torsdag, mars 26, 2009

Kristne hoteleiere anmeldt av homoaktivister





Homofile aktivister i England har anmeldt det kristne ekteparet Peter og Hazelmary Bull som driver Chymorah Private Hotel i Cornwall til politiet fordi de ikke fikk overnatte på deres hotel.

Peter og Hazelmary Bull har drevet det vakre hotellet med den fantastiske utsikten siden 1986 og har aldri hatt noen problemer av noen art. Hotelet som er privat eid, har bare syv utleierom, og ekteparet Bull har på sin nettside gjort det klart at kun ektepar kan bo der. De leier ikke ut til samboere, eller mennesker som driver med utroskap. Frem til nå har ikke dette vært noe problem.

Inntil Martyn Hall og Steven Paddy booket rom. Når det så viste seg at dette var et homofilt par, ble Hall og Paddy avvist. De kunne ikke få leie rom der. Det ville bryte med hoteleiernes utleieregler. Nå mener Hall og Paddy seg diskriminert og har fått en homofil aktivistgruppe til å anmelde hotellet.

Dette er nok et eksempel på hvor lite hensyn enkelte homofile har til kristne mennesker og hvor intollerante de er mot kristnes livssyn. Jeg går ut i fra at det finnes mange andre hotel i dette området hvor disse to kunne bo. De hadde neppe behøvd å overnatte akkurat i dette hotellet. Kunne ikke dette ekteparet få drive sitt eget hotel som de ønsker. Men neida, dette var en sak for homoaktivistene som skal presse frem sitt syn koste hva det koste vil. Vi har bare sett begynnelsen av deres kamp mot bibeltro kristne.

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=165713

61 kommentarer:

Anonym sa...

Dette minner meg igjen om de her "egne benkene for hvite og egne for svare". Men så klart skal religiøse få lov å ha sin tro i fred. Men hvor skal grensene gå? Skal det også være rett å slå barn fordi troen deres sier det er riktig? Flerkoneri? Eller kristne som med Bibelen i hånden overgriper seg på andre, både kvinner og barn?

Man kan også snu dette på hodet. Ville religiøse la homofile få lov å ha sine egne regler fordi de er homofile? Neppe. Og det viser seg gang etter gang. Man kan ikke slå opp i en kristen avis EN dag uten at homofili er nevnt.

Den ovennevnte saken er en fillesak. Hotelleierne burde få drive sitt hotel som de vil. Spørs bare om det er likedan motsatt...

Forøvrig synes jeg det er merkelig rart at du ikke har skrevet noe om denne pastoren som har drevet overgrep mot iallefall to smågutter og som fortsatt driver forkynning? Og som støttes av menigheten sin. Det er også en enkeltsak og som kanskje dere også burde være litt opptatt av.

Er kanskje ikke denne saken alvorlig nok?

Bjørn Olav sa...

Skal vi virkelig å få lov å ha vår tro i fred? Jeg tror ikke homoaktivistene vil det, Kjellemann. Hvorfor i all verden måtte dette homofile paret bo på dette hotellet, når de visste hvilke utleieregler som gjaldt. Hvorfor ikke bo på et av de andre, sikkert hundrevis av hoteller i Cornwall? Dette var kun for å skape en situasjon som de kunne bruke i media. Jeg forstår egentlig ikke dette jeg, Kjellemann. På den ene siden sier dere hele tiden at vi må se dere som mennesker, og ikke som homofile. Men så er det plutselig så usedvanlig viktig å fortelle om sin seksuelle legning.

Ellers synes jeg du trekker inn svært mange andre ting som er denne saken uvedkomne.

Nå kommer det nok en artikkel om denne pastoren snart. Om du så debatten i TV2 forleden, så kan jeg fortelle deg at Pål Helmersen som hjalp et av ofrene, er en meget god venn av meg. Det er også Thorbjørn H. Andersen, som uttalte seg på faglig nivå.

Denne saken er svært alvorlig, det vedkommende har gjort (jeg vet hvem denne pastoren er), er fullstendig forkastelig og avskyelig og mannen burde vært holdt straffeansvarlig. Det er like alvorlig at menigheten han nå tilhører, støtter ham og at han selv ikke viser noen tegn til anger.

Og som du vet har jeg tatt avstand fra slike ting som dette tidligere på bloggen.

Anonym sa...

Såg denna artikel i dagen,och jag tackar Gud för dessa hotelägare, för att de vågar stå på Guds ord i denna fråga!Guds Välsignelse ska
vila över dem!
Tyvärr,så är nog detta något som vi kommer att få se mer och mer av i denna sena tid!
Vi som vill följa vår kristna tro,och stå fasta på de Ord som Gud har sagt,vi kommer att i fortsättningen få räkna med förföljelse,men håller vi oss nära Jesus,så kommer vi att få kraft att stå fasta på Bibelns grund!
Karin

Bjørn Olav sa...

Vi kommer nok til å oppleve flere slike provokasjoner fra homofile aktivister. De snakker mye om toleranse, men tolererer slett ikke at kristne får lov til å tro i henhold til Guds ord.

KuleKnut sa...

Her er jeg faktisk helt enig med deg Bjørn Olav, det er tullete å gjøre et poeng ut av at de ikke fikk bo der hvis det er sånn at de også aviser samboere og single, men er et nisjehotel for kristne ektepar.

Her burde det homofile paret ristet på hodet og tenkt hvis de ikke vil ha oss som gjester skal de få slippe og funnet seg et annet, enig med deg, men hadde de invitert alle og enhver unntatt homofile ville jeg forstått reaksjonen. Da ville det virket litt rart og man kunne kanskje våget seg til å tatt i bruk diskriminerings ordet.

Men en ting til vil jeg kanskje våge meg tilslutt å kommentere, selv om jeg kanskje ikke burde, men du skriver: "Vi har bare sett begynnelsen av deres kamp mot bibeltro kristne." og for meg høres dette litt missforstått ut.

Jeg tror ikke hverken homoaktivistene, de rødgrønne eller noen av de du vil betrakte som dine største fiender i prinsippet er ute etter å forfølge det du kaller Bibeltro kristne. Jeg tror de fleste av det vil til livs diskrimineringen de opplever at dere utøver og det menneskesynet mange av dere har som går på tvers av det de opplever som sunn fornuft, FN konvensjoner og menneskerettigheter.

Og jeg tror vel også ikke at dette er bare begynnelsen, men slutten på denne kampen, for som Finn Schøll sier: "Dette er ikke noe tema lenger, kampen er vunnet". De homofile har sine rettigheten og det er etterhvert et mindretall av kristne som henger igjen og ikke forstår denne sammenhengen. I allefall her i landet.

Bjørn Olav sa...

Godt vi er enige om noe da, Kule-Knut! :D

Det er faktisk slik at søsteren til hun som driver hotellet, er samboer. Dette samboerparet får heller ikke bo på hotellet! Så det er prinsippfaste folk dette. Og fullstendig tullete og uakseptabelt av de homofile paret og trenge seg på. Dessuten er dette et PRIVAT hotel. Eierne må jo få lov til å avvise de de ikke vil ha boende hos seg.

Men i det andre er jeg nok ikke enig i din konklusjon. Det har vist seg at det finnes sterke krefter, både blant homoaktivister og såkalte radikale grupper, som vil bibeltro kristne til livs. Jeg har selv mottatt kommentarer på denne bloggen, som har vært av en meget krenkende karakter både mot meg selv, og ikke minst min nærmeste familie.

Jeg kommer nok til å utgjøre dette mindretallet, Kule-Knut som ikke vil bøye seg for Ba'al! Som vil henge igjen, være umoderne, baksteverske og bli kalt mørkemenn. Finn Schøll har nok rett! Bibelen taler om frafallet som skal prege den siste tiden.

