torsdag, juli 16, 2009

Helligånden vil gi oss kjennskap til hvem Gud er



Det er forunderlig å se det Åndens lys som Watchman Nee (bildet) hadde over Guds ord. Nå har jeg siden 1970-tallet lest mange av Watchman Nee's bøker - de har velsignet meg, utfordret meg og på mange måter vært grunnleggende mye av mitt eget teologiske ståsted. Jeg finner at jeg stadig søker tilbake til det Nee skrev, det vil si han skrev egentlig kun en bok. De andre er samlinger av hans prekener og bibelundervisning, og ikke minst takket være hans medarbeider Stephen Kaung er mye av dette bevart i dag.

I går var jeg så heldig å få en bokpakke i posten, med to av Nee's bøker på norsk: "Den Ånd som gir visdom og åpenbaring", og "Kristus - Guds ett og alt." Nå har jeg lest begge på engelsk, men det er nå likevel greiere for en nordmann og lese det på sitt eget morsmål!

Boken "Den Ånd som gir visdom og åpenbaring" handler blant annet om den bønn som apostelen Paulus ber og som er gjengitt i brevet til den kristne forsamlingen i Efesos. Oversetterne av boken har blant annet brukt American Standard Version, og denne oversettelsen gir oss noen nyanser som ikke kommer like godt frem i de norske oversettelsene av Bibelen. La meg derfor gjengi Ef 1,15-23 fra American Standard Version, så kan du sammenligne det med de norske oversettelsene du har:

"Derfor holder jeg ikke opp med å takke Gud for dere når jeg nevner dere i mine bønner. For jeg har hørt om deres tro på Herren Jesus og deres kjærlighet til alle de hellige. Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må gi dere den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Ham å kjenne. Måtte Han gi deres hjertes øye lys, så dere forstår hvilket håp Han har kalt dere til, hvilken rik og herlig arv Han har i de hellige og hvor veldig hans kraft er hos oss som tror. Den er som den veldige makt og styrke Han har virket med i Kristus, da Han reiste Ham opp fra de døde og satte Ham ved sin høyre hånd i himmelen, over alle makter og myndigheter, over alt velde og herredømme og over alle navn som kan nevnes, ikke bare i denne verden, men også i den kommende. Alt la Han under Hans føtter, og Ham som hode over alle ting, til menigheten, som er Hans legeme, det fulle uttrykk for Ham som fyller alt i alle." (uth mine)

Jeg husker en bibeltime som Ingolf Kolshus holdt på 70-tallet en gang, hvor han snakket om forskjellen på kunnskap og kjennskap. Det har fulgt meg siden. Vi kan ha kunnskap om Gud, men det er noe ganske annet å kjenne Gud.

Paulus så at det største behovet den kristne forsamlingen i Efesos hadde, var å kjenne Gud. Skal man kjenne Gud så trenger vi åpenbaring.

Det er dette Watchman Nee skriver så inngående om i denne boken: Åpenbaringskunnskapen. Hør hva han skriver:

"Etter å ha trodd på Herren i årevis, ja, selv om vi nettopp er kommet til tro på Ham, kan vi ikke si at vi ikke kjenner Gud, for det gjør vi. Likevel oppdager vi at vi mange ganger trenger støtte fra våre egne tanker og følelser for å komme videre. Vi har litt kjennskap til Gud, men i tillegg til det tror vi at vi trenger en mengde tanker og ideer. Uten disse ideene føler vi at den lille kjennskapen vi har til Gud er upålitelig og utilstrekkelig. Resultatet av dette er at vi ofte bruker våre egne ideer for å holde kristenlivet oppe. Uten slik forstandsmessig hjelp har vi vanskelig for å overbevise oss selv om at vi tenker rett med hensyn til både fornuft og lære for å kunne gå videre. Og i tillegg søker vi ofte varme, begeistrede eller oppglødde følelser som ekstra tilskudd for å hjelpe oss videre med Herren.

Men den dagen kan komme, da Gud gir oss den Ånd som gir visdom og åpenbaring, ved å vise seg selv på en ny, betydningsfull og dypere måte for oss, så vi kan erklære at nå kjenner vi Ham virkelig. Da kan vi frimodig slå fast: Nå ser og forstår jeg klart. Jeg trenger verken hjelp fra ideer eller følelser lenger, for nå kjenner jeg virkelig Gud."

Dette er det Den Hellige Ånd vil åpenbare for oss, når vi ber Ham om det. Dette er en bønn etter Guds hjerte som du garantert får bønnesvar for!

Ingen kommentarer: