torsdag, juli 23, 2009

Nå er det endelig bekreftet: Jeg er blitt Romer!





Jeg kan endelig bekrefte det: jeg er blitt romer! Nei, ikke katolikk, men Romer. Nei, jeg stammer ikke fra rom-folket heller. Jeg har vært og er blitt enda mer overbevist Romer.

En Guds mann i England sa i en av sine prekener: "En god 'romer' er en uovervinnelig kristen og en skrekk for djevelen."

Med "Romer" mener jeg altså "en som holder seg til den lære som Romerbrevet underviser oss i."

I sin fortale til Romerbrevet skriver den tyske reformatoren Martin Luther (1483-1546) blant annet: "Denne epistel er det rette hovedstykke i Det nye testamente og det aller reneste evangelium, som vel er verd at et kristent menneske ikke alene skal kjenne utenat, men daglig omgås med det, som sjelens daglige brød. For denne epistel kan aldri leses og studeres for mye eller for grundig. Og dess mer man arbeider med den, desto mer dyrebar blir den og desto bedre smaker den."

Luthers medarbeider Melanchton anså Romerbrevet for å være av så stor viktighet at han med egen hånd skrev det av to ganger for å bli kjent med dets innhold. Det fortelles om Johannes Chrysostomos (354-407), en av den tidlige kirkens mest fremstående forkynnere, at han lot Romerbrevet lese opp to ganger i uken for seg. Og for å ta med to bibelfortolkere fra mer "moderne tid", Godet og H.A. Ironside, så har de sagt følgende om Romerbrevet:

"Da brevet til romerne ble skrevet var det for menigheten et ord i rette tid. Hver gang det i tidenes løp er blitt satt på den hedersplassen det tilkommer, har det innviet en ny æra."

"Romerbrevet er utvilsomt den mest vitenskapelige fremstilling som det har behaget Gud å gi oss av sin plan angående slektens forløsning."

Så for tiden studerer jeg Romerbrevet, og har stor glede av det ennå en gang. Det er til slik velsignelse, fordi det er til slik praktisk hjelp for mitt hverdagsliv. Det gir nemlig svar på preserende spørsmål som har med mitt liv med Gud å gjøre, og om frelsen i Kristus.

Tre bibelkommentarer på norsk om Romerbrevet som anbefales, om du skulle ønske å gjøre som meg og bli Romer og studere dette brevet nøye, er følgende:

Dr.theol Norvald Yri: Guds ja. Oversettelse og tolkning av Romerbrevet 1-8. Eget forlag

Watchman Nee: Det normale kristenliv. Logos forlag

Adolf Bjerkreim: Guds nådes dyp. Forlaget Bibel og misjon.

Sistnevnte bok er nok ikke i salg, men prøv Pilegrimen Antikvariat. Det finnes også en klassiker når det gjelder kommentarer til Romerbrevet og det er Øyvind Andersens "Grunnsannheter til frelse", som jeg leste rett etter at jeg ble en kristen i 1972. Jeg er så glad for at jeg leste den boken som en av de første kristne bøkene jeg leste. Den satte mine føtter på fjell.

Billedtekst: Bildet viser et av de eldste kopiene av Romerbrevet som er tatt vare på.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Bjørn Olav

Du burde også anbefalt Øyvind Andersen's "Grunnsannheter til frelse". Det er en meget god gjennomgang av Romerbrevet. Ha en god sommer fortsatt.
Hilsen
Olaf

Bjørn Olav sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Bjørn Olav sa...

Hei Olaf. Jeg skrev om Øivind Andersens bok "Grunnsannheter til frelse" helt nederst i artikkelen, men du så sikkert ikke det. :D Den boken var nemlig avgjørende for meg rett etter at jeg ble kristen i 1972. Ha en fortsatt velsignet sommer du også!

Anonym sa...

: Vi skal bli regnet som rettferdige når vi tror på ham som reiste Jesus, vår Herre, opp fra de døde, 25 han som ble overgitt til døden for våre synder og oppreist for at vi skulle bli rettferdige.

Jeg tror på han som reiste Jesus er Gud.
Jeg er også Romer for jeg følger Paulus ord.
:) Romer

Bjørn Olav sa...

Men tror du at Jesus er Gud kommet i kjød?