KuleKnut sa...

Ja jeg er klar over disse kreftene du snakker om som vil Bibeltro kristne til livs, dete er ikke bra, men jeg tror ikke de er så sterke, vi har en Gud som er betraktelig mye sterkere enn det, så jeg er ikke redd.

Men dette er uansett fullstenndig gæærnt, og de bør lære seg å skille sak og person, samt først lære seg å leve det de snakker selv. Jeg syns det bare er utrolig umodent. Diskriminering, fremmedfrykt, intoleranse og alle disse kjipe ordene går ikke bare i en retning, men det er noe alle minoriteter er veldig utsatt for, uansett hvem man hører til.

Folk må lære seg å snakke sammen, og først lytte på andre før man begynner å tenker ut sitt eget svar og prøve å forstå og sette seg inn i sn meningsmotstanders tankemåte før man buser ut med lite gjennomtenkte og idiotiske utspill. Jeg snakker først for meg selv, for jeg havner også alt for ofte i samme bås..

Walking like you talking...

Bjørn Olav sa...

Walking like you talking...

Den likte jeg, og vil bruke igjen, Kule-Knut! Takk. Det er jo så sant.

Ja, det er fullstendig galt og forkastelig, og burde jo være stikk i mot den tolleransen de snakker så veldig varmt om. Noen av disse folkene er de mest intollerante du kan ha med å gjøre. Og selvsagt er de anonyme.

Vår datter, som har stått frem med sin sykdom, og vært ærlig med livet sitt, sjikaneres DAGLIG på sin blogg. En person vil ikke la henne være i fred.

Selv har jeg mottatt svært injurierende og grovt sjikanerende meldinger, i grenselandet til direkte trussler.

KuleKnut sa...

Jepps, walking like you talking er ikke dumt å skrive seg bak øret for noen og enhver.

Folk må uansett oppføre seg pent, problemet med nett det, at det er mye enklere og glemme god gammeldags folkeskikk der...

Men uanset hyggelig å se at du og Kjellemann har en bedre tone nå enn før, storsinnet av dere å være uenige om at dere er uenige og diskutere i edrulige former.

Du skal være stolt av datteren din, og hu skal være stolt av deg. Dere er flinke til å løfte hverandre opp virker det som. Det er rørende å se. Ikke alle som har et like nært far/datter forhold.

Hils så mye fra meg!

Bjørn Olav sa...

Takk, Kule-Knut, det skal jeg gjøre, og det tror jeg hun vil bli glad for.

Hvis de som skriver denne sjikanen mot min datter, hadde tenkt seg om, lest om sykdommen hennes, så hadde de kanskje ikke skrevet så krenkende ting som de gjør. Men jeg tror faktisk at den personen som skriver til henne hver eneste dag, kjenner til hennes sykdom, og plager henne på grunn av den. Så slemme og ondskapsfulle kan enkelte bli.

Ellers er jeg enig med deg i at nettets mulighet til å opptre anonymt, gjør at enkelte går mye lenger enn det de ville ha gjort om de hadde stått fram med fullt navn og adresse.

Ja, jeg er glad for at Kjellemann og jeg kan snakke sammen sivilisert! Vi kommer nok aldri til å bli enige, men Kjellemann er velkommen med sine synspunkter. Han er også så real at han står frem med fullt navn. Det setter jeg pris på.

Anonym sa...

Dagen.se er de som gjør denne saken stor. Og mye større enn den har fortjent. Det blir dem som etter min mening er aktivistene i denne saken. Jeg tror ærlig talt ikke det er så mange homofile som bryr seg om at ETT hotell vil nekte dem å overnatte der. Dette er som sagt bare en fillesak.

Det som er så dumt med den er at ALLE homofile blir satt i samme bås. Du sier selv "noen homofile" er... Jeg kjenner også "noen kristne" som er...

Når du skriver om denne saken og gjør den så mye større enn det den er, så oppleves det som at du snakker om at "ALLE homofile er". Det er ikke riktig. Alle homofile er ikke homoaktivister heller. Det er heller få som er homoaktivister. De aller fleste sitter bare hjemme og lever sine liv som alle andre.

Når du kaller noen aktivister så vet du vel selv at du også er en aktivist. Du sier selv at du vil stå fast på det du mener, åkke som.

Da blir det nødvendigvis to fronter. Jeg er enig med Kule-Knut. Det mangler dialoger for å jevne ut disse frontene.

Jeg føler jeg har gjort mitt til å være med å viske ut fronter. Jeg forteller om meg selv i ulike foraser. Jeg deler meningene mine og prøver å forsvare meg. Dessverre - og det må jeg få lov å si - er ikke dette så lett i kristne foraer. Heller ikke på denne bloggen.

Det er ikke lett å ha dialog med mennesker som hevder de innehar fasit - bibelen. Og som ikke er villige til å fire noe. Som sitter på sin datamaskin og snakker om urkristendom og at vi bør leve slik bibelen skriver at vi bør leve. Jeg har ofte lurt på hva forfatterne av bibelen hadde skrevet om datamaskinen hvis de hadde sett en på den tiden? Jeg er ganske sikker på at de ville ment det var djevelens verk. Jeg har også mange ganger lurt på hvordan Jesus ville synes om at vi i dataverdenen sletter uønskede kommentarer eller stenger ute folk som vil si/mene noe. Hva ville han ment om anonyme som sender ut eder og galle over andre mennesker, hvor disse ikke får forsvart seg eller få tatt igjen fordi man ikke kan kjenne vedkommende som uttaler seg.

Denne hotelhistorien handler mye om dialoger. Klart de skal få ha hotellet slik de ønsker å ha det. Klart de skal få ha den troen de har. Men i dialogen med de som de fraskriver seg - hva sier de til dem? En ring på fingeren og et papir som viser at de er "rette ektefolk" betyr slettes ikke at paret som får lov å bo der er spesiellt syndfrie.

Jeg synes det er trist at vi skal få tilbake en tid med egne benker for hvite og egne for svarte. Eller egne benker for "gode nok" og egne for "ikke gode nok". Slikt skaper ikke akkurat gode dialoger og det river ikke akkurat ned fronter heller.

Bjørn Olav sa...

Nå roter du til denne dialogen - igjen, Kjellemann. Med å dra inn igjen dine gamle kjepphester og gjentagelser. Er det virkelig ikke mulig for deg å føre en samtale, uten at vi for ørtende gang må få reprise på ting du har skrevet om SÅ mange ganger. Nå er jeg veldig lei av å stadig høre om at kommentarer blir slettet, og at folk stenges ute. Dette kjenner du MEGET godt til årsakene til. Jeg orker ikke å gå en ny runde med deg på dette. Du får respektere at slik er det på denne bloggen.

Så til saken!

Nei, jeg tror ikke at alle homofile er aktivister, men det er tydelig at noen er det. Og du kommenterer ikke det jeg skriver om at du selv er veldig opptatt av å bli akseptert som menneske, og at folk ikke skal være så opptatt av legningen din. Men det er jo du selv som hele tiden presiserer at du er homofil, og slik er det med enkelte andre homofile også. Det er en veldig fokusering på deres legning.

Nei, svenske Dagen står ikke dette stort opp. Det er en liten melding på deres nettside. De som virkelig er de som ønsker fokus på denne saken, er jo det homfilie paret og homoaktivistene som har anmeldt ekteparet. Dette ekteparet, som er i 60 årene, har drevet dette hotellet i mange år. De har aldri hatt noen problemer, før disse to homsene dukket opp.

Selvsagt kan det være synd i et ekteskap, men poenget her er at dette ekteparet som selv er kristne, ikke vil ha noen andre enn ektepar til å bo der. Er det så vanskelig å forstå da. Dette er ikke snakk om benker for hvite eller svarte. Tullball, Kjellemann. Det finnes hundrevis av hoteller i nærheten hvor dette homseparet kunne tatt inn. Det er vel ikke så vanskelig å forstå at et kristent par ikke vil ha homosex innenfor veggene.

I en dialog med kristne som tror at Bibelen er Guds evige, uforanderlige og autoritative ord, kan du ikke forvente at de skal endre det som troen deres bygger på. Man må kunne ha respekt for begge parter, ikke bare respekt for ditt syn, men også for mitt. Det synes å mangle.

Og om datamaskiner og urkristendommen. Det blir jo litt tullete argumentasjon da, Kjellemann. Det er vel ikke datamaskinen i seg selv som er problemet. Det er vel mer hvordan den brukes og eventuelt misbrukes. Skulle vi som kristne også være imot trykkemetoden som Gutenberg fant opp også da? Den gav oss våre første trykte Bibler.

Sex er heller ikke problemet. Det er noe Gud har skapt, og som er fantastisk. Men alt Han har skapt kan misbrukes og perverteres.

Anonym sa...

Nettopp. Det er måten man bruker/misbruker datamaskinen. Her blir det begått masse synd, også på denne bloggen. MEN det er det visst ikke lov å si.

Bjørn Olav sa...

Jo, så absolutt. Hvis du har lest kommentarene mine til Kule-Knut, og det vår datter utsettes for daglig, så er vi helt enige om at datamaskinen kan misbrukes. Men det var nå ikke dette denne artikkelen handlet om, Kjellemann. Det var bare det jeg påpekte. Som jeg sa, det må kunne gå an å føre en samtale, uten at du hele tiden skal trekke inn ting som er saken helt uvedkomne, og som handler om at du skal få gjentatt gamle kjepphester. Men det ser ikke ut til at du klarer å føre en slik samtale.

Bjørn Olav sa...

OG

Hva blogger angår tror jeg ikke bloggen din går fri, heller.

Anonym sa...

Hva min blogg angår så får alle slippe til med sine meninger. Alle som vil da. Og jeg hevder aldri at jeg sitter med noen fasit. Jeg er for dialoger og respekt for andres syn og perspektiver. Jeg sier ikke at det alltid er lett, men det er lett å iallfall prøve. Jeg baktaler heller ingen uten at vedkommende har mulighet til å forsvare seg.

Jeg tror ikke jeg ville anklagd en kristen for å engasjere seg om ting ut ifra sin kristne tro. Jeg ville ikke kalt det gjentagelser om det kommer fram at han er kristen og opptatt av kristne verdier. Det samme gjelder om en homofil svarte på bloggen min og var opptatt av sitt liv som homofil. Ja selv de som viser de hater meg får lov å si det på min blogg. Mye bedre de skriver det der enn at de sitter her og skriver det.

Du snakker om gjentagelser og jeg er altfor opptatt av at jeg er homofil. Vel, jeg svarer gjerne her når du skriver om homofili. Det er ikke så sjelden du gjentar saker om homofili. Du er kristen og opptatt av å fortelle om ditt kristne syn på homofili. Men når jeg vil svare - som en homofil - så er du ikke interessert. Du er egentlig bare interessert i å ha dialog med de som er enig med deg? Jeg synes ofte DET blir monologer, det samme oppgulpet og de samme gjentagelsene. Altså svertingen av homofile.

Du må jo være enig i det. Det er det du er opptatt av. Sverte homofile - gjerne alle på en gang. Ja for du skriver aldri noe bra om homofile. Faktisk INGEN homofil.

Bjørn Olav sa...

Jada, vi vet at alle får slippe til hos deg, også de som sjikanerer andre. Du oppfordrer til og med folk til å skrive innlegg som ble avvist her. Så vi vet dette, Kjellemann. Det har vi visst lenge.

Du har vist til fulle at du eier ingen respekt for synspunktene til de som ønsker å holde fast ved Guds ord. Så det er slett ikke sant at du er så tolerant, som du vil ha det til.

Her på denne bloggen er det INGEN som har skrevet at de hater deg. Det er noe du stadig gjentar, men det blir ikke mer sant av det.

Joda, jeg er interessert i å høre dine meninger, og lese dine synspunkter, men det betyr vel ikke at du skal føre en monolog hvor vi må endre våre synspunkter for at du skal kunne godta det.

Jeg forstår ikke helt hva du sikter til, når du skriver dette:

"Jeg tror ikke jeg ville anklagd en kristen for å engasjere seg om ting ut ifra sin kristne tro. Jeg ville ikke kalt det gjentagelser om det kommer fram at han er kristen og opptatt av kristne verdier."

Men er det deg selv du tenker på, så fastholder jeg det jeg har skrevet, at du ikke representerer sann kristen tro. Du fornekter det mest sentrale i den kristne tro, nemlig Jesu soningsdød og Jesu oppstandelse.

Bjørn Olav sa...

Et tillegg:

Joda, Kjellemann, jeg har skrevet mye bra om en homofil. Hans navn er Henri Nouwen. Men han levde ikke i noe homofilt forhold. Denne mannen har faktisk betydd mye for meg, gjennom mye av det han har skrevet, selv om jeg ikke innestår for alt. Du finner faktisk mange artikler om ham. Så det er ikke sant dette heller.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

NÅ ER JEG SÅ GRUNDIG LEI AV GJENTAGELSENE DINE, AT JEG HAR STRØKET DEM. Regner med at du nå legger det ut på din egen blogg, i indignasjon over at du blir urettferdig behandlet, men det får være måte på til å gjenta gamle beskyldninger.

----
Herfra følger Kjellemanns innlegg:

Du sitter nå og skryter av at du har skrevet bra om 1 - EN - homofil og jeg ville vel tro at dette er homofil som er slik som du vil at homofile skal leve. Slutte å leve avskyelig. Slutte å elske den de egentlig vil elske. Det forandrer ikke at du ønsker å sverte alle andre homofile.

Det er du og sånne som deg som hele tiden gjør at jeg må gå å tenke på at jeg er homofil. Det er du og sånne som deg som kaller mitt liv avskyelig. Det er du og sånne som deg som gjør at mennesker lever ulykkelige liv og må lyve mange år av sitt liv. Det er du og sånne som deg som gjør at mange ikke orker denne løgnen lenger og heller velger å ta sitt eget liv.

Du gjør sikkert masse bra. Jeg tror du er en flott far og en flott ektemann og du er god mot dine og de som tror det samme som deg. Men mot andre kristne som ikke tenker som deg, andre som tror noe annet enn kristen tro, andre religiøse, homofile, kvinner, og mange andre som ikke er gode nok for deg - er du en dommer. Du setter deg selv i Guds sted og dømmer i hytt og pine.

Jeg prøver å fortelle at det er bare en som bestemmer i livet mitt. Det er bare en som kan dømme meg for livet jeg lever. Jeg tror at det er en Gud. Jeg tror at den Guden ser mer enn deg og ser HELE mennesket - ikke bare det du ser. Ikke bare det DU kaller avskyelig.

Jeg opplever ikke at et menneske som kaller mitt liv avskyelig akkurat er glad i meg. Jeg opplever dette som hat. Uansett hva du mener det er, så opplever jeg det som et hat. Og du ser jo bare at jeg er homofil. Uansett hva jeg skriver her på bloggen så ser jo du bare at jeg er homofil. Jeg trenger ikke nevne homofili en gang, men du svarer utifra at jeg er homofil.

