tirsdag, april 28, 2009

Enken til myrdet tysk misjonær vitnet om tilgivelsens kraft



Susanne Geske, enken til den myrdede tyske misjonæren Tillmann Geske (se familiebildet) vitnet om tilgivelsens kraft på en misjonskonferanse i Oldenburg i Tyskland nylig. 3000 deltagere fikk høre om hvordan Susanne har opplevd tiden etter det brutale mordet i Tyrkia 18.april i 2007.

Tillmann Giske (45) ble drept og mishandlet med 156 knivstikk, mens han arbeidet i den kristne bokhandelen i byen Malatya. To tyrkiske medarbeidere ble også drept. De fikk halsen skåret over. Tilbake satt Susanne som eneforsørger for tre barn. Dagene etter drapet levde Susanne som i en tåke. Hun valgte å bli værende i byen hvor mannen mistet livet.

Så begynte hun å lese i Bibelen sin. I sin tale på konferansen sa hun:

"Jeg leste som en galning, og jeg klamret meg til Gud. Jeg spurte aldri hvorfor, men jeg sa til Gud at når Han hadde lagt alt dette ansvaret på mine skuldre, så måtte Han hjelpe meg. I blant så argumenterte jeg, men kjente også Guds omsorg og kjærlighet og at folk ba for oss over hele verden."

Rett etter at drapet var kjent, ble Susanne Geske intervjuet på kurdisk TV. Da siterte hun Jesu ord på korset: "Tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør."

På konferansen fortalte hun om hvordan de ordene kom til henne, da journalisten begynte å stille henne spørsmål om hva hun følte etter at mannen var blitt drept. Hun fortalte også hvordan hun ved Jesu nåde hadde vært i stand til å tilgi mannens brutale drapsmenn.

To år er gått, og det går forholdsvis bra med den lille familien. Mange ble sterkt berørt av Susanne Geske's vitnesbyrd på denne misjonskonferansen. Det ligger en enorm kraft i det å kunne tilgi dem som gjør oss vondt. Jesus sier da også i Bergprekenen at "Salige er de som blir forfulgt for rettferdighetens skyld, for himmelriket er deres." (Matt 5,10) Og videre i Matt 6,43-45:

"Dere har hørt det er sagt: Du skal elske din neste og hate din fiende. Men Jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som ondskapsfullt utnytter dere og forfølger dere. Slik skal dere være som barn av deres Far i Himmelen."

La oss fortsatt omslutte Susanne og hennes barn i vår forbønn.

Du kan lese mer om henne her:

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=169085

Anbefaler også boken: Married to a Martyr av Jonathan Carswell. Utgitt på forlaget Authentic i 2008.

1 kommentar:

Anonym sa...

Å dø i Jesus navn åpner hjertene til mange så det er ett lys i det vonde at lyset seirer over det onde med sin kjærlighet.
Godt at Jesus er med dem hele veien.
Venn i Jesus