tirsdag, februar 17, 2009

Drepte barna i mors liv fordi det var feil kjønn



En svensk kvinne har begått fosterdrap ved to anledninger fordi hun ventet jentebarn! Den gravide kvinnen hadde flere jenter fra før. Det var ingenting galt med fostrene, men det var feil kjønn. Dermed ba hun om å få fostrene fjernet. Så kynisk og avstumpet kan man altså bli. At svenske leger og sykehuspersonale forøvrig har gått med på å utføre dette fosterdrapet er uforståelig, men sier også sitt om menneskesynet de representerer. Eller skal vi heller si, mangelen på vern om livet.

Her i Norge diskuterer Fremskrittspartiets ungdom å heve abortgrensen til 18. uke. Ikke uventet får de støtte fra Sosialistisk Ungdom, SV's ungdomsorganisasjon. For dem er det selvbestemmelsen som er det avgjørende. Men det er like fullt drap av menneskeliv!

Jeg vet ikke om det som har skjedd i Sverige har skjedd her hjemme i Norge, at fullstendig friske barn er blitt drept i mors liv, fordi kjønnet er feil. Men det ville ikke forundre meg det minste. Hvilket samfunn vi lever i når slikt kan skje. Barn er en gave, ikke en vare.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=558736

39 kommentarer:

Anonym sa...

Grusomt! Kynisk! Forkastelig! Kvalmende!
Jan Roger

Anonym sa...

Dette var groteskt. Det sier vel i grunnen det meste om hva slags samfunn vi har fått. Enig med deg, legene og sykehuset er like skyldige i denne saken.

Anonym sa...

Ja, dette var groteske greier. Tenk at en pastor og bibellærer kan stille seg til doms over andre mennesker på den måten! Fryktelig, respektløst, og en demonstrasjon på en menneskesyn vi burde være forskånet for.

Bjørn Olav sa...

Ok, så det er altså helt i orden å ta livet av to barn i mors liv, fordi de var feil kjønn!

Litt av et menneskesyn du representerer. De to jentene skulle altså ikke få leve opp, fordi de var jenter!

Anonym sa...

Jeg synes det er flott at en pastor kjemper for barnas liv, både i og utenfor mors liv. Om ikke en pastor skulle stille seg på barnas side, hvilken side skulle han da stille seg på? Sa ikke Jesus, som er den gode hyrde (pastor) at barna skulle komme til ham. Ingen skulle hindre dem fordi de hørte Guds rike til.

Anonym sa...

Selvbestemt abort har tatt livet av utrolig mange mennesker gjennom tiden. Helt absurd at det ble lovlig, fostre kan aldri bli noe annet enn mennesker uansett stadium de er i. Guds skaperverk er de...

Anonym sa...

Enig, hvem skulle ellers en pastor kjempe for, om det ikke var barna!

Anonym sa...

Nå skal jeg ikke gjøre dette til nok en debatt om abort burde vært ulovlig, men jeg klarer ikke la være kommentere Anonym kl 10.18: Se på eksempelet Romania. Romania er beviset på at illegalisering av abort fører til økt mødredødlighet. Vi vet at i land hvor abort er ulovlig, dør flere hundre tusen gravide kvinner årlig fordi de i desperasjon oppsøker illegale abortklinikker, utenfor statlig kontroll og kvalitetssikring, og blir påført dødelige skader og infeksjoner. Er det bedre?

Så til saken: Dere dømmer denne kvinnen som dere ikke aner noen ting om. Det kan være mange forklarende faktorer inne i bildet- hun kan være sterkt bundet til kultur hvor det å få jenter er nederlag, kvinnens feil og ansvar, hun kan sågar være redd for represalier fra mannlige slektninger dersom hun føder flere jentebarn. Kanskje risikerer hun at barnet blir drept like etter fødselen, og ønsker å unngå et slikt tap. Kanskje orker hun ikke flere runder med omskjæring av jentene sine. Kanskje orker hun ikke tanken på at de skal giftes bort i svært ung alder. Kanskje er det store økonomiske utgifter knyttet til jentebarn.
Ingen av disse faktorene FORSVARER valget hennes, men det kan FORKLARE det- kanskje ser hun oppriktig talt ikke andre løsninger enn abort.
Fysj, hvor lei jeg er denne dømmingen og moraliseringen fra kristenfolket. Åpne øynene for at verden er mer komplisert enn dere gjerne vil tro!

Bjørn Olav sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Bjørn Olav sa...

Trine

Først til eksemplet Romania.
Det burde satses mye mer på å forberede landets helsestell, og legge forholdene bedre til rette for de fødende. Heldigvis finnes det også eksempler på dette i dagens Romania.

