onsdag, juni 24, 2009

Vi er alle refleksjoner av Kirkens hellighet og av Kristus i oss





Jeg holder på å lese en forholdsvis ny biografi om Bror Roger, grunnleggeren av den økumeniske kommuniteten i Taize. I innledningen til denne boken, som er skrevet av Kathryn Spink, og har tittelen "A Universal Heart - The Life and Vision of Brother Roger of Taize", forteller forfatteren om sitt første møte med Bror Roger i hans rom. Da var han 70. "Alt var så stille," skriver hun, "det eneste som hørtes var sprakingen av vedkubbene som brant i den åpne peisen." Bror Roger satt på en enkel trestol, fremdeles vital, forundret over at noen var interessert i å skrive om ham.

"Hvorfor meg, og ikke de andre brødrene," spør han. Og så legger han så karakteristisk til:

"De er alle, alle refleksjoner av Kirkens hellighet og av Kristus i dem."

Tenk å se sine medsøsken i troen på denne måten! For det er jo så sant. Kanskje litt underlig å tenke menigheten på denne måten, men det forholder jo seg slik! Vi er en del av Kirkens hellighet, fordi Kirken ikke er en bygning i form av et hus, men den er en kropp, og vi er del av den kroppen i det øyeblikket vi ble en del av den ved den nye fødsel. Dermed har vi del i Kroppens hellighet. Og i tillegg dette forunderlige: Kristus i oss.

Bror Roger legger til i samtalens løp:

"Vi skaper aldri alene. Det er alltid Gud som går foran oss gjennom de begivenheter som skjer. Gud åpner veien... Du kan bare bygge med hva du er. Det er gjennom vår indre elendighet - det ordet er kanskje litt for sterkt - det er korrekt, men kanskje det ikke skulle bli brukt for ofte - kanskje bedre å si vår egen indre skrøpelighet at Gud ... Gud plasserer Sin skatt i hver og en av oss i en leirkrukke."

Jeg finner stor glede i å lese Bror Roger, og det er også interessant å lese om hans liv. Som jeg har nevnt på bloggen ved en annen anledning kommer jeg ikke til å glemme den gangen jeg møtte ham i Linkjöping i Sverige. Han var en av disse som strålte Jesus, og når han kom inn i rommet hadde han evnen til å fylle det med sin egen personlighet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har en nådegave i å få frem storheten i Jesus lære når du formidler fra dem som lever i han.

Idag tar jeg med meg ordene
Vi er alle refleksjoner av Kirkens hellighet og av Kristus i oss"

Må jeg klare å elske alle som Jesus og broder Roger kjære Gud.

Broder i kristus