onsdag, februar 18, 2009

Barne- og likestillingsdepartementet opptrer som meningspoliti



Det er ganske selsomt å lese hva Barne- og likestillingsdepartementet kan få seg til, når det stiller Frelsesarmeen nærgående spørsmål om samliv og sex. Det er blitt mer og mer tydelig at det ligger mer bak det faktum at Frelsesarmeens barne- og ungdomsarbeid mister statsstøtten på 1,2 millioner kroner. Nå skjer det som jeg har sagt hele tiden: Den rødgrønne regjeringen skal ha kontroll over de kristne menighetene og organisasjonene. Nå opptrer de som meningspoliti. Hør bare:

I en epost til Frelsesarmeen spør en av rådgiverne til Barne- og likestillingsdepartementet:

Har Frelsesarmé-soldater sex før de gifter seg? Kan en soldat ha kjæreste?

Og dette er bare noen av de detaljerte spørsmålene Frelsesarmeen må svare på.

Jeg er helt enig med KrF leder, Dagfinn Høybråten (bildet) som til Dagen/Magazinet sier dette:

"Det virker som vi har fått et statlig meningspoliti. Staten skal straffe organisasjoner som mener noe annet enn det regjeringen synes er politisk korrekt. Disse spørsmålene er jo helt på siden av det saken gjelder, og må oppleves som ganske trakasserende."

Barne- og likestillingsdepartementet har ingenting med å stille Frelsesarmeen eller noen annen organisasjon eller menighet slike spørsmål. Dette er saken fullstendig uvedkomne. Men spørsmålene er avslørende for den rødgrønne antikristelige regjeringen. Den viser med dette at den vil ha kontroll, og den viser at er du ikke politisk korrekt, så straffes du for det. Utvikingen er intet mindre enn skremmende.

http://www.dagbladet.no/2009/02/18/nyheter/innenriks/politikk/frelsesarmeen/4910367/

17 kommentarer:

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Bjørn Olav sa...

Innlegget er flyttet til artikkelen om Profeter og profetisk tjeneste, del 1 og besvart der.

Anonym sa...

...dette er en del av utviklingen! Får humanetisk forbund 1,2 millioner kr. i statssøtte? NEI! Pengene burde gis til en nøytral organisasjon som ikke bryr seg om du er kristen,muslim, homofil eller har tatt en abort.

Bjørn Olav sa...

Vi snakker her om tusenvis av barn og ungdommer og en meningsfulle fritidsaktiviteter. Nå støttes dette arbeidet med tusenvis av frivillige kroner, men frem til nå er dette arbeidet blitt verdsatt som noe viktig. Ikke minst som et forebyggende arbeid. Dette vraker nå den rødgrønne regjeringen.

Anonym sa...

Hvorfor er det så galt at departementet vil skaffe seg innsikt i Frelsesarmeens samlivsetikk når det faktisk er et utslag av denne som kommer i strid med de aktuelle reglene for tildeling av støtte til barne- og ungdomsorganisasjoner? Vil dere ha en løsning på denne saken eller ikke?

Bjørn Olav sa...

Spørsmålene er for det første usedvanlig dumme. Selvsagt finnes det kjærestepar blant Frelsesarmeens ungdom! Det er snakk om vanlige, normale mennesker dette. Selvsagt gifter de også seg. Tror man at dette er en farlig sekt?

Dernest burde det være helt uvesentlig for departementet å stille disse spørsmålene. Spørsmålene viser jo med all tydelighet at det handler om å ha det korrekte synet (les regjeringens) på parforhold og seksualitet. Dermed så skal Frelsesarmeens ungdom straffes for at de har et annet syn enn regjeringen.

Dette er farlig politikk. Det er en politikk som innskrenker religionsfriheten i dette landet. Straffet blir den som ikke er politisk korrekt.

Anonym sa...

Det er kanskje ikke så selvsagt for utenforstående at frelsesarmeens ungdom har kjærester, og da er det fint at de spør i stedet for å gjette. Det er ikke akkurat denne siden ved virksomheten som er formidlet til omverdenen. Bildet av kristne kretser rundt begrepene homohat og seksualangst. Det kan de takke seg selv for.

Bjørn Olav sa...

Tror du virkelig på ramme alvor at det er uvanlig for unge mennesker som deltar i Frelsesarmeeens ungdomsarbeid, at de ikke har kjærester? Eller ikke får lov til å ha kjærester?

Hvordan kan det ha seg at man også innen Frelsesarmeen gifter seg?

Tror du at de får tildelt en ektefelle?

Jeg kjenner ikke til noen kristne som hater homofile. Og seksualangst? Hvor har du det fra? Ikke fra dine egne fordommer vel?

Anonym sa...

Jeg kjenner mange kristne som hater homofili. Gjør ikke du?

Bjørn Olav sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Bjørn Olav sa...

Nå endrer du innhold i ordet du bruker. Først snakket du om hat mot homofile, nå skriver du homofili. Det er forskjell på dette.

Jeg kjenner ingen kristne som hater homofile. Jeg gjør det ikke. Jeg kjenner ingen i de sammenhengene jeg arbeider eller besøker.

Hat er en kristen fremmed.

Men homoseksuell adferd rammes av det Bibelen kaller synd.

Anonym sa...

Jeg brukte begrepet homohat. At kristne i det minste framstår som homohatere er hevet over tvil.

Bjørn Olav sa...

Men er det rett?

Nå tror jeg min kontaktflate er rimelig stor. Jeg møter mange og må forholde meg til mange mennesker i løpet av et år, gjennom de møtene, seminarene og de personlige samtalene jeg har. Jeg har ennå til gode å møte en som hater homofile. Og jeg tilhører det enkelte kaller konservative kristne.

Anonym sa...

Men du hater homofili ikke sant? Snakker dere ikke om å hate synden men elske synderen?

Hvis dere ikke hater homofile hvorfor er dere så likeglade med at dere blir oppfattet slik av alle?

Bjørn Olav sa...

Bibelen omtaler homofile handlinger som synd. Som kristen er jeg selvsagt enig i at det Herren kaller for synd er synd. Jeg forholder meg til Guds ord.

Hva kan vi gjøre når andre forsøker å sette det stempelet på oss? Jeg kan si at det ikke er sant, men mot løgnen og forvrengningene kan jeg lite gjøre.

Anonym sa...

Spørsmålet var fortsatt om du hater homofili. Hvorfor kan du ikke svare på det?

Bjørn Olav sa...

Det holder for meg at Bibelen beskriver dette som synd. I følge Herren selv er det avskyelig, det beskrives som skammelige lidenskaper, unaturlig, skammelig utukt.