onsdag, juli 15, 2009

Be til du ber!



En av de som har betydd mye for mitt åndelige liv er A.W Tozer (bildet), pastor, forfatter og ikke minst beder. Gjennom hans mange bøker er jeg blitt kraftig utfordret, oppbygget og velsignet. I en av sine artikler siterer Tozer Dr.Moddy Stuart, en stor beder fra gamle dager, som en gang sa følgende om bønn:

"Be til du ber!"

Så skriver Tozer: "Forskjellen på bønn til du slutter og bønn til du ber er illustrert av den amerikanske evangelisten John Wesley Lee. Han sammenlignet ofte en tid i bønn med en gudstjeneste, og instisterte på at mange av oss avslutter møtet før møtet er over. Han bekjente at han reiste seg for raskt fra bønnesamlingen og gikk ut derfra for å ta seg av noen presserende forretninger. En gang hadde han gått nedover gaten et kort stykke da en indre stemme stanset ham: "Sønn", synes stemmen å si, "lyste ikke du velsignelsen før møtet var slutt?" Han forstod, og skynte seg tilbake til bønnestedet hvor han forble inntil byrden ble løftet av og velsignelsen strømmet ned."

Så skriver Tozer noe svært interessant og viktig etter å ha slått fast at vanen med å avbryte bønn før vi virkelig har bedt dessverre er ganske vanlig:

"Ofte er de siste 10 minuttene viktigere for oss enn den første halve timen, fordi vi trenger å koomme inn i den rette atmosfæren for å kunne be effektivt. Det hender vi trenger å kjempe med tankene våre på grunn av alle distraksjonene vi utsettes for."

Så langt Tozer.

Jeg kan ennå huske fra den første tiden at de riktig gamle bederne som deltok i de bønnesamlingene jeg deltok i da, snakket om å be seg igjennom!

Det er nok det samme som å be til man ber, tenker jeg.

Og det er virkelig dette vi trenger så desperat i dag. Menn og kvinner i lidenskapelig bønn som drar himmelen ned over oss.

For å sitere Tozer: "Vi har ikke råd til å stanse å be inntil vi faktisk har bedt!"

2 kommentarer:

Karin sa...

Ja,BjornOlav,till detta säger mitt hjärta "Ja och Amen!
Det gamla uttrycket som man hörde för som du nämner,"be sig igenom" hör man inte så mycket numera!
Eller som du här nämner "Be tills du ber"!Jag tror att man även i sin ensamhet i bönen med Gud,kan tillämpa detta,eller hur?
Ha en bra dag!
Karin

Anonym sa...

Shalom!Dette er enormt viktig i denne siste tid,og nettopp be seg igjennom!

På et møte en gang kom det et budskap fra Gud om at det er for få forbedere i dette landet,som holder ut med å be igjennom ting.

Det ble sagt,med en enorm nød,at det er ikke kraft nok "til at det kan fødes fram,men det kommer kun fram til modermunnen".

Er selv i bønnetjeneste og har menge ganger hatt æren av kunne være med å be igjennom ting.Det er helt enormt å oppleve at Guds Egen Ånd ber gjennom meg...

Ofte ber jeg bare gjennom byrden i tungetale,og det hele ender opp med at jeg gråter inenst i Ånden,idet jeg kjenner en veldig nød og smerte i mitt innerste,for til slutt å bli fylt med Guds fred og glede.:-)Da først vet jeg at det er bedt igjennom...slik er det for meg,iallefall.Bless U all!:-)