søndag, februar 15, 2009

Endetidsmenigheten forbereder seg på omstillinger



I går leste jeg på ny innledningen til Johannes Åpenbaring. Mine øyne falt på versene 12-13 i det første kapitlet, hvor vi kan lese følgende:

"Jeg vendte meg om for å få se røsten som talte til meg, og da jeg vendte meg, fikk jeg øye på sju lysestaker av gull. Og midt mellom lysestakene var det en som lignet en menneskesønn..."

Nå skal jeg ikke skrive om disse lysestakenes symbolikk i denne bloggartikkelen, bare nevne at de innledende kapitlene i Åpenbaringen handler om noen brev som sendes til syv menigheter i Lille-Asia. De står også som symbolske representanter for epoker i menighetens historie, og representerer på mange måter endetidsmenigheten. Og det er i den konteksten jeg skriver denne bloggartikkelen. Jeg spør: Hva karakteriserer denne menigheten? Hva er dens kjennetegn?

Nå er det også mange ting som kunne skrives om dette, men det får bli en annen artikkel senere. Jeg vil bare minne om dette:

"Endetidsmenigheten er en profetisk forsamling som forbereder seg for forsamlingens spesielle rolle og oppgave i den siste tiden."

Jeg har hentet den definisjonen fra Kjell Sjöberg, en mann jeg hadde gleden av å møte ved ulike anledninger, og som på mange måter kan kalles "Nordens bønneapostel".

Nå konkretiserer Sjöberg hva han legger i denne definisjonen med å si:

"Dette kan innebære at man svært raskt kan stille økonomiske ressurser til disposisjon for en stor misjonsinnsats, da et stort antall misjonsarbeidere skal gå med den siste innbydelsen, innen vredens tid bryter løs. Det kan gjelde forsamlingens spesielle rolle når det gjelder Israels omvendelse. Det kan være å leve i den spesielle våkenhet, som blir nødvendig når vi står overfor den antikristelige regjerings begynnelse, da han kommer til å begjære Guds folks lojalitet."

Jeg tror dette er en omstillingens tid, en tid hvor vi må være villig til både å endre oss selv, våre prioriteringer, våge å være mer fleksible og våge å følge Helligåndens ledelse. Jeg tror Gud forbereder oss for en annen tid - den antikristelige tiden - og det skjer ved at Han lar oss gjennomgå ulike prøvelser, slik at vi kan lære oss å holde ut, at vi ser vår synd og kan bekjenne den og at vi forstår hvilke områder av våre liv som må endres.

I denne tiden vi nå lever i gjelder ordene: Våk og be mer enn noensinne! Vi må være blant de som seirer. Da må vi først overgi oss til Herren uten forbehold.

4 kommentarer:

Petter sa...

Jeg er helt enig i at mange brikker nå faller på plass i det bibelske endetidsbildet. Men Antikrist skal jo sette seg i Guds tempel. Så templet må vel først gjenoppbygges?

Bjørn Olav sa...

Det må det. Jeg kommer med en egen bloggartikkel med dette som tema. Den er rett rundt hjørnet.

Anonym sa...

Tiden er overmoden for oss "kristne" til å ydmyke- og omvende oss. Vi må slutte med å drive "menighet" på menneskelig vis,med forretningsmessige og underholdende virkemidler. Som Jesus sa så må vi slutte å la oss forføre, slik at vi kan holde ut til enden og bli frelst. (NB! Når vannet er dårlig fører det til for tidlige fødsler og død.)

Anonym sa...

Ja,jag tror också att den tid som nu stundar,blir en tid då Gud
låter en skara gå igenom både eld
och vatten både för att rena oss och även lära oss att vad som än händer vilka stormar som än kommer stå fasta på Guds ord
å förtrösta på Honom!

Har nyss lyssnat på Lennart Larssons underbara sånger.
Han sjöng en sång som heter;

Vem vill gå med mej på fältet ut?

Tal Gud,Tal Gud, la en glöd fra altre rense meg!
Tal Gud,Tal Gud!
Glad jeg svarer her er jeg send meg!
Det berörde mej så starkt den
sången.

I mitt inre ber jag den bönen!
Är det någon som vill be den med mej?

Så undrar jag om det är någon som kan skriva ner den här sången
på Norska?


"Hela Himmelen är öppen över mej" tänkte sjunga den när jag besöker något äldreboende.
Den är så underbar!
Välsignelser i stora mått!
Karin