tirsdag, juni 16, 2009

Gud holder sine løfter til Samaria og Judea



Om det landområdet som feilaktig kalles Vestbredden, sier Gud:

"Enda en gang vil jeg bygge deg, og du skal bli bygd opp igjen, du jomfru Israel! Enda en gang skal du pryde deg med dine trommer og gå ut i dansen med de glade. Enda en gang skal du plante vingårder på Samarias fjell. De som planter dem, skal også ta dem i bruk. For det kommer en dag da vektere skal rope på Efra'ims fjell: Stå opp og la oss dra opp til Sion, til Herren vår Gud." (Jer 31,4-6 Norsk Bibel)

Dette er den egentlige virkeligheten, selv om både Barak Obama og Jens Stoltenberg og andre høye herrer vil noe annet. Og profetordet går da også i oppfyllelse i dag. Jødene vender tilbake til det land som de er gitt av Herren Gud, Den Allmektige.

For noen ganske få år siden var det bibelske Ariel-området nær sagt ingen verdens ting. Nå er det en blomstrende, jødisk by, midt i et palestinsk-arabisk område. Herren har selv forutsagt det som har skjedd med Ariel:

"Ve over Ariel, over Ariel, byen der David slo leir! Legg år til år! La høytider komme og gå! Likevel skal Jeg føre trengsel over Ariel. Der skal det være klage og sorg, da først skal det bli et Ariel for Meg. Jeg vil slå leir overalt rundt deg. Jeg vil beleire deg med en voll, og Jeg vil reise festningsverker mot deg. Du skal bli styrtet ned. Nede fra jorden skal du tale. Fra støvet lyder din lavmælte tale. Din røst skal lyde som et medium for de døde, nede fra jorden. Fra støvet skal din tale hviske. Men så skal skaren av dine fiender bli som fint støv. Den grusomme skaren blir som agner som fyker avsted. Ja, det skjer plutselig på et øyeblikk." (Jes 29,1-5)

De jødene som bor i Ariel, reiser daglig til Jerusalem og Tel Aviv til sine jobber, mens det i selve Ariel er et vel utbygd skoleverk for barna og ungdommene. Til og med et lite universitet finnes her.

Det hele begynte med jøder som tok Gud på Ordet, flyttet hit i brakker og startet på oppbyggingen av landet. De var overbevist om at Samaria representerer det virkelige området for de jødiske røttene. Pionerene var ekte sionister. Det er menn og kvinner som disse som gjenoppbygget Ariel at Barak Obama og Jens Stoltenberg vil ha vekk. Det ville ikke ha vært steder som Ariel - som forøvrig betyr Guds Løve - om det ikke hadde vært for de foraktede nybyggerne.

Gud gir følgende løfte i Sitt Ord:

"Hør Herrens ord, dere folkeslag, og forkynn det for fjerne kyster og si: Han som spredte Israel, skal samle ham, og Han skal vokte ham slik en hyrde vokter sin flokk. For Herren har forløst Jakob og løskjøpt ham fra hånden på ham som er sterkere enn ham selv. Derfor skal de komme og juble på Sions høyder, de skal stråle på grunn av Herrens godhet, over hvete, most og olje, over de unge blant småfeet og storfeet. Deres sjeler skal være som en vannrik hage, og de skal ikke lenger lide noen nød. Da skal jomfruen glede seg i dansen, og de unge mennene sammen med de gamle. For Jeg skal vende deres sorg til glede. Jeg skal trøste dem og gi dem glede i stedet for sorg." (Jer 31,10-13)

8 kommentarer:

Buster N sa...

Mener du at dagens Ariel er det samme området som Bibelens Ariel?

Bjørn Olav sa...

Navnet Ariel brukes om flere ting i Bibelen, blant annet som et symbolsk navn på Jerusalem. Løven er jo et symbol for denne byen, og Ariel betyr Guds løve. Men navnet Ariel er også navnet på Samarias hovedstad. Jeg anbefaler deg å lese Tuvia Gelbard og Tova& Menachen Gilboa: Samaria våre røtter.

Buster N sa...

I innlegget ditt bruker du profetier som om Ariel skulle være samme sted som Bibelens Ariel. Mener du det?

Jeg synes bare det var pussig bruk av Skriften.

Ellers takk for bokanbefaling. Hvis boken gir et svar, er du sikkert villig til å dele det her i kommentarfeltet.

Bjørn Olav sa...

Ja, jeg mener det. Josva reiste langs Kanabekken, på grensen mot Efraims arveland (se Jos 16) På vei fra Eben-Eser til Silo, passerer man Josvas grav ved Timna Heress, før man kommer til Ariel, som omtales i Jes 29,1.

Buster N sa...

Ok.

Det var det som var pussig. Jeg har forstått det sånn at Ariel i Jesaja er et annet navn for Jerusalem. Noe forsåvidt fotnotene også antyder i de oversettelsene jeg har.

Jeg kan ikke finne noen referanser til dagens Ariel.

Jeg tar deg gjerne for ditt ord. Kanskje du har tid til å utdype dette.

Buster N sa...

Nei, jeg skjønner at du ikke har tid.

Jeg synes imidlertid ditt svar er så oppsiktsvekkende at jeg tar med meg teorien din i andre forum for diskusjon, evt oppklaring.

Buster N.

Bjørn Olav sa...

Nå har jeg gitt deg et svar allerede, men du er tydeligvis ikke fornøyd med dette. Jeg skal forsøke å komme tilbake med en utdypende kommentar, men jeg sliter så mye med hjerterytmeforstyrrelser om dagen at jeg ikke alltid klarer å sette meg ned ved datamaskinen. Dessuten er dette en uke med nye legeundersøkelser.

Buster N sa...

Ja, jeg fikk et svar. Men jeg forstår ikke hvordan du kommer frem til sammenhengen mellom dagens Ariel og Ariel i Jesaja.

Saken er den at alt jeg har av kilder tyder på noe annet.

Jeg forstår at du ikke finner tid, og har derfor tatt med meg innlegget og kommentarene dine til andre forum etter svar. Jeg har fått noen innspill allerede. Finner jeg ikke noen sammenhenger kan jeg kanskje bruke verdidebatt.no.

Takk.