torsdag, april 23, 2009

De helliges forbønner



"De helliges forbønner" er et uttrykk vi støter på når vi leser flere av de nytestamentlige brevene. Det brukes ulike ord og formuleringer, men fellesnevneren er at det er mennesker som tar deg med i sine forbønner. Paulus var veldig frimodig når han ba om andres forbønn. Så var han da også svært avhengig av den. Vi er vel ikke mindre avhengige. Til den kristne forsamlingen i Kolossai skriver han: "Vær utholdende i bønn, våk og be med takk til Gud! Be også for oss, at Gud må åpne en dør for Ordet så vi kan forkynne Kristi mysterium, det som jeg nå er i fengsel for. Be om at jeg må tale slik jeg skal når jeg gjør det kjent." (Kol 4,2-4)

I går ble jeg gjenstand for de helliges forbønner, og det opplevdes godt og sterkt. Først var arbeidsutvalget i Nasjonalt Bønneråd samlet på Grimerud, så kom selve rådet sammen. Vi var samlet i går kveld, og bruker hele denne dagen før den nasjonale bønnekonferansen tar til i kveld. Det var inspirerende å møte bønnevennene igjen, og jeg gleder meg til bønnefolket inntar konferansesalen på Grimerud i kveld. Og det var mens vi var samlet i det nasjonale bønnerådet, at medlemmene stilte seg rundt meg, la hendene sine på meg og ba for meg. Det var, som jeg skrev, godt og sterkt.

Det var i forkant av fjorårets nasjonale bønnekonferanse at jeg opplevde at Gud talte til meg om å organisere bønneinnsatsen i Norge gjennom et nasjonalt bønneråd. Dette rådet er sammensatt av bønneledere som representerer ulike bønnenettverk.

I går hadde vi kun en ting på agendaen: Søke Herrens ansikt, for å høre fra Ham om hva Han vil at vi skal be for på nasjonalt plan for Norge. Etter noen innledende ord, hvor jeg talte om Maria som salver Jesus for Hans gravferd, og "sløser" innholdet av den kostbare Nardussalven på Ham, som en tilbedelseshandling gikk vi hvert for oss før vi kom sammen i smågrupper.

Jeg valgte å tilbringe min stille stund utendørs. I går var det en svært så vakker vårdag her, og det kjentes godt å være uten under åpen himmel på Hedmarken! Jeg gikk langs en gårdsvei ikke langt fra Grimerud, med store åpne jorder på begge sider og lyttet til fuglelivet. Jeg stilte meg helt åpen for at Gud kunne tale til meg, men før jeg gikk inn i den lyttende fasen, ba jeg Jesusbønnen en tid. Jeg er så glad i akkurat den bønnen. Få ting bringer meg inn i Guds nærvær som den. Så lyttet jeg. Og Gud taler på så mange måter.

I dag møtes vi igjen for å søke Herren. Finnes det noe mer meningsfullt, og tilfredsstillende? Neppe.

Jeg er glad for alle de som bærer meg i deres forbønner. De helliges bønner. De ordene blir så sterke og personlige. De berører meg djupt. Takk skal dere ha, alle dere som minner Herren om meg. Måtte Han rikelig velsigne dere tilbake.

Dagens bilde er av Mjøsa. Har vi det ikke vakkert vi som bor her?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for at du deler visjonen om ett sterkt nettverk av bedene venner.

Paulus og Jesus legger disse ord på mitt hjerte idag.
I bønnen er det viktig å forene hodet(tankene), hjerte (følelsene) og kroppen til en sammlet kraft i bønnen.
Til mere ubetinget kjærlighet bønnen utrykker til sterkere rører den ved guds hjerte.
Jesus jeg ber om at alle som deltar må få kjenne at du ønsker å røre ved hjertene deres på en kraftful måte som får dem til å sende bønnene sterkt og høyt opp i himmelen.
Jesus må du hjelpe lederene slik at dem kan få frem kraft gjerninger i dem som beder og ikke bare lepper og følelser men din kraft som er i dem.
Må dem kjenne at du kan fylle dem fra hode til føtter med din kraft.
Må det flomme fra deres barne hender som venter å bli berørt av din kraft.
Uten kraft fra det indre fra deg Jesus er våre bønner svake og vaklemodige i tvil som ikke kan løfte bønnen opp til himmelen.
Må kraft gjerninger være mottoet til bønnefolket fremmover at dem skel forene din kraft i seg kraftfult når dem ber.
jeg vet at du er sliten av dem som prater og prater i bønnen uten å gå inn i kraft gjerninger.
La brødrene sitte å åpne sitt hjerte til deg å si "jesus kom inn i mitt hjerte" med lengsel og forventninger til å bli møt av deg.
Når du brenner i hjerte,hender og føtter med din kraft da vil bønnene bli så sterke at miraklene kommer.
Inviter Jesus inn i hjertene å la han frvandle gammle sår og smerter som hindrer at han kan ta fult og helt bolig i bønnefolkets hjerter.
Si sammen "Jesus kom inn i mit hjerte å rens ut alle gammle sår og smerter som hindrer meg å elske deg og verden fullt ut.

Tenner man ett lys i ett rom så lyser hele rommet å vi kan se.
Mange lys lyser opp verden med å forene sine lys fra Jesus i hjerte til å lyse opp hele verden sammen med Jesus.
Jeg fryder meg sammen med Jesus over bønnefolket som ønsker å være lys for verden med bønnens kraftgjerninger som er krefter som strømmer ut i verden fra bønnen til Jesus.

Anonym sa...

Jesus kom til meg å minte meg om tilgivelse.
Han se i hjertene til dem som kommer at dem berer på lengsel etter å slippe gammel smerte til fortiden slik at dem kan rense hjerte sitt til han.
Det er viktig at den som ber slipper biterhet i jerte så Jesus kan fylle hele hjerte.
Husk etter korset sa jesus det du holder igjen av tilgivelse til din broder vil far holde igjen for deg.
La hjertene frimodig legge fra seg byrdene så dem kan få ett nytt hjerte i jesus.
La ikke gammel smerte stenge for jesus kjærlighet i oss.
Jesus vil bo i hele vårt hjerte.