lørdag, august 29, 2009

Dette kan vi lære av mormonerne

La dette være helt klart fra begynnelsen: Vi har ingenting å lære av deres tro. Mormonerne er en falsk religion, som ikke har noe med sann kristen tro å gjøre.

Men på bakgrunn av de siste artiklene jeg har hatt på bloggen om viktigheten å leve i full overgivelse til Gud, for å nå mennesker med evangeliet, så finner jeg en artikkel i denne ukens utgave av A-Magasinet svært interessant.

Den handler om to unge amerikanske jenter som reiser til Norge for å drive propaganda for mormonerne. Når jeg leser om hvor mye de er villig til å satse på å spre denne vranglæren, så spør jeg meg selv om hvor det finnes radikale kristne som vil gjøre det samme for Jesus. Hør bare:

Gutter som reiser ut som "misjonærer" gir 24 måneder til Mormonkirken. Jenter 18 måneder. De betaler selv 10.000 USD for å reise til et land som de ikke velger ut selv, men som andre velger for dem. De bruker to måneder på et treningssenter før de reiser ut.

Hver dag arbeider de med å spre budskapet sitt fra klokka åtte om morgenen til ni om kvelden. I løpet av alle disse månedene de er i tjeneste får de ingen ferie. De kan bare sende epost til slekt og venner èn gang i uka, og telefonsamtaler til familien får de kun ta to ganger i året. Hele misjonstiden tilbringes med en partner av samme kjønn som ikke kan slippes av syne annet ved toalettbesøk og dusjing. "Misjonærene" kan ikke se film, og de får bare høre på musikk med religiøst innhold.

Hver dag starter med to timers lesning av mormonernes skrifter og tre kvarters selvstudium i språket i det landet hvor de virker. Dagene går ellers med til å følge opp kontakter med mennesker de har snakket med, og som ønsker en slik oppfølging. Ellers er de ute for å snakke med nye mennesker.

Det blir resultater av slikt:

I fjor konverterte 265 593 mennesker til den mormonske troen, mye takket være at 55.000 mennesker var reist ut som "misjonærer". I Norge har mormonerne vel 4100 medlemer. Deres mål i år er å "døpe" 84 nye. I slutten av august var tallet rundt 40. Mormonerne anslår selv at tre av fem nye medlemmer som "døpes" her i landet, er utlendinger.

Når sier jeg ikke at den strenge disiplinen er noe som vi skal etterape, men tenk om det fantes kristne som tenkte som de 55 000 mormonerne og som er villig til å betale 70.000-80.000 av egen lomme og arbeide så hardt for å vinne mennesker for Jesus! Se hvor målbevisst de satser på å nå våre nye landsmenn. Hvor mange av våre nye landsmenn har vi vitnet for i år? Hvor mange har fått høre om Jesus takket være deg? Og meg?

Jeg blir trist av å lese om disse mormonerne. For hver de vinner går et menneske den evige fortapelsen i møte. De blir forført. Men jeg blir også trist av å tenke på hvor lite vi kristne gjør for å vinne andre for Jesus. Er ikke troen vår like viktig som deres?

Men jeg blir glad når jeg tenker på at det finnes noen få slike radikale Jesusetterfølgere som er villig til å betale prisen. Jeg ber om at Gud skal gi meg helse til å bli en av dem i større grad enn det jeg er i dag. Så hjelpe meg Gud.

7 kommentarer:

Ulf Magne Løvdahl sa...

Hvis jeg kan være litt frimodig, så vil jeg minne om boken "ET ANNET EVANGELIUM" som jeg skrev på bakgrunn av min teologiske hovedoppgave om mormonerbevegelsen. Den gir en innføring i Mormonernes historie, lære og praksis. Tror mange vil ha glede av å lese den. Kan kjøpes i bokhandelen eller fra www.frihet.no

Bjørn Olav sa...

Frimodigheten har stor lønn! Denne boken anbefales!

Anonym sa...

Ja, vi har mye å lære. Tenk om Kristi sanne menighet var like djerve og pågående som forførerne.

Anonym sa...

Her har vi nok noe å lære ja. Det var da voldsomt å regide disse mormonerne er, men tar av meg hatten for det store engasjementet. Likevel så trist at oppegående mennesker lar seg forføre av dette.

Anonym sa...

Tydelig at du ikke har peiling på hva du snakker om.. Men det er jo typisk norsk å rakke ned på alt annet enn hva som er "kjent og kjært" i dette nisselandet. Har flere mormonske venner og jeg har aldri fått ennet enn respekt fra de. INGEN blir truet til å tro på noe så om denne kirken får flere medlemmer er det kun fordi folk setter pris på hva det gjør og hvordan de lever.

Anonym sa...

Nyttig infomasjon om denne sekten, men egentlig ikke no nytt. Enkelte kommentarer tyder jo på at det finnes nok av hjernevaskede individer i dette landet også - og hva er egentlig forskjellen på denne ekstreme sekten og tilsvarende "virksomhet" utledet fra totalitære samfunn - som vi for oftes kun nevner i negativ sammenheng. Forskjellene er vel klesdrakt, sptåk og en del andre synlige kjennetegn, hjernevaskingen har lykkes er jeg redd.

SANNHETSVITNE sa...

SANNHETEN FRIGJØR OSS- er vårt motto.

Vi er en gruppe mennesker som ønsker å setter søkelyset på "skjulte" sannheter i Mormonkirken.
Vi vil via vårt nettsted www.mormoninformasjon.com tilføre almenheten nye og mer faktabaserte opplysninger som både enkeltpersoner, skoler, organisasjoner og andre kan ha nytte av.

Vi ønsker rett og slett å åpne opp for frihet gjennom sannhet og åpenhet. (Det får man ikke gjennom fortielse og fornektelse...!!)

​Nettstedet vårt vil vise hvordan vitenskapelige konklusjoner blir satt opp mot "trossannheter", og er i tillegg en samling av historiske opplysninger som kanskje ikke er alminnelig kjent i Skandinavia.

Noen vil ønske opplysningene velkommen, mens andre muligens vil reagere negativt.

SDH-kirkens syn på en del emner blir presentert etter beste evne for å gi leseren et grunnlag for forståelse av mormonenes idéverden, og i tillegg for å gi en ramme for den vitenskapelige og historiske dokumentasjon som blir lagt frem.

Vi har valgt å ikke gi en uttømmende forklaring av Mormonkirkens fulle og hele teologi, det er heller ikke vår hensikt.
Vi velger å konsentrere oss om å tydeliggjøre sammenhengen oppdagelser på enkelte fagområder .
Medlemmer av kirken vil også kunne nyttiggjøre seg av dokumentasjonsmaterialet som beskriver historiske hendelser som ikke er alminnelig kjent.

Vi ønsker i tillegg å anerkjenne vitenskapens anstrengelser for å gi menneskeheten nye muligheter til utvikling og fremgang gjennom etterprøvbare konklusjoner.

Vi har også en Facebook-profil: mormoninfo, samt att vi bruker andre sosiale media for å spre disse opplysningene.