Du skal få ha din tro helt for deg selv. Men du har jo ikke denne troen for deg selv. Du kaster jo dommer rundt deg til alle gjennom bloggen. Alle som ikke tror det samme som deg. DU kaller deg bibeltro. Alle andre som ikke er som deg er IKKE bibeltro. Du sitter med fasit. Du dømmer utifra denne fasiten. Hvordan andre opplever Gud i hverdagen bryr du deg ikke om. Jeg får ikke engang snakke om hvordan jeg opplever min Gud. For du sier det er feil, feil og atter feil.

Dette sitter du og gjør på en datamaskin som DU har bestemt ikke er imot bibelen. Du snakker hele tiden om din ytringsfrihet, men når andre bruker den samme ytringsfrihet så utestenger du dem, eller sletter dem.

Det finnes mange slags overgrep. Du bruker selv bibelen som overgrepsvåpen. Du overgriper alle som ikke er som deg. Dømmer dem. Baktaler dem - uten å la de få komme til forsvar. Det står i bibelen sier du. Din tolkning eller en annen kristens tolkning? Monolog eller dialog? Dialog åpner for tolkninger. Du åpner ikke for tolkninger for du hevder du selv sitter med sannheten.

Jeg synes dette er ondt. Og jeg synes det er en stor synd du begår. Dette er ikke Jesuslikt, som du er så opptatt av. Jesus tror jeg lot folk komme til orde.

Du kan få si hva du vil om meg. Alt hva du måtte mene. Forskjellen på deg og meg Hansen er at jeg aldri har hevdet at jeg sitter med fasiten. Jeg slår aldri noen i hodet med fasitsvar. Jeg synes at forfølgelsen din av homofile, svertingen og styggordene, rammer så hardt at jeg er sikker på at flere enn meg opplever det som hat. At du ikke tar dette innover deg, men fortsetter å slå folk ned med din bibel, skremmer de vekk fra kristen tro. For hvem kan bli god nok for deg? Jo ikke før de blir akkurat som deg eller dine likemenn.

Jeg takker hver dag og jeg håper inderlig at jeg ikke er eller blir som dere.

Bjørn Olav sa...

En kort kommentar til nok en runde med gjentagelser:

1. Jeg har aldri sagt at ditt liv er avskyelig.

2. Jeg synes det er grovt å beskylde andre for å forvolde en annens død. Som jeg har sagt til deg ved flere anledninger: selvmord er svært sammensatt, selv ikke psykiaterne har alltid et svar på hvorfor noen tar sitt liv. Og som jeg har fortalt deg før, vi har opplevd dette på kroppen i aller nærmeste familie. Så jeg synes du bør passe deg litt for hva du serverer i ditt sinne. Tenk litt, Kjellemann, før du langer ut en rett høyre.

Anonym sa...

Kanskje du snakker med en som har vurdert å ta sitt eget liv selv en eller flere ganger i sitt liv grunnet at man er livredd for ikke være bra nok eller akseptert? Som kanskje har tenkt at man sparer andre ved bare å forsvinne? Som var lei av løgnene?
Tror du også skal tenke litt Hansen før du langer ut med din høyre.

Bjørn Olav sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Bjørn Olav sa...

Jeg har snakket med flere som har vært suicidale og fulgt dem gjennom ulike prosesser, Kjellemann, og som pastor har jeg fulgt nær familie og venner av avdøde gjennom deres lange og smertefulle sorgperiode. Som familie har vi hatt dette svært nært innpå oss. Derfor finner jeg det utidig av deg å beskylde meg for at jeg, fordi jeg skriver hva Guds ord sier, skulle være årsak til noens død.

Om du går med slike tanker selv, bør du søke hjelp. Profesjonell hjelp.

KuleKnut sa...

...men det er et faktum, at kristne homofile står utrolig utsatt til og at samtilige av de jeg kjenner har på ett eller annet tidspunkt følt situasjonen så håpløs og fastlås at de ikke har sett noen utvei.

Vi kjenner jo til flere eksempler på mennesker som har tatt sitt liv nettopp på grunn av at det er umulig å kombinere en kristen tro med homofile følelser. Samtlige homofile kristne jeg har snakket med har ønsket å dø. De fleste har bedt til Gud hver dag i år etter år om å få lov til å dø hvis han ikke tar bort de homofile følelsene. Vi kan ikke late som om det ikke er et problem, det er det alt for alvorlig til.

Er man homofil og kristen har man ingen valg, ingen løsning, og ikke noe håp. Du sa det selv for noen dager siden at det eneste man kan gjøre er faktisk å leve alene og i sølibat, hele livet. For noen kan dette fungere, men de aller fleste av oss er ikke bygd for å være alene. De fleste av oss blir faktisk alvorlig syke av å ikke ha noen. At Gud så det ikke var godt for mannen å være alene bekreftes også i skapelsesberetningen.

Der står det også at Gud ikke skapte Adam og Even, men Adam og Eva, hvilket blir påminnet de kristne homofile med jevne mellomrom, stort sett daglig.

Jeg er faktisk seriøst bekymret for dette. Med all respekt så virker det ikke som om dette taes på alvor av den heller får vi si "konservative" delen av kristennorge. Det virker som om dere ser på homofile som en stor og skummel fiende som vil ødelegge landet vårt, mennesker som består av aktivister med masse penger, ressurser og makt som skal bryte ned, drive ut og forfølge de kristne til det ikke er igjen noen av de. Mulig det finnes sånne, men når det kommer til de kristne homofile så er det ikke mulig å komme lengre fra sannheten.

De kristne homofile er redde. Nei forresten, de kristne homofile er ikke redde, de er livredde. De aller aller fleste av de er i skapet. De tørr ikke fortelle dette til noen, og mange av de har heller aldri sagt det til noen. Mange av de er gift og mange av de har barn. Jeg har snakka med folk som har viktige lederstillinger i menigheten, og til og med pastorer som deg selv. De kan selvfølgelig aldri gjøre noe annet enn å leve i skjul. Dette er mennesker med alvorlige problemer, forferdelige skjebner, men det er allikevel ikke mye en hverken kan eller bør gjøre med det. De som lever sånn er så fastlåst at det ser ut til at det kun er mirakler eller tragedier som kan løse opp i deres situasjon. Et Guds under eller en fullstendig katastrofe er ett av to hvis man ikke klarer å holde det på avstand og dytte det så langt inn man aldri har vært selv engang. Som sagt, jeg kjenner personlig mennesker som lever midt i dette, og folk som har kommet seg ut av det på ene eller andre måten.

Disse skjebnene er en ting, men det finnes mange der ute, unge homofile, som ikke behøver å havne i denne situasjonen. Er man homofil syns ikke jeg man bør gifte seg med en av motsatt kjønn og PRØVE å få et til å "gå over" og håpe at en unge eller to vil gjøre susen. Mange velger dette, og mange sliter voldsomt voldsomt.

Men hvordan skal de gjøre dette? Hva skal til for å unngå å havne i "uløkka"?

De fleste unge, kristne homofile jeg kjenner har slitt en utrolig kamp for å tørre å stå frem. Nei nå juger jeg faktisk, de fleste homofile kristne jeg kjenner HAR IKKE stått frem. Vi veit ikke engang hvem de er! Trur du de har det vanskelig? Trur du de hører ALT som blir sagt, alt folk IKKE hadde sagt hvis de visste om hemmeligheten tilogmed.

De åpne kristne homofile har kjempet en utrolig kamp, de andre kjemper fortsatt. De kjemper ikke bare for å bli akseptert og alt det derre homoaktivistiske propagandamaset om rettigheter og likeverd og sånn, men de har det helt sinnsykt tøft på innsida for de vet at de aldri vil bli akseptert av sine brødre og søstre, de vet at de aldri vil akseptere seg selv, og de "vet" at de kristne vil hevde til dovre faller at Gud ALDRI vil akseptere de og de vet også at de antagelig heller aldri vil tro det selv.

