torsdag, mai 07, 2009

Det ene nødvendige - vekk på nytt den første kjærligheten til Jesus



Mens jeg gikk tur i landskapet rundt bønnekoia mi i går, tenkte jeg på hva som er er aller viktigste budskapet til Kristi kropp i dag. Er det en sterkere vektlegging av nådegavene? Handler det om et større fokus på tjenestegavene? På tegn og under? Eller husmenigheter kontra tradisjonelle menigheter? Det er mange ting vi kan være opptatt med. Det er mange ting som er interessante. Men med tanke på de vanskelige tidene som ligger foran oss, hva er det Ånden sier til menighetene i dag? Jeg påstår ikke at jeg har det eneste svaret på det spørsmålet, men mens jeg gikk der i landskapet hvor trærne allerede begynner å få grønnskjæret, og snart har blader som vil rasle i vinden, synes det som om Åndens vind berørte mitt kinn og jeg kunne høre Hans vare stemme i mitt indre: Vekk på nytt den første kjærligheten!

Det er jo dette budskapet den kristne forsamlingen i Efesos får, når Jesus ber om at et brev skrives med følgende budskap:

"Jeg vet om gjerningene dine, arbeidet ditt, tålmodigheten din, og at du ikke kan tåle dem som er onde. Og du har prøvd dem som sier de er apostler, og ikke er det, og du har funnet ut at de er løgnere. Og du har holdt ut, og du har tålmodighet, og du har arbeidet for Mitt navns skyld uten å bli trett. Likevel jeg Jeg dette imot deg, at du har forlatt din første kjærlighet. Husk derfor hvor du er falt fra! Omvend deg og gjør de første gjerningene ..." (Åp 2,2-5a)

Pasjonen, lidenskapen for Jesus - det er det som teller.

Mor Basilea, grunnleggeren av De evangeliske Mariasøstre, skrev:

"Den første kjærlighet - den dyrebareste av alle av alle gaver! Den første kjærlighet - det ene nødvendige! Den første kjærlighet, det som skulle være vår higen, det vi ber om, det vi for en hver pris må oppnå."

Her er det et stykke vei for meg å gå. Dette er virkelig min lengsel for tiden, at Ånden skal flamme opp igjen den første kjærligheten til Jesus. Da - vil mange andre ting falle på plass, blant annet iveren etter å vinne mennesker for Gud.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Dette er en viktig post med et viktig budskap - og til rett tid (i alle fall for meg). Jeg ser den også i sammenheng med det du skriver om trengselstiden.

Takk for at du holder ut, Bjørn Olav.

Mvh
Roy-Olav

leins sa...

Hei Bjørn Olav!
Her rører du ved hovedsaken.
Jesus stilte Peter det spørsmålet (vi kan teste oss også): " "Elsker du meg mer en DISSE?" (Joh. 21,15)

Og disse "ting" som hindrer, der vi alle kanskje en veg å gå.

Flott beskrivelse av nuturen rundt bønnekoia. - Gjør Erik Bye sine ord til mine: "Der skulle vi ha vøri, Kal".

Når det gjelder det jeg skrev i går om Matteus, hørte jeg en gammel bibellærer, i unge år, som sa at Matt. 25, sto det i en gammel oversettelse, at de ti jomfruer (bilde på Israel?) skulle møte brudgommen OG BRUDEN.

Kan det stemme? Jeg er ingen teolog, og kan ikke lese grunnteksten. Noterer ned det jeg hører.

Vel noen tanker!
Ha en god dag med Guds velsignelse over din rike gjerning. Stå på i Jesu navn.

Bjørn Olav sa...

Takk for din gode kommentar, Roy-Olav. Jeg opplever at dette budskapet er svært så essensielt, ja jeg vil si av særdeles stor og avgjørende betydning innenfor den tiden vi nå står overfor.

Bjørn Olav sa...

Leins

Jeg har en drøm: at du en dag dukker opp på Mamre, og vi kan be sammen!

leins sa...

Skal ikke se bort fra at våre veier møtes, lengre framme, hvis Herren vil.

Jeg skal holde drømmen levende om
Mamre!

Anonym sa...

hvis speiderene ikke vokter bølet om natten blir flammen borte
Vi trenger voktere som holder flammen igang hele tiden.
Hvis man ikke føler seg ansvarlig til å være med å vokte flammen blir det vanskelig å vekke dem som trenger å varme hjertene i Jesus hjerte
dITT VIKTIGSTE ARBEIDE ER NOK Å VISE AT MAN KAN OPPLEVE Å BLI BERØRT NÅR MAN BER HENGIVENT NOK TIL AT JESUS SKAL BO I HJERTET

VENN I JESUS