mandag, mars 23, 2009

Herrens bønn - med inspirasjon fra de første kristne, del 3



"Fader vår, du som er i himmelen."

"Hvorfor kalles du det," spør broder Charles av Jesus? Så legger han til: "Hvorfor ikke rettferdige Far? Eller Hellige Far?"

Det er som vår Far, Jesus presenterer Gud. Så nært. Dette var revolusjonerende, også i Jesu samtid. Å tiltale Gud på en slik personlig måte. Den vanlige måten å presentere Ham på, var jo som Abrahams, Isaks og Jakobs Gud. Jahve, Han var deres fedres Gud. Nå presenterer Jesus Ham som Far, ja ikke bare det, men som "Vår Far", "Min Far". Det er nesten uhørt, og er det den dag i dag. I møte med muslimer, som jeg presenterer evangeliet for, bruker jeg denne presentasjonen av Gud som Jesus gir oss: "Vår Far". For dem er det overveldende at Gud kan presenteres slik. Det gjør mange av dem fascinert av evangeliet.

I sin betraktning over Fadervår, som er formet som en bønn, sier broder Charles av Jesus videre:

"Å min Gud, det må være for at Du allerede fra begynnelsen av vil løfte min sjel over vår arme jord og fra begynnelsen stille henne der hun alltid bør være, i dette liv og i det neste, i himmelen, hennes fedreland. Det er også for at vi, så snart vi ber de første ordene, skal kjenne håp og fred. Vår Far er i himmelen."

Vi trenger en større himmellengsel.

Vår tid er så jordbundet, så materialistisk. Himmelen synes for mange så fjern. Som noe som en gang er vårt mål. Om vi bare fikk se hva som venter!

Og først og fremst dette: Far!

Hans evige boliger. Når vi ser rundt oss på denne vakre jord, med all naturens skjønnhet, skulle det være mindre vakkert der Gud har sin bolig?

Der Han troner, der Han er, dit henvender jeg meg.

Til Far.

Han som forstår, fordi det er Han som har skapt meg. Han kjenner mitt liv, min skrøpelighet, min synd, mine begrensninger, mine sykdommer, min lengsel, min smerte, mine drømmer.

Far.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vår far elsker oss så høyt at han skapte Gudeføder Maria som gav Jesus barnet total kjærlighet og aksept så han skulle bevare bildet av hvem han var.
Maria viser oss hvordan vi er elsket av Faderen totalt når vi åpner oss som barn til han i full tilit til at han elsker oss som den sjelen han selv har skapt i sin uendelige kjærlighet.
La deg som Jesusbarnet ligge i Marias armer å føle hvordan faderen elsker oss som sine barn.
LA DITT BARN FÅ føle hvordan hun er totalt elsket igjennom tjeneren Marias omsorg som får øynene til å lyse av tillit til at faderen elsker oss som dem sårede barn vi er i smerten.
Som Jesus sier hindr ikke barnene i å komme til meg.
Vi er barnene som trenger trøsten som fortrenger smerten av å føle seg borte fra Gud

Broderlig i kristus

Anonym sa...

Jeg snakket med en god venn av meg forleden vedrørende Fader vår. Vedkommende sa at han opplevde Fader vår som en oppramsing av ord. Likeledes med tidebønner. Da var det bedre å be frie bønner som enn selv satt ord på. Bønnen kom da rett fra hjertet.

Er det noen som opplever det på samme måten?

Stener