Ikke det at det isolert sett er noe problem, for hvis man blir forelska i noen er sikkert denne personen hetrofil så det er uansett umulig. Omlag 90% av befolkningen er jo hetrofile så oddsene er uansett utrolig dårlige, men drømmen, tanken på at der muligens finnes en der ute som er ment for seg, blir med en gang tatt til fange, låst inn i en safe, hengt rundt en kjetting og låst fast en svær hengelås til! Tanken på at kanskje Gud har skapt en person som en er ment til å leve med seg, skapt til å harmonere med og smelte sammen med i evige bånd, hellige bånd som aldri ryker, magiske og Gudgitte koblinger! DEN får du ikke engang lov til å lene deg på. Nei, den kan du bare drite i å gå rundt med, om det er aldri så usannsynlig at du vil få oppleve det hvert eneste menneske er skapt til å dele, så vil vi også i tillegg ta i fra deg drømmen.

Man kan lure på hvorfor 3 av 4 "vanlige" homofile har seriøst vurdert å ta sitt eget liv, men ingen normale mennesker stiller spørsmålstegn ved dette. De kristne homofile har en umenneskelig byrde i tillegg. Jeg kan ikke fatte hvorfor du prøver å argumentere bort dette Bjørn Olav.

Ikke nok med at de må belage seg på å leve et liv alene, men det har også Guds dom, alle brødre og søstres dom og ikke minst sin egen dom å skulle takle. For uten at hvis hemmeligheten ble kjent, noen skulle plukke opp et blikk som gikk i feil retning, en kommentar som kunne missforståes eller en klem som var litt overivrig eller varte for lenge, så ville alt være ødelagt. Utestengelse fra verv, snakk rundt hjørnene og tap av ansikt og respekt.

Alt dette UTEN å ha noen å dele det med. Alt dette uten støtten i en ektefelle.
Alt dette UTEN å engang føle seg elsket av Skaperen sin, vedifull og hel, ønsket og "i orden".

Hadde du greid det?

Anonym sa...

Hansen: Beste hjelpen man kan få er å få lov å være en støtte for andre og få lov å være et medmenneske. Du forstår det ikke men det er det som er dialoger. Først må respekten for medmennesker ligge der, så toleransen for annerledestenkende og så gi mennesker frihet til å få være som de vil så lenge man ikke skader andre.

Det er ofte den beste profesjonelle hjelpen man kan få. Dessverre synes jeg du og dine ofte står for det motsatte.

Man overlever fordi man opplever kjærlighet og omtanke fra alle rundt seg og som ser meg som det hele menneske jeg er. Jeg betyr noe for noen og er akseptert og likeverdig - uansett. Jeg må ikke forandre meg for å bli "bra nok" - jeg ER bra nok!

Bjørn Olav sa...

Kule-Knut

Som jeg har skrevet før så er årsakene til at mennesker begår selvmord, svært kompliserte. Det blir altfor forenklet å skylde på at mennesker begår selvmord fordi Bibelen entydig avviser homofili. Det er oftest en rekke faktorer som fører til at mennesker tar sitt eget liv.

Nå kan da heller ikke Bibelen omskrives, bare for å tilpasse den til at våre ønsker, lidenskaper og sågar synd kan tilfredstilles. Guds skaperordning kan heller ikke endres. Jo, det gjøres - men da konstruerer man virkeligheten, da skaper man en gud i sitt eget bilde. Det blir ikke sannere av den grunn.

Sannheten er at Gud skapte mann og kvinne, for at de to skulle bli ett kjød. Gud har ikke skapt homofili. Som jeg har sagt til deg før må du foreta en rekke halsbrekkende akrobatiske øvelser, for å kunne vri og vende på Bibelen for å få det til. Det klarer du ikke uten å drive vold mot Skriften, og lage deg en egen religion hvor du får Gud til å bli gud. Skapt i ditt eget bilde.

Det er mange mennesker, som selvvalgt eller selvforskyldt, lever livet alene. Homofile står i så måte ikke i noen særstilling. Noen finner ingen å gifte seg med, noen vil leve enslig.

Og noen må leve enslig. Bibelen gir ingen tillatelse til å leve ut følelser og lidenskaper for samme kjønn.

Tvert imot. Bibelen beskriver faktisk dette som å dyrke skapningen fremfor Skaperen. Som skammelige lidenskaper. Som noe som strider mot naturen. Som skammelig utukt, som slikt som ikke sømmer seg, som mennesker som har et udugelig sinn.

Alt jfr Romerbrevet.

Det er heller ikke slik at vi kan ta dette ut av Romerbrevet, og så konsentrere oss om nåden som det samme brevet skriver om. Da konstruerer vi i såfall det Bonhoeffer kaller billig nåde, og den er ikke brukbar til noe som helst. Da synder vi på nåden.

Enslig, ja. Men ikke nødvendigvis i ensomhet. Det finnes da vennskapsrelasjoner, uten sex.

Bjørn Olav sa...

Kjellemann

Det er vel ingen som har sagt at du ikke er bra nok. Jeg har ikke gjort det. Men jeg kan ikke gi aksept og grønt lys for åpenbar synd. Jeg kan derimot fortelle deg om den frihet og frelse som finnes i Jesus. Og bare i Ham.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Kjetil sa...

Jeg tror bare jeg må innse at jeg aldri kommer til å bli enig med deg Bjørn Olav, og du kommer heller aldri til å bli enig med meg. Jeg tror du skriver det du skriver av sterk tro, og ikke for å være det mange kaller for en mørkemann. Jeg snes uansett det begrepet er upassende...

La meg si at jeg har sterk respekt for måten du argumenterer på. Det ser for meg ut som om uenigheten ligger på et teologisk plan om bibelens ordrette korrekthet. Når jeg leser bibelen velger jeg å ta ting seriøst, men likevel huske at det er mennesker som har skrevet den. Slik jeg ser det velger du å ordrett lyde det som står der, og ikke tillate deg selv å bli opphøyd til et nivå der du selv kan velge hva som er riktig, galt eller hva som kan tolkes. Dette viser meg at du virkelig setter deg under Gud, og respekterer han.

Men det gjør jeg også, selv om jeg ikke leser bibelen ordrett. Jeg ber, får svar og er i aller høyeste grad i kontakt med Gud når jeg har dillemmaer.

Jeg ba i sju år om å få slippe å være homofil. Hver bidige dag. Ikke i utgangspunktet fordi jeg hadde satt meg ned og vurdert om det var synd, men på grunn av skammen. Hvis du som kristen skal kunne være motstander av homofilt samliv, kan jeg respektere det, men da må du også ta inn over deg at dine holdninger faktisk traumatiserer og skader barn helt ned i 11 års alderen, som jeg var. For dette ansvaret hviler faktisk på dine skuldre, og andres som mener det samme. Jeg kan akseptere at du tilogmed synes dette er riktig, for det vet jeg du gjør. Det beskriver du i at du ikke kan endre din tro bare fordi det blir vanskelig.

Jeg beklager at jeg skriver litt klønete, jeg er ingen mester med ord. Jeg vil bare få fram poenget mitt med at hvis man skal ha såpass sterke holdninger som du har, vil jeg også at du skal ta ansvar for de konsekvenser de faktisk har. Sannheten ER at mange kristne homofile har tatt sitt liv på grunn av skammen. Jeg vet at du ikke tror det er på grunn av dine holdninger, og ja du har rett i at det er sammensatt, men det er faktisk holdningene til motstandere, mangel på støtte som jeg ikke kan begripe annet en at er hovedårsaken.

Først når du tar på deg det ansvaret, og likevel kan forsvare holdningene dine, kan jeg akseptere dem.

På en andre siden vil jeg ønske datteren din god bedring, og takke deg for at du sprer budskapet om kristendommen.