Jeg forstår hvordan du tenker, men kan likevel ikke forsvare drap av mennesker. Du må ikke glemme at dette var to helt friske barn.

Om det er slik du beskriver, måtte det kunne la seg gjøre å endre situasjonen for mor og barn. Har myndighetene mistanke om kjønnslemlestelse, så burde det anmeldes. Barnebruder er vel heller ikke lovlig i Sverige.

Hvorfor har ikke disse to jentene krav på beskyttelse og få anledning til å leve opp? Hvorfor dreier dette kun seg om mor?

Anonym sa...

Dette dreier seg kun om mor fordi det er hun som ser klokka tikke ned mot dommedag etterhvert som magen vokser.

Jeg er enig i at det er galt å ta abort på grunnlag av kjønn. Og det ideelle var om alle unnfangede barn skulle få bli til.
Men generelt er livet, og spesielt så store hendelser i livet som det å sette barn til verden, alt for komplisert til at man skal kunne fordømme abort.

Abort er vondt for alle involvert! Men ofte er ikke den enkleste veien den riktige.

Bjørn Olav sa...

Hvordan kan det kun dreie seg om mor? Det må til både mor og far for å lage barn. Og barnet selv da, skal ikke det ha retten til å få leve?

Anonym sa...

Journalister, leger og enda landets statsminister, virker ikke å vite at midt i det drama som fosterdrap jo er, ligger et lite barn. En kommende Nordmann ligger hjelpeløs og venter etter de "vises" dom - "mon jeg får lov til å leve? Blir det gitt meg adgang til det Norge som mor, far, søsken, statsminister og legen fikk lov til å bli født i? Eller vil disse "vise" løse de sosiale problemene til min mor/foreldre ved å ofre meg?"
Jeg setter spørsmålstegn ved om det er en rettsstat i Norge, når et barn kan, med underskrift fra en lege, dømmes til DØDEN UTEN rettergang.

Mvh.: Birgir

Anonym sa...

Barnet har ingen mulighet til å overleve uten mor så tidlig i svangerskapet. Syns det er helt på sin rett at mor da får bestemme hva som skal skje med hennes egen kropp, og at hun selv får bestemme hva som skal vokse der. Hva som er grunnen er likegyldig - bedre at inget barn blir satt til verden enn at et uønsket barn blir satt til verden!

Bjørn Olav sa...

Igjen dette: Barnet har altså ingen rettigheter i det hele tatt.

Selvfølgelig har det det. Ingen har rett til å ta en annens liv. Og det er heller ikke slik at et barn som er uønsket, automatisk ikke vil være elsket - av noen.

Anonym sa...

Godt at noen stiller opp for barnet.

Vi får inderlig håpe at FrpU ikke vinner frem med sitt syn ovefor moderpartiet.

Lars

Anonym sa...

Noe så fælt! jeg har helt siden jeg var liten bestemt meg om at når jeg gifter meg og skal ha barn skal jeg ALDRI ALDRI ta abort, verker abort eller angrepille, jeg synes faktisk angrepille er like ille, fordi man vet jo ikke, kanskje man skulle ha barn da. Så tar man den angrepillen bare fordi man ikke vil ha barn, så kanskje man skulle ha barn! Det er helt forferdelig! Mange sier jo "at det er jo bare en klomp, det er jo ikke et barn enda", selvfølgelig er det det!, det skal utvikles som et barn, barna er Guds skaperverk, hvorfor skal vi drepe dem? Tenk så fælt, jeg kjenner jeg får tårer i øynene, det er rett og slett drap, og hvorfor skal det være så okay? Liksom det er ikke greit å drepe voksne og barn når de er født, men det er lov å drepe et foster inni magen, min mening er at det er helt det samme, hvorfor kan ikke barnet få vokse opp? Bare fordi det ikke er det kjønnet man skulle ønske, det finnes faktisk andre alternativer hvis man ikke vil ha barnet, man kan f.eks adoptere det bort. Barnet må jo få lov å vokse opp, men tenk da. Kvinnen hadde sikkert blitt glad hvis hun hadde født barnet, man vet jo ikke sånn på forhånd. Du pappa har jo vist meg bilder fra fostere som blir drept i magen når de kommer ut, og de bildene viste jeg til de i klassen min når jeg gikk på grunnkurs. De ble helt sjokert og mange bestemte seg for å ikke ta abort, så det jeg vil frem til er at hvis alle som har samme synspunkt som oss to og flere av de som kommenterer på dette innlegget kan fortelle dette til fler og fler så vi kan påvirke dem på et vis til å ikke ta abort, derfor er det viktig med sånne bilder, hvusker ikke helt hvor jeg så det, men det vet sikkert du.

