fredag, februar 20, 2009

Film om iransk pinsepastor som ble martyr for sin tro på Jesus





19. januar 1994 forsvinner pastor Haik Hovsepian fra gatene i Teheran. Han er blitt kidnappet. 30. januar tar myndighetene kontakt med Haik's familie for å underrette dem om at Haik er funnet, drept med 26 dype knivhugg i brystet. Nå har hans sønner laget film om faren, og om situasjonen til de kristne i Iran. Denne skal jeg skaffe meg!

15 år etter at Haik Hovsepian ble martyr for sin tro på Jesus, er han ikke bare dypt savnet i sin egen familie, men fortsatt svært verdsatt blant kristne som bor i Iran, eller blant iranske kristne som har klart å komme seg ut av landet. De snakker om ham med kjærlighet i sine stemmer. Familien til Haik kom til USA i år 2000 og driver nå en egen tjeneste for å nå iranere med evangeliet om Jesus. Er det ikke flott! De arbeider også med å trene og disippelgjøre iranere til tjeneste for Jesus verden over.

I 1982 ble Haik Hovsepian hovedtilsynsmann for Assemblies of God i Iran, og ble senere representant for alle landets protestantiske kirker. Det sier noe om hvor godt likt han var blant alle kristne.

Haik var en trofast ektemann, gift med Takoosh, og far til fire barn. Han var en tydelig og frittalende apologet, evangelist og en gudbenådet musiker. Det finnes en cd-plate med innspillinger av hans usedvanlig vakre musikk. Familien Hovsepian måtte gå gjennom mange prøvelser i Iran for sin tro. Men de var trofaste alle sammen, og holdt ut i lidelsene. Haik arbeidet hardt for fengslede kristne, og klarte å få satt fri pastor Mehdi Dibaj, bare dager før han skulle henrettes. Da hadde Mehdi Dibaj sittet fengslet i 10 år.

Jeg har gjennom årenes løp hadde god kontakt med mange iranske kristne som er kommet ut av Iran. La oss huske å be for de som fremdeles befinner seg i Iran, og deres svært vanskelige livssituasjon.

De som ønsker mer informasjon om Haik Hovsepian og familiens tjeneste kan sjekke ut følgende webside:

http://www.hovsepian.com/about_us.htm

Her finnes informasjon om filmen, og her kan du også lytte til Haik's musikk:

http://www.acryfromiran.com/index-main.htm

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var i programmet "Veien gjennom Bibelen" jeg fikk høre stemmen hans.
Du vet kanskje, at Curt Westmann, bibellærer og forkynner, har møtt Ham? C. Westmann forteller så sterkt om dette møtet og hva det kan koste å følge Herren.
Men samtidig det paradoksale; at de ikke for alt i verden ville ha vært det foruten!! Gud er som næørmest når det stormer som verst!
Det har jeg også opplevd - i del lille sammenliknet -av motgang jeg har møtt.
Bruker Barnabas, Åpne Dører og litt V.O.Martyrs, men nå - etter at Du har Martyrkirkens blogg, brukt denne i bønnetjenesten for de forfulgte. (Du er virkelig en turbo, jobber utrolig mye - virkelig levendegjør dette med stoffet! Ja, Din lønn er stor, mr! så TUSEN HJERTELIG TAKK!)
Ja,, - Misjon i Øst - hold på å glemme den - Apelltjenesten! i tillegg til bønn :MEGET VIKTIG!

Bjørn Olav sa...

Så godt å høre at du har et hjerte for de forfulgte. Det har Herren gitt deg. De trenger så sårt forbedere. Jeg glemmer ikke en som sa til meg: "Jeg vil takke for deres forbønner. Ofte satt jeg i iskalde fengsler i ulike sovjetiske fangeleire. Det fantes ikke varme der. Bare iskalde vegger og gulv. Ofte opplevde jeg at Herren kom inn i cella mi, og varmet meg bokstavelig. Jeg sov gjennom hele natten uten å fryse. Da visste jeg at det var en som ba for meg!!"

Anonym sa...

Filmen "A Cry From Iran" kan bestilles fra Åpne dører, (norway@od.org).

Prisen er kr. 100,-.

Stener

Bjørn Olav sa...

Flott! Da er den bestilt!