mandag, mai 04, 2009

I en tid som denne: Herren er vårt skjulested, del 1



I endens tid, en tid preget av at "folkeslagene gripes av angst og rådvillhet, når havet og bølgene bruser," og "menneskene skal bli maktesløse av frykt og gru for alt det som skal komme over jorden" (Luk 21,25b-26a), er det viktig å ha sitt blikk festet på Han som er vårt skjulested! Jeg leser disse ordene og blir styrket:

"Den som bor i Den Høyestes skjul, skal hvile under Den Allmektiges skygge. Jeg vil si om Herren: Han er min tilflukt og min festning, min Gud, jeg vil sette min lit til Ham." (Salme 91,1-2)

Det finnes et sted av intimitet for den troende, en åndelig festning i Kristus som beskytter oss fra djevelens angrep. For de som skjuler seg og forblir i dette Herrens eget festningsverk, kan ikke den onde nå dem. Skjult i Ham, i Den Allmektige, er vi gjemt unna anklagerens tunge og effekten av den, vi er skjult for ødeleggerens planer.

Gang på gang leser vi om Israels folk, at så lenge de holdt seg til Herren, så tok Han vare på dem, og beskyttet dem:

"For Herrens del er Hans folk. Jakob er Hans arvelodd. Han fant ham i ørkenland, i ødemarken, i hylende villmark. Han omsluttet ham, Han næret omsorg for ham, Han voktet ham som sin øyenstein. Som en ørn virvler opp sitt reir, svever over sine unger, brer ut sine vinger, tar imot dem og bærer dem på sine vingefjær, slik var det Herren alene som ledet ham..." (5.Mos 32,9-12a)

Gud er ikke bare Skaperen, Han er også vår Far. Jeg blir mer og mer grepet av dette at Jesus kom for å åpenbare for oss hvem Far er! I Matt 6,8 sier Han at vår himmelske Far kjenner våre behov før vi gir dem til kjenne for Ham:

"For deres Far vet om alt dere trenger før dere ber Ham."

Apostelen Peter forsikrer oss om følgende:

"ettersom Hans guddommelige kraft har skjenket oss alt som tjener til liv og gudsfrykt..." (2.Pet 1,3)

Og apostelen Paulus skriver:

"Lovet være vår Herre Jesu Kristi Gud og Far! Han har velsignet oss med all åndelig velsignelse i den himmelske verden i Kristus..." (Ef 1,3)

For å si det slik: Gud er mer enn nok. Ingenting er større, eller eier mer makt og kraft enn Ham. Han er absolutt i stand til å ta seg av sine.

(fortsettes)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Takk Gud, for at det finnes et skjulested i ham.

leins sa...

Det var et flott bilde. Tenker på salmistenes ord når jeg ser på det:

Derfor, la hver from be til deg den tid du er å finne. VISSELIG, NÅR STORE VANNFLOMMER KOMMER, TIL HAM SKAL DE IKKE NÅ"
(Salme:32.6.)

Guds ord er suverent.

Ha en god kveld.