Anonym sa...

9 Vi vet jo at når Kristus er oppreist fra de døde, så dør han ikke mer; døden har ikke lenger makt over ham. 10 For døden han døde, den døde han for synden, én gang for alle, men livet han lever, det lever han for Gud. 11 På samme måte skal dere regne dere som døde for synden, men som levende for Gud i Kristus Jesus

Er det jesus som det tales om her som levde for Gud i sitt liv ?

men livet han lever, det lever han for Gud.

:) Romer

Bjørn Olav sa...

Ja, apostelen taler her om Jesus, men den samme apostelen sier også:

"Og det skal bekjennes, stor er den gudfryktenes hemmelighet: Gud ble åpenbart i kjødet, rettferdiggjort i Ånden, sett av engler, forkynt blant hedningefolk, trodd i verden, opptatt i herlighet." (1.Tim 3,16)

Dette var de første kristnes bekjennelse.

Anonym sa...

Kjære Bjørn Olav hvorfof skal Jeg ikke tro at Gud bor i Jesus når han tar bolig i alle hjerter som tror på han.
At Gud tok bolig i jesus i dåpen slik at faderen talte igjennom Jesus er ikke vanskelig å forstå for dem som kjenner Paulus "hemmligheten fra tidenes begynnelse" (bibelen)
Ordet tar bolig blant menneskene har en dypere mening en det mange tror.
Det er oppfyllelsen av Guds plan at vi skal være ett med Gud slik jesus også formidler det klart.
Som kirkefedrene sier Gud kan kun forene seg med Gud så det må være noe i selve skapelsen av mennesket som kommer fra Gud som er lyset i mennesket som skal på ny forenes med skaperen.
Så jeg bekjenner at Jesus har/ hadde Gud i seg når han var og er og at faderen talte igjennom han.
Jeg bekjenner også at han var ett med faderen som han selv sier han er og som vi også kan være.
Du og jeg også er Guds sønn for vi er skapt med ånd som er av samme stoff som Gud så vi er ett med han når vi forenes med han.
Jesus viser oss hvem vi er og ikke en super sønn som er helt andeledes skapt en Guds barn men en som har så stor kjærlighet at han ofrer seg for oss egoister så vi kan vende tilbake til fader vår du som er i himmelen.
Derfor elsker jeg Jesus som var en rettferdig sønn som tok på seg lidelsen for å frelse og vekke Guds barn som sover i syndens verden Amen.

:) Romer

Bjørn Olav sa...

Problemet er at standpunktet ditt ikke er forenelig med Bibelen.

Som jeg har nevnt for deg ved flere anledninger. Apostelen Johannes skriver, inspirert som han er av Den Hellige Ånd: "I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud OG ORDET VAR GUD." (Joh 1,1) En annen av apostlene bekjenner: "Min Herre OG MIN GUD." (Joh 20,28)

Så har du skriftstedet fra 1.Tim 3,16 som jeg nettopp siterte for deg: "Og det skal bekjennes, stor er den gudsfryktens hemmelighet: GUD BLE ÅPENBART I KJØDET..."

Dernest har du mange skriftsteder i evangeliene hvor Jesus åpenbarer seg som JEG ER, altså Navnet for Gud. Foreksempel Johannes 8,58: "Jesus sa til dem: Sannelig, sannelig sier Jeg dere: JEG ER før Abraham var."

I den nikenske trosbekjennelsen heter det (og jeg vil tro brorparten av alle kristne bekjenner seg til den):

Jeg tror ... Og på èn Herre, Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, født av Faderen før alle tider, Lys av Lys, SANN GUD AV SANN GUD, IKKE SKAPT, av samme vesen som Faderen. Ved Ham er alt blitt til. For oss mennesker og for vår frelses skyld KOM HAN NED FRA HIMLENE OG BLE KJØD AV DEN HELLIGE ÅND OG JOMFRU MARIA OG BLE MENNESKE..."

Dette er en sann kristen bekjennelse.

Anonym sa...

Den var god! Det er vel kanskje de som har bekymret seg for hvor du befinner seg i kirkelandskapet, men er du en god romer, ja da skulle du være trygg! Det skal jammen jeg også svar når noen spør meg hvor jeg hører hjemme: Jeg er romer. Topp!