fredag, mai 15, 2009

En dag på Mamre - og drømmen om en kano



Jeg har hatt en slik fantastisk dag inne på Mamre, bønnekoia mi, inne på Skumsjøåsen i dag, i strålende solskinn. En god venn av meg, Knut Erik, ble med. Han er så fingernem og hjelpsom, og gjorde meg en kjempetjeneste ved å få stabilisert festene som koia hviler på. I sommer må koia beises, vinduene kittes og males, men det får komme senere. En hytte "nabo" dukket opp. Hun er medlem av baptistmenigheten jeg var pastor for på Raufoss. Vi ble invitert på lunsj nede hos henne, og når jeg fortalte at jeg ønsker meg en kano som kan brukes på innsjøen nedenfor koia tilbød hun meg å ha den liggende på deres tomt. Det passer svært bra, fordi jeg da ikke behøver å bære den så langt som jeg ville måtte gjøre om det ikke hadde vært mulig.

Kanoen er nemlig neste "bønneprosjekt". Koia brukes av flere som ønsker å trekke seg tilbake og ha en dag eller noen dager i stillhet, bønn og meditasjon. Da ville det ha vært fantastisk å ha muligheten til å padle ute på det stille vannet nedenfor koia. Jeg må si at jeg trives bedre og bedre her inne, og etter at en annen god venn var så snill å utvide den ene benken slik at den er blitt til en sengebrisk er det også mulighet til å overnatte her inne. Mamre er virkelig en Guds gave, et sted hvor man kan pleie vennskapet med Gud, i nær og god samtale, lytting og aktiv bønn.

Vil du være med meg å be om at vi i løpet av denne våren og tidlig sommeren skal få en kano på plass? Økonomien tillater intet kjøp, så det må til et under. Men Gud er underets Gud. Mamre ble en realitet på grunn av Guds direkte inngripen, så jeg tror også Ham for denne kanoen. Da vi fikk Mamre, fikk vi også "tomten" før koia, og før pengene kom som gjorde det mulig å kjøpe koia. Denne gangen har vi også fått tilbud om kanoplass, før kanoen og pengene er på plass!

I mellomtiden kommer jeg til å bruke så mye tid som mulig her inne denne våren og sommeren. For tiden holder jeg på å skrive en bok om faste, og mye av manus vil bli skrevet her. Jeg er takknemlig for forbønn for denne viktige skriveprosessen. Boka skal være ferdig til høsten. Mer om dette senere.

Ingen kommentarer: