tirsdag, februar 24, 2009

Jesu blod er helt unikt



Det som skjedde søndag kveld i Filadelfia Gjøvik sitter fortsatt i kroppen! Mens vi æret Jesu blod gjennom vår sang, steg virkelig trosnivået og jeg så ennå en gang blodets enorme betydning. Mer enn noensinne er jeg overbevist om at vi trenger å løfte frem Jesu blods betydning i vår forkynnelse. Ikke bare i forbindelse med påsken, men gjennom hele kirkeåret. Dette er jo selve grunnlaget, og er det noe djevelen hater, så er det Jesu Kristi blod. De gamle så dette. Derfor finnes det også så mange sanger om Jesu Kristi blods betydning rundt slutten av 1800-tallet, og på begynnelsen av 1900-tallet. Da var det vekkelsestider, og en sterk understrekning av forkynnelsen av Jesu Kristi kors. Er det noe vi trenger, så er det å vende tilbake til dette!

En som forkynner Jesu Kristi blods betydning i dag er den tyske evangelisten Reinhard Bonnke. Han peker på at Jesu Kristi blod er noe helt spesielt. Bonnke minner oss om at vi mennesker ved unnfangelsen arver alle faktorer som bestemmer vår blodtype. Så sier han:

"Jesus gjorde ikke det. Jesus hadde nemlig ingen jordisk far. Hans blod kunne ikke typebestemmes, fordi det var enestående. Det var uavhengig av enhver genetisk arv. Det er Faderen i himmelen som er Jesu far. Her står vi innfor et av Bibelens største mysterier og mirakler. Maria var nemlig jomfru, og hun ble unnfanget ved et Guds mirakel. Av den grunn hadde ikke Jesus arvet noe fra Josef eller Josefs foreldre som bestemte hans blodtype. Johannes 1,14 sier at Jesus Kristus var 'en enbåren Sønn.' Vi vet det er fullt mulig at en kvinne bærer et barn med en helt annen blodtype enn hennes egen. Barnet utvikler sitt eget blod i mors liv. Det kan godt være en annen blodtype enn morens."

Med andre ord: Jesu blod var hans eget guddommelige blod. Det er hemmeligheten til kraften i dette blodet!

Bonnke minner oss om at "det var bare ett menneske som noen gang har hatt et blod som ikke var bygd på en genetisk arv, og det er Adam. Han er altså det første menneske ... Jesus kalles i Bibelen for 'den siste Adam i 1.Kor 15,45. I likhet med den første Adam var Jesu kropp dannet på en spesiell måte. Det er likevel stor forskjell mellom Adams legeme og Jesu legeme: 'Det første menneske var av jorden, jordisk. Det andre menneske er av himmelen.' (1.Kor 15,47)"

Bonnke understreker også at "Adams synde-forurensning flyter i årene på alle mennesker, men pga de biologiske årsaker som han nevner, fløt ikke denne syndeforurensningen i Jesu årer, Jesu blod var og er et hellig blod."

Jeg gleder meg i dag over denne sannhet: På grunn av Jesu blod er vi sikret en daglig renselse. For det heter i 1.Joh 1,7:

"Dersom vi vandrer i lyset, likesom han er i lyset, da har vi samfunn med hverandre, og Jesu, hans Sønns blod renser oss fra all synd."

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Bjørn Olav! Flott at du tar fram blodet. Har så altfor lite vært forkynt i det siste. I min ungdom, i seksti og syttiåra, ble det mye forkynt i kristne sammenhenger.

Har tenkt mye på det i siste.

Og så kom jeg over denne sangen, for ei tid tilbake:

Om Guds godhet som forlater
om det blod som rense kan,
Ja om Jesus vil jeg synge,
for hos ham jeg nåde fant.

Kor: Gjennom blodet, gjennom blodet
jeg fra all min synd ble fri, Halleluja,
Jesus brakte full forsoning
på sittt kors på Golgata.

Ha en velsignet dag under blodets beskyttelse!

Anonym sa...

Tack BjornOlav,för ännu en gång en helt i sanning genomgripande djupdykning i Guds ords sanningar!
Leins;en mäktig sång!
Må denna sång få helt gripa tag om våra hjärtan och i hela vårt inre!
Guds Välsignelse även till dej!
Karin

Anonym sa...

Lytt gjerne til denne sangen av Ulf Christiansson:

http://www.youtube.com/watch?v=m1An8npec5M

Syng med!

Stener

Anonym sa...

Dette var HELT revolusjonerende og grensesprengende for meg, fikk en helt "ny" tro.

Frelsesplanen er og ble større!!!!

Dette skal deles med ALLE jeg møter på min vei!


Elisabet