tirsdag, juni 30, 2009

80.000 asiatere dør uten evangeliet - hver dag. Hvor står det at ikke alle er kalt til å reise ut som misjonærer?



Hver eneste dag dør 80.000 mennesker i Asia uten å ha hørt evangeliet om Jesus!

Hva gjør det med deg? Og meg?

Opplysningene kommer fra K.P. Yohannan (bildet), grunnleggeren av misjonsorganisasjonen Gospel for Asia.

Jeg blir stadig minnet om Jesu ord fra Joh 4,35: "Sier ikke dere at det ennå er fire måneder, og så kommer høsten? Se, jeg sier dere: LØFT deres øyne og SE MARKENE, de ER alt hvite til høst!"

Det er dette perspektivet vi må ha. Jeg hører stadig det sies fra prekestolen: Ikke alle er kalt til å reise ut som misjonærer!

Hvor står det noe sted i Bibelen? Kan du vise meg stedet?

Jeg leser derimot dette: "Og han sa til dem: Så står skrevet, at Messias måtte lide og oppstå fra de døde den tredje dag, og at i hans navn skal omvendelse og syndernes forlatelse forkynnes for alle folkeslag, fra Jerusalem av. Dere er vitner om dette." (Luk 24,46-48)

Videre leser jeg i Apgj 1,8: "Men dere skal få kraft idet Den Hellige Ånd kommer over dere. Og dere skal være mine vitner både i Jerusalem og hele Judea og Samaria og like til jordens ender."

Kan det være sjelefienden som får oss til å si at ikke alle er kalt til å reise ut som misjonærer? Hvem sa dette første gang? Hvem sier det idag? Og hvor står det i Bibelen?

Mer om Gospel for Asia her:

http://www.gfa.org/

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, og jeg tror nok at misjonskallforkynnelsen har vært overdreven individualistisk og privatisert. At misjon er et kollektivt ansvar har kommet i bakleksa. Det har vært en urimelig vektlegging av det personlige (private) misjonskallet slik at en god del misjonærer gjennom tidene har tatt på seg FOR store offer og byrder. Bare tenk på det som er kommet fram om misjonsorganisasjonene i det siste, alle misjonærbarna som sliter etter å ha vært sendt på internat borte fra foreldre, ja, tilmed misjonærbarn som ble satt igjen hjemme i Norge på barnehjem mens foreldrene var borte i årevis...
Torgeir

Bjørn Olav sa...

Du har opplagt et poeng, Torgeir, når du snakker om menighetens kollektive misjonsansvar. På dette område er det nok mye å hente ved rett fokus. Kallet til misjon er både individualistisk og kollektivt. Jeg tror vi altfor lenge har skjult oss bak denne påstanden "ikke alle har kall til å reise ut som misjonærer". Dette står ikke i Bibelen.

At det er blitt gjort mange feil i misjonens tjeneste, er jeg enig i. Det er derimot ikke tema for denne betraktningen. Skriver gjerne om det senere.