fredag, mars 27, 2009

Pinsekarismatisk forlag med liberalteologisk sprøyt





I går fikk jeg vårkatalogen til Hermon forlag i postkassa. Jeg synes det alltid er spennende å se hva dette pinsekarismatiske forlaget utgir, for det er mye bra som kommer fra Hermon. Men i går ble jeg både forundret, og ikke så rent lite skuffet. For der, på side 2 i katalogen, kunne jeg lese om en ny bok som introduseres på denne måten:

"Såkorn fra himmelen er et bredt utvalg av ord Jesus sa. Det Bibelen forteller om Jesus er ikke tatt med. Det er Jesu egne ord som er kilden til kristen tro. I denne boken møter du Jesus alene, uten kirken og uten teologien."

Som om Jesus er fristilt fra de øvrige nytestamentlige skriftene! Som om det er motsetning mellom Jesus og Paulus! Som om det er slik at det finnes en historisk Jesus, og en som teologene skapte!

Hva er dette annet en reinspikket liberalteologi! Det er jo nettopp slik liberalteologene farer frem. For ved dette "kunstgrepet" forsøker man å skape motsetninger mellom Jesus, kirken og teologien. Men det finnes ingen motsetning mellom Jesus og de øvrige nytestamentlige skriftene. Skuffelsen over at Hermon - av alle kristne forlag, kunne utgi en bok med en presentasjon som denne, er stor.

Jeg ringte forlaget i går, for å be dem om å utdype hva de mente med dette. Dessverre var forlagssjefen i utlandet, og reklamemannen jeg snakket med forstod ikke helt hva jeg snakket om, men lovte å ta det opp med de ansvarlige. Så får vi håpe at dette bare er en ubetenksom glipp, og ikke en bevisst handling fra Hermons side.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Godt du er våken, og gjør oss oppmerksomme på slike ting.

Anonym sa...

"Det Bibelen forteller om Jesus er ikke tatt med. Det er Jesu egne ord som er kilden til kristen tro. I denne boken møter du Jesus alene, uten kirken og uten teologien."

- Detta är nästan exakt vad Voltaire sa på 1700-talet. Han sa: "Jag ska bryta ner vad tolv galileiska fiskare har byggt upp."
Han menade då att det övernaturliga som berättas om Jesus var tillägg av apostlarna. Att de byggt en legend kring en stor och förståndig lärare. Jesus liknade Sokrates, menade Voltaire.