mandag, januar 26, 2009

Mor Teresa, fosterdrapet og menneskeverdet


Artikkelen jeg skrev om president Barak Hussein Obamas vedtak om å gjøre det mulig for amerikanerne å gi pengestøtte til fosterdrapsorganisasjoner har skapt tildels sterke reaksjoner. La meg i denne sammenhengen få minne om noe Mor Teresa sa.

Da Mor Teresa ble tildelt Nobels fredspris i 1979, holdt hun en takketale i Universitetets aula som blir husket for ettertiden:

"Det er én ting jeg føler at jeg må dele med dere alle. Den største trussel mot freden idag er det uskyldige ufødte barns rop. For hvis en mor kan drepe sitt eget barn i sitt eget skjød, hvor mye mer kan ikke da du og jeg drepe hverandre? I Skriften står det skrevet: Glemmer vel en kvinne sitt diende barn, ---? Men idag blir millioner av ufødte barn drept. Og vi sier ingenting. I avisene kan du lese at så og så mange blir drept eller ødelagt, men ingen snakker om de millioner små som har vært til, som er blitt fylt med det samme liv som du og jeg er fylt med, --"

Og så fortalte denne kvinnen, som kom fra det problemfylte Calcutta, at der ute kjempet de mot abort ved hjelp av adopsjon. "Vi bekjemper abort med adopsjon," sa hun. "Tusenvis av barn har funnet et hjem hvor de er elsket, hvor de er ønsket, og hvor de blir tatt vare på," sa hun som kom fra det fattige, problemfylte Calcutta til vårt rike land. Men om akkurat det med fattigdom og rikdom, sa Mor Teresa: "For meg står det slik at de nasjoner som tillater abort, er de aller fattigste."

2 kommentarer:

Anonym sa...

Et sterkt bilde!! Og en sterk uttalelse av en av mine troshelter.

Jan Roger

Anonym sa...

Hei Bjørn Olav! Takk for at du tar opp dette dødsaktuelle tema i vår frafallskultur. -Flott sagt av Mor Teresa.- Gud har ikke glemt disse små, om en mor skulle "glemme". (Jes. 49.15) Jesus sa jo at de små barn skulle komme til Ham, "For Guds rike hører slike til"(Mark.10,14).

Og når kom de inn i Guds rike? - Ved unnfangelsen sier salmisten:"Da jeg bare var lite foster, SÅ DINE ØYNE MEG. I DIN BOK ble de alle oppskrevet, de dagene som ble FASTSATT, da ikke en de VAR KOMMET.
Salme 139,16.
Det betyr jo at hvis fosteret er oppskrevet i LIVETS BOK, så vil alle de millioner av barn drept i mors liv gjennom tiden, eksistere i evigheten bak død og grav.

Hvilken dag det blir når mødrene blir konfrontert med sine barn?

Pulus sier at Gud skal en dag dømme det skjulte hos menneskene, etter evangeliet (Rom.2.6). Men for Gud er alt åpenbart. Gud, se i nåde til vår dødskultur!

Gud skal fortsatt velsigne din penn, broder!