KuleKnut sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Kjetil sa...

Det var en ting jeg hoppa av tråden på i stad. Om bønn.

Når man har bedt om det samme i sju år, synes jeg det var på tide å tenke på at kanskje Gud hadde svart nei. Jeg tror på en god Gud, og tror ikke han/hun/det vil at vi skal lide. Hvis Gud ikke er god, vil jeg heller ikke følge han. Da er det jo som å skulle følge djevelen fordi han bare er sterk...

Jeg kom fram til følgende tre alternativer.

Gud Finnes ikke
Gud Vil ikke
Gud kan ikke

Jeg velger å stryke nummer 1 på grunn av håpet, og gud har skapt himmelen og jorden og er allmektig, ergo ryker nummer 3.

Så hvorfor vil ikke Gud?

Jeg vet ikke, men jeg har valgt å ta det som et tegn på at dette er det Gud vil for meg.

Det hadde vært veldig interessant å fått et teologisk annet syn på dette Bjørn Olav. Hvorfor tror du at min bønn ikke virket? Jeg tror nemlig ikke at du vil ha samme konklusjon som jeg har tatt, og innspill mottas med takk.

En ting jeg ikke har troa på er det som står om at "der to eller flere er samlet i mitt navn, skal herren være" eller noe sånt. Jeg kan det ikke ordrett, men noen mener at man må være to eller flere i en bønn for å "nå fram". Denne teorien synes jeg undervurderer Gud...

Bjørn Olav sa...

Grafsing i andre menneskers privatliv får dere ta med Se og Hør. Slikt tillates ikke her, derfor er spørsmål og svar slettet.

Bjørn Olav sa...

Du er inne på et viktig poeng, Kjetil, og det handler om bibelsyn. Jeg tror Bibelen er Guds evige ord, uforanderlig, ufeilbarlig, guddommelig inspirert, autoritativt. Det er min overbevisning. Den lever jeg med.

Det er mange mennesker som sliter. Enkelte homofile er blant dem. På lik linje med hetrofile sliter de med ulike ting, hvor legningen kan være en del av dette. Jeg kjenner ikke til om hvor mye seriøs forskning det er gjort på selvmord blant homofile, men uansett forskning kommer vil veldig sjeldent til bunns i HVORFOR et menneske velger å ta sitt eget liv. Vi finner av og til igjen brev eller andre former for hilsener, men disse brevene gir ikke alltid det hele og fulle bildet. Det som der er skrevet kan være uttrykk for det som der og da var den utslagsgivende faktor. Som oftest, når man ser sykehistorien under ett - om en slik finnes, og det gjør den i de tilfellene hvor mennesker har vært til behandling av en eller annen art, så viser det seg at bildet er mer nyansert. Derfor er jeg betenkt over generaliseringene. Jeg har arbeidet såpass mye med suicidale mennesker, på bakgrunn at de har oppsøkt meg som pastor, at jeg vet noe om dette. Men vi har selvsagt også tilfeller der et selvmord har skjedd, uten at vi kjenner til noen bakenforliggende årsaker. Sinnet vårt har vi ennå ikke kommet til bunns i forskningen av.

Bare fordi jeg tror på Bibelen, så kan jeg ikke holdes ansvarlig for andre menneskers liv. Vi lever våre liv med ansvar for Gud, og vi har ansvar for egne valg (om de da ikke tas i en psykotisk tilstand).

Jeg kan ikke bære ansvar for ditt liv når du var 11. Ikke kjente jeg deg da, og ikke kjenner jeg deg nå. Jeg skal en dag stå for Gud alene, og det skal du. Og det skal alle andre.

"Det er menneskets lodd èn gang å dø, og deretter dom." (Hebr 9,27)

Bønnesvar:

Gud svarer oss på ulike måter. Ber vi i samsvar med Hans vilje svarer Han ja. Men det kan hende vi får nei. Det får vi om vi ber om ting Han ikke kan gi oss. Hans vilje finner vi i Hans Ord. Om du ikke blir fri fra din homofili, betyr det ikke at du har grønt lys til å leve den ut. For da lever du i strid med Hans åpenbarte vilje, som beskrives i Hans ord.

Så kan det hende Han svarer med vent. Bønnesvaret kommer, det er underveis, men det er et og annet å lære for oss underveis.

Som Guds barn må vi lære oss å akseptere alle tre svarene.

Både Hans ja.
Hans nei.
Og Hans: vent.

Bjørn Olav sa...

Et tillegg:

Når jeg får nei på min bønn hører det med til det å fornekte seg selv og ta sitt kors opp og følge Jesus. Det er en pris å betale. Jeg må lære meg å akspetere Guds gode vilje, ikke alt jeg ber om er til fordel for meg. Gjennom årenes løp har jeg lært meg til å takke for de ubevarte bønnene. For jeg vet at Gud ser det hele ovenfra, jeg glemmer jeg ser vrangsiden. Hans vilje er uansett det beste for meg. Også om jeg må leve alene resten av livet.

Kjetil sa...

Jeg mener fortsatt at dine holdninger er direkte årsak til andres selvmord. Ikke fordi jeg tror du vil det, men fordi jeg tror det er faktum. Det er også den eneste grunnen til at jeg tar meg tid til å diskutere dette, fordi jeg er redd. Jeg tror ikke mine argumenter noen gang kommer til å overbevise deg til å dele mitt syn, men jeg er genuint bekymret. Min agenda for å beskylde deg for dette er ikke at du skal få dårlig samvittighet, eller å rakke ned på deg. Jeg er bare rett og slett redd. Du kjente meg ikke da jeg var elleve. Og hadde det bare vært deg, hadde det heller ikke vært et problem. Problemet er når det er en generell oppfatning i et miljø. Jeg var heldig og vokste opp i et relativt liberalt kristent miljø, og det reddet meg. Men uansett hvordan du vrir og vender på det har du faktisk et ansvar i dine meninger. Det ansvaret håper jeg en dag at du tar til deg og er bevisst på det!

Når det gjelder bønnesvarene synes jeg du svarer godt, og jeg kunne kjøpt det du skriver. Grunnen til at jeg likevel valgte annet var for å forbli frisk. Jeg vil benytte min energi på å gjøre andre ting enn å fornekte, eller leve som en jeg ikke er. Dette er et valg. Jeg tror det er riktig, og kan stå med rak rygg og mene det den dagen jeg skal stå for dom.

Bjørn Olav sa...

Kjetil:
Og det respekterer jeg. Valget er ditt eget. Flere av oss har ingen enkle liv å leve, og jeg håper du får et godt liv. Det mener jeg.

Nå er jeg militærnekter. Det var et bevisst valg jeg tok, ganske ung. Skal jeg holde noen som er yrkesmilitær ansvarlig for at jeg har noen av de utfordiringene jeg har fått i livet? Eller fordi jeg yrkesmessig ikke kunne bli det jeg drømte om, fordi jeg ikke har avtjent militær verneplikt? Fordi jeg ble deprimert av den grunn, og kanskje ikke orket å leve lenger? (Nå har jeg aldri hatt suicidale tanker).

Parallellen er ikke så søkt. Det er samme problemstilling.

KuleKnut sa...

Jo den er meeget søkt, en yrkesmilitær vil aldri ønske å nekte deg å leve et godt liv sammen med de du elsker, han vil faktisk dø for at du skal få beholde det.

Man kan prøve å sammenligne denne problemstillingen med mange andre, men så langt har jeg ikke funnet en eneste parallell. Det er det som gjør denne saken så spesiell, den er faktisk helt unik, og den rokker ved de aller mest grunnleggende og eksestensielle spørsmål hos oss alle.

Kjetil sa...

What he said!

Bjørn Olav sa...

