torsdag, mars 12, 2009

Tjeneste for huset, eller tjeneste for Herren, del 1



Fra en kjær søster i Herren har jeg mottatt en artikkel skrevet av Watchman Nee, med tittelen: "Ministry to the house or to the Lord." Dette er virkelig genuin bibelundervisning som den rest Herren har igjen trenger å høre i dag. Jeg har derfor oversatt deler av denne, som jeg vil publisere i en artikkelserie i dagene som kommer. Her er første del. Utgangspunktet for det Watchman Nee skriver er Esek 44,15:

"Men de levittiske prestene, Sadoks sønner, som tok vare på det som var å ivareta i min helligdom, da Israels barn forvillet seg bort fra meg, de skal tre nær til meg for å TJENE MEG, OG DE SKAL STÅ FOR MITT ÅSYN og bære fram for meg fett og blod, sier Herren Herren."

La oss med det samme slå fast, at det tilsynelatende er stor forkjell på tjeneste for huset og tjeneste for Herren. Mange av dere har det travelt med å hjelpe deres brødre og søstre med å arbeide for å frelse syndere, mens noen tar vare på menighetens interesser. Men la meg spørre deg: Søker du å imøtekomme den nød, som hersker omkring deg, eller søker du å tjene Herren? Er det brødre og søstre i fellesskapet du har for øy, eller er det Ham?

La oss være helt oppriktige. Arbeid for Herren har utvilsomt en vis tiltrekning for kjødet. Kanskje finner du det interessant, og du blir begeistret, når skarer samles omkring deg, når du taler, og når sjeler frelses. Hvis du derimot må bli hjemme opptatt fra morgen til kveld med alminnelige jordiske ting, så tenker du: Så meningsløst livet er! Tenk hvor stort det ville ha vært om jeg kunne komme meg ut og tjene Herren, være fri til å gå rundt og forkynne eller tale til mennesker om Ham.

Men denne tanken er ikke et tegn på åndelighet. Det er bare uttrykk for naturlig egenkjærlighet. Å, om vi kunne se, at mye av det arbeidet som blir gjort for Gud ikke er sann tjeneste for Ham. Han har selv sagt oss, at det var en gruppe Levitter, som var travelt opptatt med å tjene i templet, men de tjente ikke Ham, de tjente bare huset.

Tjeneste for Herren og tjeneste for huset er så lik hverandre, at det ofte er vanskelig å trekke en skillelinje mellom de to tjenestene.

(fortsettes)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har ærlig talt litt problemer med å forstå kjernen i budskapet med første del av artikkelen. Men ut fra overskriften og det som står så går det vel på hvor stort innslag "tjeneste for Herren" har av egne fordeler.

Og sitat:
"Men denne tanken er ikke et tegn på åndelighet. Det er bare uttrykk for naturlig egenkjærlighet"

Har vi noe av dette i Fil. 1,15-18. Men her ser vi altså at Paulus, litt overraskende kanskje, godtar at ikke alle har "rent mel i posen", bare at evangeliet blir forkynt.

Har du Bjørn Olav, eller andre, tanker om dette?

Hilsen
Thomas i S.

Bjørn Olav sa...

Jeg regner med at de øvrige artiklene vil bringe klarhet i spørsmålet ditt, Thomas.