fredag, mai 15, 2009

Reis opp bønnealtere!



Det er underlig hvordan Gud kan bruke konkrete ting til å tale til oss. Abstrakte også, for den saks skyld. For mange måneder siden fikk jeg en brosjyre i hendene av Dagfinn Stærk, tidligere pastor for Frikirken i Halden, og med stor interesse for vekkelseshistorie. Jeg har nevnt dette før, i en tidligere bloggpost. Brosjyren viste et bilde av "Marjas bønnealter". Bildet av dette lille steinalteret inne i skogen, som var Marjas bønnested, klarer jeg ikke å få ut av mitt sinn. Ikke tror jeg at jeg skal det heller, fordi jeg tror at Gud har en bestemt hensikt med å minne meg om det, så mange ganger. Det er som om Gud ikke vil gi meg fred! De siste dagene så har jeg flere ganger om dagen blitt minnet om "Marjas bønnealter", og i går leste jeg på nytt om hvordan en engel kommer til en profet i den gamle pakt, og ber han om å gå til kong David med et helt bestemt budskap:

"Derfor befalte Herrens engel Gad om å si til David at han skulle dra opp og reise et alter for Herren på treskeplassen til jebusitten Ornan." (1.Krøn 19,18)

David får beskjed om å reise opp et bønnealter.

Den er nasjonal krisetid i Israel, og dette bønnealter blir redningen og vendepunktet i krisen.

Det reises på "treskeplassen til jebusitten Ornen". Visste du at på nøyaktig samme sted ble Templet bygget, som ble det sentrale stedet i Israelsfolkets gudstjenesteliv? Om Templet heter det hos profeten Jesaja:

".. dem skal jeg føre til Mitt hellige berg, og la dem glede seg i Mitt bønnehus. ... For Mitt hus skal kalles et bønnens hus for alle folk." (Jes 56,7)

Jeg skal komme tilbake til dette med at bønnehuset blir reist på treskeplassen, og kallet som gis til David om å reise et bønnealter. Gud taler til meg om at vi må se slike bønnealtere reist en rekke steder i Norge. Vi trenger slike bønneplasser hvor vi kan rope til Gud om nåde for vårt land og folk i dette frafallets og forfallets tid som vi nå opplever.

Mer om dette i neste artikkel.

(fortsettes)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har du flere opplysninger om "Marjas bønnealter"?

Stener

Anonym sa...

Svært interressant, Bjørn-Olav, dette er bare så aktuellt og akkurat at jeg mistenker Gud for å stå bak dette. Takk skal du ha, og må det skje!

Wenche Borgersen.

Bjørn Olav sa...

Det er ikke så mye som er skrevet om dette bønnealteret. Jeg har en liten brosjyre hvor det er nevnt, og det finnes beskrevet i en bok om vekkelsen i grensetraktene i Haldensområdet på svensk side. Skal komme tilbake til dette i en egen bloggartikkel. Jeg håper å få til en Sverige tur om ikke så lenge, og da vil jeg reise innom for å ta et bilde av dette bønnealteret.