Parallellen er ikke så søkt,skjønner du. For ved å nekte å avtjene militærtjeneste, så settes det punktum for å kunne realisere flere yrker. Om man har drømt om en jobb innenfor disse yrkene, og man fratas denne muligheten, så kan det føre til mangt og mye. Det kan forsterke en allerede psykisk lidelse, den igjen kan føre til depresjon, som igjen kan føre en psykose, som igjen kan føre til suicidale tendenser.

Dette er ikke så veldig annerledes enn det dere anklager meg for.

Bjørn Olav sa...

Du får oversette, Kjetil. Jeg forstår engelsk godt, men i denne sammenhengen må det en tolkning til om man skal forstå hva og hvem du sikter til.

Anonym sa...

Kjetil: Du skal bare leve slik du finner det riktig med deg selv. Det er nok også riktig og viktig for Gud. Du er skapt til å være den du er og jeg tror sikkert at du har en stor og flott oppgave å utfylle i ditt liv. Hold bare fast på troen din og din Gud du henvender deg til og jeg er sikker på at han vil vise deg veien som er riktig å velge.

Du er helt sikkert et flott menneske slik du er og lev livet og nyt det slik du finner riktig og i tråd med det du opplever at din Gud vil. Da tror jeg ikke du kan gjøre feil.

Jeg ønsker deg all mulig lykke til ;-)

Bjørn Olav sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Bjørn Olav sa...

Det er et ønske alle kan slutte seg til, Kjellemann. Men det mest interessante i det du skriver er dette: "din Gud."

Det er så sant som det er skrevet. Dette handler om en gud man skaper i sitt eget bilde, for å få det hele til å gå opp. Men det er altså ikke Gud, den levende og sanne, slik vi leser om i Bibelen. Det er den hele forskjellen, og den er ganske stor.

Men jeg ønsker også, slik jeg har gitt uttrykk for at både Kjetil og Kjellemann skal få et godt liv.

KuleKnut sa...

Hvis du virkelig mener det du skriver der så har du virkelig ikke skjønt NOEN VERDENS TING av hva dette dreier seg om!!

Jeg foreslår jeg at du tar en tur ut i den virkelige verden og undersøker og studerer hvordan folk opplever dette. Jeg forstår at du har hatt mange personer i sjelesorg som har oppsøkt deg med sånne problemer, men jeg må være ærlig å si at jeg betviler mangfoldet blant de. For å i det heletatt vurdere å gå til en sånn som deg med et sånt problem må du antagelig i utgangspunktet være av en type som er rimelig inne med terminologien og antagelig ikke vil tilføre noe nytt. Det kan i allefall umulig gi deg noe grunnlag for å forstå hvordan folk flest med disse følelsene oppfatter det.

Jeg kjenner flere i din omgangskrets, av dine likemenn, som aldri aldri, aldri aldri, ALDRI ville våget å i det heletatt tenke tanken på fortalt deg om noe sånnt. Betrakter du det som en styrke eller en svakhet ved ditt virke?

Mulig jeg også er snever i min omgangskrets, men jeg kan da uansett på stående fot gi det rundt 30-40 telefonnummere til folk du burde satt deg ned og lyttet på livshistorien til og prød å forstå uten å ha neste argument klart før du avslører at du virkelig ikke har skjønt noen ting av hva dette dreier seg om.

Kjetils historie her feks, du kan ikke avvise den så brutalt, han forteller intime detaljer om sitt følelsesliv og du forstår ikke et fnugg av hva det dreier seg om?

Jeg skjønner at du føler deg anklaget for å drive folk til selvmord, det er ikke mitt anligende her, men jeg vet at de holdningene du representerer har tatt mange liv. Du kan ikke være ignorant til det!! Det er et faktum!

Anonym sa...

Hansen: Jeg tror faktisk ikke noe på at du ønsker meg et godt liv. Du ønsker at jeg skal måtte oppgi å leve som homofil. DA først er du interessert i meg. Dette viser du i alt du skriver - OM HOMOFILI og om meg.

Du kaller min legning og indirekte da mitt liv, for avskyelig. Du har kalt mitt kjærlighetsliv for perverst.

ENDA sitter du og tror at jeg skal tro du mener meg godt.

Hyklersk er det. Og ondt. Og du juger. Alle tenkende mennesker kan se at du ikke godtar homofile. IKKE FØR de blir som deg. Du skriver artikkel etter artikkel der du beskylder homofile for å være selve tegnet på endetiden. Du skrev en gang at du trodde selv satan var homofil. Du forsøker etter beste evne å få svertet homofile - ikke bare en og en, men alle på en gang.

Slik opplever jeg deg. Det får du ta til deg eller la vær.

Bjørn Olav sa...

Jeg har ikke skrevet at homofile har vært i sjelesorg hos meg. Jeg har sagt at jeg gjennom mitt arbeid som pastor, har møtt mange som sliter med selvmordstanker. Før du reagerer så voldsomt, bør du lese det jeg faktisk skriver. De som jeg har snakket med har oppgitt mange ulike årsaker til at de opplever livet tungt. Jeg har også dette tett inn på livet, av personlig årsaker. Så jeg tror jeg vet noe om dette, fra ulike hold.

Bjørn Olav sa...

Nå må du slutte å gjenta dette, Kjellemann. Jeg har ALDRI kalt ditt liv avskyelig! Aldri.

Det interessante er nå at du som er så opptatt av å bli sett som et HELT menneske, igjen skiller ut din homofile legning og fokuserer ensidig på den.

Jeg har heller ALDRI sagt eller skrevet at satan er homofil. Det finner du ikke noe sted.

Nå må du la være å finne opp ting, Kjellemann.

Kjetil sa...

Jeg kjenner at jeg ikke bryr meg om om det kan trekkes en paralell til militæret eller ikke. Et ansvar blir ikke mindre om man kan si "de gjør det også!"

For meg blir det uansett to forskjellige saker, og den ene har jeg ikke noe forhold til.

Bjørn Olav sa...

Jeg skjønner det, men parallellen er der den. Om du liker den eller ikke.

Kjetil sa...

Og ansvaret ligger også hos deg, enten du liker det eller ikke. Og det er mye mer relevant og alvorlig spør du meg. Kan jeg få deg til å innrømme at du har et ansvar her? Er du villig til det?

KuleKnut sa...

ok, da missforsto jeg, og det beklager jeg, men like fullt så er det desto større grunn til at du bør oppsøke disse menneskene og bruke tid sammen med de før du egentlig uttaler deg noe mere om denne saken, for det lyser så utrolig tydelig igjennom at du egentlig ikke har snøring på hva du snakker om her. Dette veit du virkelig ingen verdens ting om, du sier det jo til og med selv, og jeg skjønte det egentlig ikke helt på alvor før nå i dag.

Beklager å måte si det, dette er kanskje ikke noe gøy å høre, og du har fått nok kjeft i dag syns jeg, men jeg må nesten være ærlig også syns jeg da...

Mitt tips er at du går dette i sømmene og studerer det inngående før du snaker noe mere om det. Jeg kan gjerne hjelpe deg og bidra med det lille jeg har samlet på av informasjon, lisvhistorier og mennesker, men det må først og fremst være ditt ønske, og det må være ønske om å lære, ikke om å dømme. Lære om noe du ikke veit noen om. Dette er fordi jeg bør ikke, Kjelleman gjør ikke, ikke Kjetil, men ingen bør jo egentlig ta din argumentasjon i denne debatten alvorlig før du har gjort dette? Og du bør heller ikke skrive noe mere om det før du veit hva dette handler om, for din egen skyld. Det er veldig dumt å snakke om ting man ikke veit noe om og bruke ord man ikke veit betydningen av. Jeg respekterer deg fordi jeg kjenner deg og veit at du har mye godt å gi, men gjør man sånt vil veldig få kunne ta deg på alvor og det vil stå i veien for det gode du har å dele med andre mennesker. Dette ser jo veldig dårlig ut og vil jo aldri gjøre noe godt for deg som lærer og Pastor.

