torsdag, august 13, 2009

Den prestelige velsignelsen, del 3



Vi så i den forrige artikkelen at den første delen av den prestelige velsignelsen, handler om hvordan Gud vil velsigne oss også materielt. Det er en sannhet, uten at dette dermed skal kobles til noen form for herlighetsteologi! Herren sørger for sine. David vitner om dette i Salme 37,25:

"Jeg har vært ung og blitt gammel, men jeg har ikke sett den rettferdige forlatt eller hans avkom lete etter brød."

Jeg har ofte hørt mennesker brukte Hebr 13,5 som et løfte de gjerne gir videre til mennesker som sliter: "Han skal ikke slippe deg og ikke forlate deg." Men jeg hører sjeldent hele verset bli nevnt, for det tas helt ut av sin sammenheng. Hele verset lyder nemlig slik:

"La deres ferd være fri for pengekjærhet, så dere er fornøyd med det dere har. For han har sagt: Jeg skal ikke slippe degt og ikke forlate deg."

Se det er noe annet!

Jesus sier det slik i Matt 6,31-34:

"Vær derfor ikke bekymret og si: Hva skal vi ete? eller: Hva skal vi drikke? eller: Hva skal vi kle oss med? For slikt søker hedningene etter. Men deres himmelske Far vet at dere trenger alt dette. Søk da først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt dette i tillegg! Vær da ikke bekymret for morgendagen. For morgendagen skal bekymre seg for seg selv. Hver dag har nok med sin egen plage."

Ingen kommentarer: