med blant de veldig gode. Det hender jeg fremdeles vender tilbake til den.

Takk for alt det gode du bidrar med på bloggen.

Anonym sa...

Takk for boktipset. Jeg gjør vel som leins. Løper til Bok og Media.
Ole Petter

Anonym sa...

Hei Bjørn Olav! Takk for oppmuntringa! Du gleder mange. Gud velsigne deg tilbake.

Anonym sa...

Watchman Nee si andaktsbok heiter "Brøde i ørkenen" Daglige bibelmeditasjoner.

Eg har den. Du finn den her:

http://www.gallerigallera.no/relig.html

mvh
mib

Kasper Tangen sa...

takk