Nok en gang, vær så snill å ikke missforstå, dette er ikke ment som et angrep på deg, og jeg ser du har fått alt for mye kjeft i dag, så beklager hvis jeg opprører deg, men dette er skrevet i beste mening, og for en gangs skyld håper jeg du følger mitt råd. Jeg tror helt ærlig at du da kanskje ville kunne høste velsignelser du aldri hadde drømt om å oppleve.

Bjørn Olav sa...

Det dere sier er jeg, som kristen, må bære ansvaret for at mennesker er syke, deprimerte og opplever psykoser. Det er absurd og fullstendig urimelig. Dere forenkler virkeligheten, og har ingen faglig dokumnensjon for deres påstander, ved å si at homofile tar livet sitt fordi de konfronteres med hva Bibelen sier.

Nå må du også lese hva jeg skriver, enda en gang, KuleKnut. Jeg har ikke sagt noe sted at jeg ikke har hatt befatning med homofile. Det jeg har sagt er at jeg ikke har drevet med aktiv sjelesorg overfor denne gruppen. Det betyr slettest ikke at jeg ikke kjenner mennesker som tilhører denne gruppen. Det gjør jeg, opptil flere, og jeg har hatt mange samtaler med dem. Jeg har lyttet til mange av deres historier. Og jeg kjenner homofile som velger å leve enslig. Det ser ut til at dere helt glemmer denne gruppen, som om den ikke eksisterte. Dette er mennesker som jeg har stor respekt for, og som lever for Jesus. Handler ikke dette også om deres historie.

For å si det slik, KuleKnut. Denne gangen er du på skikkelig bærtur, farget av et sinne som dessverre gjør at du ikke ser klart.

KuleKnut sa...

Hmm... det var dine ord, jeg er ikke sint, jeg er muligens litt oppgitt innimellom, men ikke sint. Andre skribenter her på bloggen høres sinte ut, men ikke forveksle meg med dem.

Jeg har også påpekt det, jeg sier ikke at du skal bære ansvaret for at mennesker er syke, men at de holdnigene blant annet du er med på å representere gjør folk syke. Det er stor forskjell. Forskning eller bevis trengs ikke for jeg kjenner mange nok mennesker med akkurat den historien til at det ikke kan være noe å betvile.

Det jeg derimot betviler, er din kjennskap til dette, og det jeg vil gjenta at du bør gjøre, er å snakke med mennesker som har denne historien.

Du kjenner mange homofile sier du, det betviler jeg ikke, men du påpeker at vi glemmer den gruppen som fikser dette fint, men det er ikke disse vi snakker om nå.

Etter det jeg kan forstå, på det du har skrevet, så er din kjennskap til homofile mennesker og deres historie begrenset til de du ikke umiddelbart ville gå i strupen på eller ville gå i strupen på deg. Dine uttalelser er såppas kraftige og provoserende på folk så jeg vil annta at det ikke er så mange utenfor den gruppen som takler dette på en måte som er tilfredstillende for ditt syn.

Eller tar jeg helt feil nå også?

Alt godt fra meg, og det mener jeg virkelig, jeg er ikke sint, bare engasjert.

Bjørn Olav sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Bjørn Olav sa...

Du er litt for rask i avtrekkeren, KuleKnut, og leser faktisk ikke det jeg skriver. Det er tydelig at engasjementet får det til å koke litt over.

La oss se litt nærmere på dette.

1. Jeg kjenner og har samtalt med flere homofile. De har fortalt meg deres historier, og vi har hatt lange, og gode samtaler.

2. Jeg har derimot ikke drevet sjelesorg med disse i den forstand at jeg har forsøkt å gi dem råd ut fra mitt ståsted. Jeg har lyttet til deres historier, og kjenner flere av dem personlig. Derfor tror jeg godt at jeg kjenner deres tanker, følelser og bakgrunn.

3. Jeg kjenner flere homofile som ikke lever ut sin homofile legning, men har valgt å leve enslig med Jesus som sin Frelser og Herre. Jeg reagerer på at dere ikke tar med denne gruppen i deres vurderinger, og jeg reagerer på at du påstår at disse "fikser dette fint". Jeg tror ikke du nødvendigvis har noe grunnlag for å si akkurat det. Hvor mange i denne gruppen kjenner du, og som du har kontakt med? Jeg har ikke sagt at de har noe lett liv, men jeg sier at de har valgt et annet liv med Jesus.

4. Jeg synes det er direkte frekt av deg å påstå at jeg ikke kjenner til dette vi nå snakker om, og ikke har empati med mennesker som sliter med livet.

Det er godt å se at du toner ned mitt ansvar til å gjelde holdningene mine. Men det kan ikke være slik, at jeg skal tie om hva jeg tror. Det er fortsatt religionsfrihet i dette landet, så lenge det varer. Det er vel ikke så lenge før holdningene du representerer mot oss som tenker annerledes enn deg, vil føre til at folk blir fengslet for å si hva de mener. Det vil du nok ikke, men med den aggresjonen som enkelte som representerer ditt syn fremviser, så er ikke det utenkelig. Mennesker som oss bør ikke få lov til å slippe til i noe ordskifte. Vi kan jo ødelegge noens liv. Som om ikke dere kan gjøre det.

Og til slutt: Jeg har det ikke med å gå i strupen på folk. Har du?

Anonym sa...

Dette har vært en interessant og nyttig debatt.

Den har vist at en person som har valgt å følge Jesus, og ønsker å leve i følge Bibelen, må holdes ansvarlig for at mennesker tar livet sitt.

At mennesker velger å leve i synd, og i opprør mot Gud, har altså ingen betydning. Noen som har tenkt på at det kan være opprøret mot Gud, som driver dem inn i selvmordet. Det står at mennesker som roter med Guds skaperordning, får et udugelig sinn.

Anonym sa...

"Dette har vært en interessant og nyttig debatt.

Den har vist at en person som har valgt å følge Jesus, og ønsker å leve i følge Bibelen, må holdes ansvarlig for at mennesker tar livet sitt.

At mennesker velger å leve i synd, og i opprør mot Gud, har altså ingen betydning. Noen som har tenkt på at det kan være opprøret mot Gud, som driver dem inn i selvmordet. Det står at mennesker som roter med Guds skaperordning, får et udugelig sinn.

5:44 PM"

Det du sier der er FULLSTENDIG riktig.

Anonym sa...

Jeg tror Kjetil, Kjellemann og KuleKnut for alvor må tenke igjennom at det kan være opprøret mot Gud, som driver dem inn i fortvilelsen, fordi de lever i opprør mot Guds vilje. Dere liker nok ikke å høre, men dere kan ikke se bort fra at dette er en del av sannheten.

Kjetil sa...

Jeg tror i grunn vi bare må innse at dette er en håpløs debatt. Men jeg må innrømme ( selv om dere sikkert synes dette er usaklig) at jeg ikke er så redd lenger. Det blir heldigvis færre og færre av de som tenker plikt foran konsekvensetikk.

Og flere og flere av de som klarer å se mennesker, og det gode. Det mener ialelfall jeg. Jeg anser meg herved som ferdig med diskusjonen.

Bjørn Olav sa...

Du har nok rett i at det blir færre som tror at Bibelen er Guds evige, uforanderlige, autoritative ord og at frafallet fra troen skal bli stort i den siste tid. Men det betyr jo ikke at man er på den seirendes side, når man bygger på sandgrunn i stedet for fjellgrunn. Når stormen kommer, er det jo et spørsmål om hvilket hus som blir stående.