Stå på pappa, du er kjempe flink :)

Bjørn Olav sa...

Så flott Benedicte. Stolt av dattera mi som står på for barna. Dette er en viktig kamp å kjempe. Det handler om menneskesynet, menneskeverdet og livet.

Anonym sa...

Det er en drapskultur som rir det moderne sorteringsamfunnet. Men fir bibeltroenede vet vi at disse små er ikke glemt av Himmelens og jordens skaper.

Salmisten sier: "Da jeg var bare et, så dine øyne meg lite foster, så dine øyne meg. I din bok ble de alle oppskrevet, DE DAGENE som ble fastsatt, da ikke EN av de var kommet". Salme 139,6.

Altså har alle disse fosterne evig liv, og er hjemme hos Herre.

Johannes sier i Åp.7: "hvem er disse som er kommet ut av "mors liv".

Et tankespill!

Anonym sa...

Tidligere ble uønskede barn adoptert bort. Da fikk de hvertfall leve og muligheter for et godt liv. Jeg synes det er ærligere å sette barnet til verden og adoptere det bort, enn å drepe livsspiren for å slippe unna ubehageligheter etterpå. Hva med en adopsjonskampanje for å redde ufødte uønskede barn?
Tove O

Anonym sa...

Hva med kvinners rett til å bestemme over egen kropp da? Og egne liv, ikke minst.

Anonym sa...

Anonym sa: "Hva med kvinners rett til å bestemme over egen kropp da? Og egne liv, ikke minst."

Det er en helt annen diskusjon. Abort er IKKE en kvinnes rett til å bestemme over egen kropp. Et foster er IKKE en kvinnes kropp. Det er et MENNESKES liv.

Mvh.: Birgir

Anonym sa...

Men fosteret er jo i kvinnens kropp. Inni den, da er det jo en del av kroppen hennes og en del av hennes liv.

Bjørn Olav sa...

Men det gir likevel henne ikke rett til å ta en annens liv. Hvorfor har ikke barnet rettigheter?

Anonym sa...

hvorfor har ikke barnet rettigheter? det er veldig simpelt: det har verken utviklet hjerne eller sanser, det er ikke et menneske enda. det er som å kalle folk som spiser brød med frø på som skoghuggere

Bjørn Olav sa...

Det er tydelig at dette har du veldig lite rede på.

Abortgrensen i Norge er ved 23. svangersskapsuken.

Litt elementær kunnskap om fosterets utvikling. La oss begynne med svangerskapets 12 uke. Da er barnet 10 uker:

Fosterets hodeform er rundere og øyelokkene er dannet. I løpet av denne uken dannes negler på fingre og tær. De vokser nokså sakte og når fingertuppene først i uke 32, og tåspissene i uke 36.

Ved 13 uke:

Testikler eller eggstokker er formet. Tarmene begynner å komme på plass inni buken til fosteret. Leveren er nå ansvarlig for dannelsen av de røde blodcellene, siden tar milten og deretter benmargen over denne oppgaven.

Ved 14 uke:

Kjønnet kan bestemmes ved hjelp av ultralyd.

Ved 15 uke:

Fosteret har nå hår på hodet og øyenbryn. Fram til 16. uke vokser det svært raskt

Ved 16 uke:

En gang mellom denne og 18. uke merker førstegangsfødende fosterbevegelsene.

Ved 17 uke:

Fosteret reagerer på lyd utenfor kroppen din, selv om hørselen ikke er fullt utviklet før rundt uke 28. Det hevdes at nyfødte kan gjenkjenne musikk som ble spilt for dem under graviditeten.

Ved 22. uke:

Fosteret har utviklet sin egen døgnrytme, med aktive perioder og søvnfaser.

Tror du fortsatt at dette bare en en celleklump?

Anonym sa...

Godt at dette begrunnes. Tror det er mange som ikke har lest hvordan et foster utvikler seg. Hadde de gjort det hadde de ikke skrevet slik anonym gjør. Den siste sammenligningen er også helt uforståelig.

Anonym sa...

Hvis dere virkelig mener at det foregår massemord på norske sykehus hvorfor sitter dere her og prater? Hva slags etikk er det? Man forventer at folk som snakker så høyt om drap på små barn, gjør alt de kan for å stoppe drapene. Dere kan blokkere inngangene til sykehusene. Dere kan drive sabotasje. Dere kan til og med skyte abort leger i nødverge.

Det er forresten litt spesielt å illustrere artikkelen med et fotografi av et barnelik når poenget er å understreke at dette handler om mennesker og ikke "celleklumper". Dere tror vel ikke at bildet viser et levende barn i mors liv?

Bjørn Olav sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Bjørn Olav sa...

