lørdag, januar 03, 2009

Kommunitet med stor kjærlighet til Jesus





The Brothers and Sisters of Charity, som er en katolsk kommunitet bestående av både munker, nonner og lekfolk, ble grunnlagt i 1980 av John Michael Talbot. Talbot har en lang karriere som musiker, og har utgitt en lang rekke av lovsangsplater. Han ble radikalt frelst i forbindelse med den såkalte Jesusvekkelsen på 1970-tallet. I sin søken etter autentisk kristent liv, kom han i kontakt med noen fransiskanere. Inspirert av Frans av Assisi solgte han alt han eide i 1978, og gikk inn i en orden bestående legfolk som ønsket å leve i tråd med det ideal som Frans av Assisi representerte. Talbot bygget en koie i skogen. "Til å begynne med tenkte jeg at jeg ville leve som en eneboer som levde i bønn og bibelmeditasjon, men når jeg leste kirkehistorien, så jeg at fellesskap alltid hadde vært en del av et slikt liv," forteller John Michael Talbot. Etter råd fra sin åndelige veileder grunnla han så sin egen klosterorden.

Det som særpreger The Brothers and Sisters of Charity er at munker, nonner, enslige og familier lever i samme fellesskap, selvsagt i separate hus. De møtes for fellesskap i bønn, lovsang og til gudstjenestefeiring, men bruker også tid alene i bønn og meditasjon. De integrerer både det liturgiske og det karismatiske. Her er det plass for såvel det spontane som faste tidebønner.

I dag har denne kommuniteten 40 medlemmer. De livnærer seg ved husdyrhold, hagearbeid, produksjon av bøker, musikk og retreater. Kommuniteten kalles Little Portions Hermitage med beliggenhet i Berryville i Akansas, USA. Stedet ble delvis ødelagt av en brann i vår, men bygningene som ble ødelagt av brannen blir nå bygget opp igjen.

Talbot, som har vært en stor inspirasjon for meg selv, både gjennom sin nydelige, stillferdige lovsangsmusikk, og sin grunnleggende radikale undervisning om Jesus og et autentisk kristenliv, sier at "Jesus er grunnleggeren av kommuniteten, vår primære regel som vi lever etter er Bibelen, og kjærligheten er vår lov."

Bildet av John Michael Talbot er tatt i 2008 hvor han og kona var på besøk i Irland, hvor Talbot holdt flere konserter.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Velsignet nytt år!

Jeg synes det er kjempespennende å lese om ulike kommuniteter. Når det gjelder The Brothers and Sisters of Charity, så er det mye jeg setter pris på.

Men det er en ting som jeg reagerer på. Det er katolismen. For meg blir det helt feil når de bygger sine liv på en falsk religion. Hvordan er kommunitetens forhold til avgudsdyrking (paven) og mariadyrking? John Michael Talbot(og andre katolikker) er sikker helt OK folk. Men synes at det trist at grunnfjellet ikke er av god kvalitet.

Jeg ønsker at året 2009 blir et år der tusenvis av katolikker omvender seg og fester blikket på Jesus, bare han alene.

Korriger meg gjerne, dersom jeg tar feil.

Stener

Bjørn Olav sa...

Selv om Little Portions Hermitage er en katolsk kommunitet, skiller den seg ut på flere områder. Når de nylig feiret sitt jubileum skjedde det blant annet i den lokale Assemblies of God menigheten, hvor denne menigheten hadde invitert dem. Medlemmene av denne kommuniteten er sterkt preget av den karismatiske bevegelsen, og det setter også sitt preg på deres øvrige virksomhet.

Nå har jeg fulgt dem i noen år. Læremessig er det flere ting jeg ikke kan følge dem på, men jeg har ikke funnet noen fremheving av Maria i denne sammenhengen. På en av Talbots mange cd plater nevner han den forrige paven en gang. Han forteller at paven liker en av hans sanger, og ber samtidig de som lytter til denne sangen om å be for paven. Han var den gangen utsatt for et attentant.

For egen del har John Michael Talbot vært en inspirasjon til radikal Jesusettefølgelse. Han som jeg er et barn av Jesusvekkelsen. Hans bøker er radikale, og mannen lever hva han preker.

Jeg har vlagt å omtale kommuniteten fordi den har inspirert meg, og jeg mener vi har noe å lære. Selv kan jeg ikke følge Romerkirken. Dermed utelukker det også visse ting ved denne kommuniteten. Men jeg velger altså å se bort fra det, og ta med meg det som jeg kan ta med av den innsikt de har fått med seg etter såpass mange år i kommunitetsliv.

Anonym sa...

Ja, jeg enig. Vi får ta lærdom av det som er positivt fra ulike hold og overse det vi ikke kan gå god for selv.

Ellers så har jeg begynt å lese "Abraham, Guds venn. Innledningen er veldig bra. Anbefales! Boka er lettlest. Jeg ber om at budskapet skal gjøre noe med meg. For vi alle vil vel være Guds venn?!

Jeg ser fram til å følge med på bloggen også dette året. Ingen over og ingen ved siden av.

Stener

Anonym sa...

I will pass on your article introduced to my other friends, because really good!

Anonym sa...

Read your article, if I just would say: very good, it is somewhat insufficient, but I am

still tempted to say: really good!
Personalized http://www.jsfishnet.com