tirsdag, mars 03, 2009

Evangelist Bill Stenberg er død. Vi gjengir hans syn fra 1999 om endetidens frafall



Den svenske evangelisten Bill Stenberg, som har besøkt Norge en rekke ganger døde i går etter en tids sykdom. I 1999 fikk Bill Stenberg et syn hvor han så den alvorlige situasjonen i vårt naboland. Vi gjengir synet her, fordi det også sier noe om vårt eget lands situasjon. Alt skal prøves på Guds ord:

Bill Stenberg berättar i Skylight Missions nyhetsbrev för april 1999 hur han i en vision fick se hur avfallet i Sverige ökar genom att Guds Ord urholkas, misskrediteras och stympas. Det ger fritt spelrum för andra krafter att verka i Församlingen.

Jag fördes ut i anden för att se det stora avfall som kyrkan genomgått. Ett urholkande av det av Gud givna Ordet, samt en öppning för nyandliga krafter hade lett till att somliga före detta frikyrkor nu leddes av Newage-grupper. Gudstjänsten blev alltmer främmande och orenad, främst genom de kloakliknade villoandar man beblandat sig med ända upp till riksdagshuset.

Många förundrades över att namnen på de gamla väckelsekyrkorna byttes ut. På väggen där det t.ex. förut stod Baptistkyrkan, stod nu en främmande inskription.

Vårt land var fyllt av ännu mer våld, som på något sätt var religiöst i stämningen (ordet förföljelse kommer vi att lära oss mer om). Troligen såg jag bara en glimt av vad som kommer över landet, men sedan fick jag följande budskap:

- Vid denna tid skall Jag ha kallat ut alla dem som inte förtröstat på människobyggda verk, dessa som vill följa Lammet varhelst det går.

Här fick jag se att det hade blivit allt svårare att anordna vanliga möten. Det blir så att du inte kan lita på att kyrkomedlemmarna du känt tillhör Jesus längre, för villfarelsens makt skall bli så stark att jämväl de utvalda skall bli svårt testade. Den sanna församlingen kommer att ledas direkt genom Den Helige Ande.

Jag såg ett enormt cellgruppsnätverk där den kristna gemenskapen leddes utifrån hemmen i Sverige. Kyrkans roll kommer att avtaga, det blir bara skalet kvar.

En man (i visionen) visade mig ett kassettband som han ville spela upp för mig. På bandet hördes inga vanliga ord, bara ett otroligt tungomålstalande. Då jag hörde detta hände samtidigt något märkligt inuti mig. Jag förstod alltihopa genom Andens uttydning!

"Kom till slottsparken söndag kväll, då blir det stormöte och förbön."

Jag häpnade storligen och mannen sade mig att om sådan information når motståndarna begriper de ingenting. Gud skall leda sitt folk som i fordom tid, det är och förblir endast Jesu friköpta brud som bryter med systemen i den yttersta tiden.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Å, BjornOlav,detta är allvarliga saker!
Vi får verkligen be Herren om väktare på muren!
Vi måste Tillbaka till Ordet och endast Guds rena Ord.Tack för att du skriver ock varnar BjornOlav!
Detta är något som vi behöver lägga ut i våra församlingar!
Guds Välsignelse Karin

Anonym sa...

At det blir et frafall er det ingen tvil om men jeg tror også på vekkelse. Vil gjerne gjengi en profeti av Perkjetil Farstad for Norge 2009:

Jeg vil ikke at mitt folk skal være uvitende om mine veier i denne tid. Jeg åpenbarer meg for den som søker meg og jeg taler gjennom profetene og mitt profetiske ord. Hør derfor hva min ånd sier til menigheten.

Jeg har lagt en plan for landet, og vil gjeste landet med mitt nærvær. Mitt nærvær vil føre til både smerte og glede. Jeg vil først rense ut surdeigen i min menighet slik at den kan framstå hel og sunn. Dette er tiden hvor min rettferdighet skal gå fram. Jeg kommer til å svare på de bønner som er bedt for landet. Min rettferdighet skal komme til syne. Jeg vil dømme de overmodige. Jeg vil dømme alt stort og stolt som reiser seg mot mitt navn i tiden som kommer. Jeg vil se til dem som ligger lengst nede, for jeg bor hos dem. Jeg vil legge min herlighet over mine barn slik at verden skal se min enhet blant dere.
Vær derfor oppmuntret over tiden dere går inn i. I verden er det mørke, men over deg skal min herlighet oppgå. I alt dette har jeg tanker til framgang for deg og ikke til ulykke. Du skal være midt i det jeg vil gjøre og du skal fryde deg.


MT

Michael G. Helders sa...

Björn Olav:

Först vill jag säga Gud välsigna och bevara dig!- Jag blev mycket glad när jag läste ditt inlägg på Aletheia.

Jag känner inte till Bill Stenberg, men när jag läste på Andy's forum kring hans svåra sjukdom- kom jag direkt att tänka på Kjell Sjöberg. Jag vet inte varför- men nu tror jag det kan ha med denna synen att göra. Jag vet inte, jag har ingen profetisk gåva- och vet ej häller hur jag ska hantera sådana tankar.

Jag skulle jette gärna posta denna synen på min blogg, kan jag få tillåtelse att kopiera din blogg post?

Amos är en bok vi måste läsa och studera för den tid som nu kommer tror jag.

Hoppas vi kan träffas en dag.

Gud välsigna dig

Anonym sa...

Tack for intiresny Blog

Anonym sa...

Tack for intressant information