Det er tydelig at du ikke helt har fått med deg at Bibelen sier: "Du skal ikke drepe." (2.Mos 20,13) Det er et av de 10 budene. Dermed dreper vi ikke mennesker for å hindre drap. Vi bruker vår demokratiske rett til å si vår mening, og til å hjelpe kvinner som vurderer abort til å beholde barnet. Det skjer både gjennom saklig informasjon, og gjennom å hjelpe vedkommende når barnet er født. Her kan det gjøres mye mer.

Bildet er av et levende barn. Har du ikke sett noen av den svenske fotograften Lennart Nilssons bilder?

Hva gjør du for å hindre at barn drepes?

Anonym sa...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=4429455

Anonym sa...

Når noen begår et mord rett foran øynene dine er vanligvis ikke en informasjonskampanje det første virkemiddelet man griper til. Det må være lov å forvente mer av dem som sitter og maser om massemord av babyer.

Om bibelen forbyr nødverge er det mange forbrytere også blant kristne.

Bjørn Olav sa...

Ukjent for meg dette med Lennart Nilsson. Det er jo også ukjent for hans norske forlag.

Bildet jeg har på bloggen er ikke et bilde Nilsson har tatt.

Nå kjenner jo ikke du mitt engasjement, og kanskje ikke så mange andre kristnes engasjement heller, kanskje?

Anonym sa...

Engasjement? Jeg bare ser at dere sitter og jamrer over det dere kaller massemord uten at dere gjør noe annet enn å prate.

Kanskje dere ikke mener det innerst inne når dere bruker sånne ord.

Anonym sa...

Du sier veldig mye om barna. Hva med mødrene? Har ikke de rett til å bestemme over eget liv.
Et barn kan bli unnfanget på mange måter. Også mange grusomme måter.

Så lenge vi mennesker er utsyrt med fri vilje og muligheten til å feile. Så er det fantastisk at det finnes måter å rette det opp på.

Jeg velger å tro at de fleste som tar denne avgjørelsen gjør det med et tungt hjerte. Med viten om hva det kunne ha blitt.
Og ikke blitt...
Det er ikke min plass å dømme.

Rutinene rundt en abort kan nok bli bedre. det er litt for enkelt idag.
Samtaler før avgjørelsen, slik at de som skal velge er fullt informert om alternativer osv.
For det er det mange som ikke er.

Selv ville jeg ikke valgt en abort, for meg ville det vært en gave. Men jeg har forståelse for de som gjør det.
Det handler om å ta ansvar!

Og teknisk sett så er det legen som dreper!

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

BLOGGREGLENE TILLATER IKKE BANNEORD. DERFOR ER DETTE INNLEGGET REDIGERT AV BLOGGADMINISTRATOR:

jeg syns abort er en forferdelig ting. jeg ble voldtatt som 16 åring av en utlending. og skal det liksom ikke være lov å ta abort under sånne omstendigheter?!
det er noe helt annet med folk som frvillig sprer beina for folk. jeg syns ikke de har noen ting de skulle ha sagt. man får stå til ansvar for sine egne handlinger. og barn er noe av det nydligste vi mennesker kan skape.

"..." i gud og hans disipler. det er vi mennesker som har sex og lager dem. hvorfor ska vi be for maten når vi selv må jobbe og slite ræven av oss for de selv? maten daler ikke ned i skjul. hvorfor lar Gud sånne forferdelige ting skje med barn og ungdom da.

hmm?! jeg tror på meg selv, og jeg syns at abort er noe man velger helt selv, og vi kan være så enig eller uenig vi bare vil. men det er helt opp til hver enkelt og deres situasjon.

9:06 PM

Bjørn Olav sa...

Mitt anliggende er at barnet har like store rettigheter som moren. Jeg kan ikke forsvare at noen skal ha rett til å ta livet av en annen. Hvorfor er det greit å ta livet av barnet i morens liv, mens det er fullstendig forkastelig i de aller flestes øyne å drepe barnet etter at det er født?

Selvsagt er det mange som opplever traumatiske opplevelser rundt en graviditet. Forholdene bør legges til rette for at man kan få all den hjelp som trengs for å føde et barn, og gi det all den kjærlighet og omsorg som trengs etterpå, til begge to.

Anonym sa...

Jeg mistet et foster som var 16 uker og det å se det døde fosteret var forferdelig. At noen velger å drepe fostre kan jeg ikke forstå. Kanskje manglende kunnskap om fosterutviklingen? Kanskje samfunnet burde lagt mer til rette for alenemødre og barn med funksjonshemninger enn å legge til rette for abort? Det er ikke bare kristne som er imot abort, det er jo tross alt drap det er snakk om!