søndag, august 16, 2009

Det er ikke stengetid ved Nådens trone



En god venn av meg som er medlem i Trondheim Frikirke, Geir Spachmo, siterte en for meg ukjent kvinne ved navn Mary C. Crowley på Facebook i går. Akkurat det sitatet ble så velsignet godt for meg at jeg bare må dele det med bloggens lesere:

"Every eventing I turn my worries over to God. He's going to be up all night anyway."

Det skulle bli omtrent noe slik på norsk: "Hver kveld overgir jeg mine bekymringer til Gud. Han kommer til å holde seg oppe hele natta likevel."

Så sant det er. I Salme 121,4 leser vi:

"Se, han slumrer ikke og sover ikke, Israels vokter."

Det bibelstedet har jeg streket under med gul merkepenn i Bibelen min, så det skiller seg ut fra alle understrekningene med rød og blå fargeblyant.

Corrie ten Boom, som satt fanget i konsentrasjonsleiren Ravenbrück under krigen, har skrevet:

"Bekymring er som en motor som går på tomgang. Du forbruker energi, men du kommer ingen steder, det er ingen drivkraft."

Men jeg synes det å ikke bekymre seg er litt vanskelig jeg.

Det hender jeg gjør det - kanskje litt mer enn jeg skulle. For jeg bekymrer meg over at jeg i ukesvis har kastet opp flere ganger om dagen, at jeg har blodtrykksfall og en uregjerlig diabetes. Og et hjerte som krangler mye.

I den situasjonen har jeg begynt å praktisere apostelen Peters gode råd:

"Og kast all deres bekymring på ham, for han har omsorg for dere."

Det er et interessant ordvalg Peter gjør. Han snakker ikke om å legge bekymringene av seg, men å kaste dem fra seg. Og ikke et hvilket som helst sted heller for den saks skyld, men på Herren. Og grunnen for det er, sier Peter, at Herren HAR omsorg for oss.

Av og til kjenner jeg meg slik som David gir uttrykk for i Salme 40,18:

"Jeg er elendig og fattig, men Herren vil tenke på meg. Du er min hjelp og min frelser! Mim Gud, dryg ikke!"

Derfor ble disse ordene av Mary C. Crowley så gode for meg. Takk skal du ha Geir!

2 kommentarer:

Unknown sa...

http://www.youtube.com/watch?v=zO9ntblpWxk&feature=channel

Bjørn Olav sa...

Takk Morten, Carter Conlon er en av mine absolutte "favoritter". Håper mange ser denne!