fredag, juli 31, 2009

Troen på Gud utgjør hele forskjellen



Metropolitt Kallistos Ware (bildet) er min følgesvenn for tiden. Jeg leser på nytt hans bok "The Orthodox Way", som også er oversatt og utgitt på dansk, for de som skulle være interessert i det. Denne lille boken har jeg lest flere ganger, og den betyr mye for meg. På en enkel, men samtidig dyp måte, forklarer den hva den kristne tro handler om.

I går merket jeg meg noe som Ware skriver:

"I vår trosbekjennelse sier vi ikke: 'Jeg tror at det er en Gud'; vi sier: 'Jeg tror på èn Gud.' Mellom troen 'at det finnes en Gud' og 'Jeg tror på...' er det en særdeles viktig distinksjon."

Jeg er helt enig. Forskjellen er faktisk avgjørende. Som jeg skrev her om dagen så er årsaken til at jeg er en kristen, at det finnes en Gud. Ikke en gud skapt i menneskelig liknelse, men Gud. I den nikenske trosbekjennelsen heter det videre:

" ... den allmektige Fader, Skaper av himmel og jord, av alt synlig og usynlig."

David blir overveldet av Gud, når han skriver:

"Når jeg ser din himmel, et verk av dine fingrer, månen og stjernene som du har satt der, hva er da et menneske ..." (Salme 8,4-5)

I dag blir mye som har med Gud å gjøre veldig familiært. Kanskje for familiært.

Ærefrykten for Den Allmektige er forsvunnet. Overveldet av skaperverkets storhet, utbryter David hva sann gudsfrykt handler om: "Hva er da et menneske ..."

Vi blir små i møte med Gud.

Det moderne mennesket vil i sitt overmot diktere Gud. Også overfor Ham handler det for enkelte om å kreve sin rett.

Men Gud er ingen arbeidsgiver som man forhandler lønnsbetingelser med.

Gud er Gud.

Petter Dass forstod dette da han skrev: "Gud er Gud om alle mann var døde, Gud er Gud om alle land lå øde."

Metropolitt Kallistos Ware sier at den som vandrer på Veien, jo lenger han kommer, jo mer øker bevisstheten om to ting: Guds annerledeshet på den ene siden, og Hans nærhet på den andre. Vi vil mer og mer erkjenne at Gud er et mysterium.

Det kommer så klart frem i den nikenske trosbekjennelsen. Der ser vi at Gud er allmektig Far. Begge deler altså. Allmektig, det er den ene siden av Gud, den andre er at Han er Far, altså noe som er nært og favnende.

Ingen kommentarer: