søndag, april 12, 2009

Halleluja! Han er ikke lenger i graven. Han er oppstått fra de døde og har seiret over døden!



Det er en helt spesiell opplevelse å gå inn den lille porten i gjerdet rundt det som er blitt kalt Gravhagen eller Gordons Golgata. Utenfor er det et yrende og støyende gateliv ikke så langt fra Gamlebyen i Jerusalem, innenfor en vakker hage hvor det eneste som høres er fugler som kvitrer i vilden sky gjemt inne blant trærne og hekken i selve hagen. Jeg kommer aldri til å glemme første gang jeg var her. Gravhagen er nok det vakreste stedet jeg vet om i Jerusalem, og det stedet som har sterkest minner. Mens jeg vandret rundt der, så jeg gartneren! Du husker sikkert beretningen hos Johannes, hvor Jesus viser seg for Maria Magdalena:

"Men Maria sto like utenfor graven og gråt. Gråtende bøyde hun seg fram og så inn i graven. Da fikk kun se to hvitkledde engler sitte der Jesu kropp hadde ligget, en ved hodet og en ved føttene. Hvorfor gråter du, kvinne? spurte de. Hun svarte: De har tatt min Herre bort, og jeg vet ikke hvor de har lagt ham. I det samme snudde hun seg og så Jesus stå der, men hun skjønte ikke at det var han. Hvorfor gråter du, kvinne? spør Jesus. Hvem leter du etter? Hun trodde det var gartneren..." (Joh 20,11-15a)

Gartneren i Gravhagen gikk rundt med en sopelime for å få blader og steiner bort fra stien som fører ned til klippegraven, som man tror kan være Jesu grav. Jeg tenkte i mitt stille sinn at var det en jobb jeg virkelig kunne ha tenkt meg fremfor noen annen, måtte det være å være gartner i Gravhagen i Jerusalem! Være der så nær det stedet hvor Jesu kropp ble lagt, hvor Han "hvilte i gravnattens mørke", og hvor Han brøt dødens sterke makt. Døden kunne ikke holde Ham i graven. Jesus stod opp!

Uten oppstandelsen finnes det ingen kristen tro! Alt bygger på korset og oppstandelsen! Når noen vil ta ut Jesu moralske retningslinjer og bygge sin tro på den, er det ikke noe mer enn ren humanisme vi snakker om.

"Men er ikke Kristus stått opp, da er vårt budskap tomt, og deres tro er også tom. Da står vi som falske vitner om Gud. For da har vi vitnet imot Gud når vi sier at han har oppreist Kristus, noe han ikke har gjort hvis døde ikke står opp. For hvis døde ikke står opp, er jo heller ikke Kristus stått opp. Men hvis Kristus ikke er stått opp, da er deres tro uten mening, og dere er fremdeles i deres synder. Da er også de fortapt som har sovnet inn i Kristus. Hvis vårt håp til Kristus bare gjelder for dette livet, er vi de ynkeligste av alle mennesker. Men nå er jo Kristus stått opp fra de døde.." (1.Kor 15,14-20a)

Jeg glemmer nok aldri når min sønn og jeg trådte over dørterskelen til Jesu grav. Vi gikk inn, og fikk være der alene en stund. Siden gikk jeg inn alene, etter at turistgruppen som kom da vi to var der, var gått igjen. Stunden inne i graven var et hellig øyeblikk for meg. Inntrykkene jeg tok med meg derfra var så personlige at de forblir mellom meg og Herren. Men jeg kommer aldri til å glemme det.

Nå er hver dag en oppstandelsesdag for en kristen, fordi vi tror ikke først og fremst på en lære, men på en oppstanden og levende Frelser. Men det er likevel noe helt spesielt med 1.påskedag hvert eneste år. Det er og blir kirkens største festdag!

CHRISTOS ANESTI!

ALITHOS ANESTI!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg opplevde ved graven at Jesus var tilstede for dem som kom og at han møter dem med åpnet hjerte der.
Dem førset kristene tok etterfølgelsen alvorlig på alle plan også i sin innlevelse i Jesus lære.
Da Paulus var vist verdig å lede i Jesus vennegruppe ble han ført inn i ett rom i hulen der han med lin klær ble lagt i dette mørke rom for å ta del i Jesus reise i dødsriket.
Han ble i ønden løftet til den tredje himmel der han fikk skue Jesus herlighet og mange hemmligheter som han bevarte i hjertet.
På den tredje dag kom en inn med enn fakkel som blendet Paulus så sterkt at han ble blindet av lyset.
Han ble aldrig den samme etter dette for han hadde som helgener og eneboere fått se inn i Jesus dypeset hemmlighet det evige liv og oppstandelsen.
Lasarus var også i dødsriket før Jesus vekkket han på den tredje dag og kallet han tilbake til det blendene lys som Jesus er.
Jesus er lyset som dem første kristene laget ett mysterium om der dem ønsket å ta del helt og fullt i oppstandelsen.


For som det står "HVIS MENNESKET IKKE OPPSTÅR VIL IKKE KRISTUS OPPSTÅ IGJEN"
Vi må ta del i oppstandelsens kraft for at Jesus skal komme tilbake var dem kristenes viktigste vitnes handling i menighetene.

Dette er veldig dype ting som bare den som er voksen i troen kan fullt ut ta del i før barnene i troen ken forstå dybden i dette

Venn i Jesus

Bjørn Olav sa...

Takk igjen for disse bidragene dine. Jeg setter stor pris på den, og jeg liker dette: Venn i Jesus!

Måtte Herren rikelig velsigne deg denne dag!