søndag, juli 12, 2009

Rick Mullins - radikal kristen med Jesus og Frans av Assisi som forbilde





Inntil for ganske nylig var Rick Mullins (bildet) et ukjent navn for meg, men gjennom Brennan Manning, som jeg skrev om på bloggen i går, ble jeg kjent med denne moderne salmisten. Rick Mullins, født 21 oktober i 1955 og drept i en bilulykke 19. september 1997, var ikke bare sanger og låtskriver - selv om det i seg selv ville være rik nok en tjeneste - men han var også en radikal og hengitt Jesus-etterfølger, sterkt influert av Frans av Assisi.


Rick Mullins var født og oppvokst i kvekerbevegelsen, og fikk dermed med morsmelken et sterkt engasjement for fred og sosial rettferd. Mellom 1974-1978 studerte han på Cincinanti Bible College. Han ble så forlovet, men da forloveden brøt forlovelsen flyttet han til Wichita i Kansas, hvor han ble student ved Friends University, som er et sentrum for kvekerbevegelsen i USA. Han ble uteksaminert i 1995 og flyttet til et indianerreservat hvor han bosatte seg blant de fattigste av de fattige. I Navajo reservatet i Tse Bonito i New Mexico for å undervise barna som bodde der i musikk. Her bodde han til sin død.


Rick Mullins var glødende opptatt av å leve slik Jesus levde. Da måtte han identifisere seg med de fattige og sønderknuste.


"Kristenliv handler ikke om å leve et besteborgerlig liv med flott hus, bil og familie. Det handler om å følge Jesus," sa Rick Mullins, en mann som tok Jesus på ordet da Han sa: Følg meg!


Jeg har gjengitt tre av sangene til Rick Mullins som jeg selv er blitt veldig glad i. Håper de kan bli til like stor velsignelse for bloggens lesere som de er blitt for meg.

1 kommentar:

Johan R. Sjöberg sa...

Fantastiskt! Underbart, fortsätt att berätta om Jesu efterföljare, om de som är ordets görare och inte bara dess hörare.