torsdag, april 30, 2009

Er du utbrent eller dehydrert?





I 2006 opplevde evangelist Sammy Tippit (det lille bildet) en krise i sitt åndelige liv. Han var trett og sliten av alle reisene. Midt i en internasjonal fremgangsrik tjeneste for Herren, opplevde han seg totalt tømt for krefter. I tillegg hadde han mistet noen av sine beste venner. En av dem omkom i en tragisk bilulykke, en annen - en afghaner som oversetter Tippits evangeliseringsmateriale til afghansk ble kidnappet og myrdet. Og selv ble han innlagt på sykehuset to ganger. Blant annet for kreft. Så skulle det vise seg at han hadde en bror han ikke engang kjente til.

Sammy Tippit skyldte på alt dette når han nå følte seg så trett. På "Hjerterop for vekkelse-konferansen" for to år siden talte Gud til Tippit da han leste i Bibelen sin, og sa: "Du har løyet for deg selv!"

"Jeg visste dypt inne i meg selv at Guds ord er sant, og at jeg hadde løyet for meg selv om min tilstand. Hans ord sier: "Men de som venter på Herren, får ny kraft. De løfter vingene som ørner, de løper og blir ikke utslitt, de går og blir ikke trette." (Jes 40,31) Jeg på min side var utslitt og trett. Konklusjonen var at jeg ikke hadde ventet på Herren på den måten som Han ønsket at jeg skulle."

Så skriver Tippit:

"Siden den dagen har jeg vært sammen med Herren og fått levende vann fra Ham."

"Jeg har drukket fra det vannet og jeg er blitt fornyet. Noen som har hørt meg fortelle om dette har sagt at jeg var blitt utbrent. Det er ikke sant. Jeg var dehydrert! Jeg tror at mye av det som kalles utbrenthet i våre menigheter i dag, egentlig handler om dehydrering, fordi mange av de det gjelder har ikke oppholdt seg i kilden med det levende vann. Når vi ikke drikker, kan vi ikke fullføre som vinnere!"

Sammy Tippit oppmuntrer oss til å bli tørste. Da må vi be om å bli det! Og så be Herren om å lede oss til kilden med det levende vannet: Ordet og Ånden.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, vi er nok mange som trenger å be om å bli virkelig tørste etter Herren. Takk for påminnelsen!
Tove O

Karin sa...

Ja,låt oss åter och åter få komma tillbaka till källan med Levande Vatten som Jesus talar om!
Dricka,så att det flödar över till de som finns i vår närhet!
utan denna flödande källa där vi kan dricka oss otörstiga,kan vi inte överleva!
Guds Välsignelse!
Karin

Anonym sa...

La oss virkelig bruke vår Bibler!

leins sa...

Tror ikke en kan genalisere. Jeg tror at en slik Guds mann som Aril Edvardsen sleit seg ut i tjenesten. Tror også han søkte kilden både til helse og styrke.

Likevel tok Herren han heim, så alt for tidlig. Flere kunne vært nevnt.

Godt å vite at kilden med det levende vann, alltid er tilgjengelig for de tørste, uansett ståsted.

Pris Herren!