fredag, august 28, 2009

Kristus vårt liv, del 2

Her følger andre del av Andrew Murrays artikkel:

Hva finner jeg så, når jeg betrakter Kristus? Med tanke på full overgivelse til Gud. Det var selve fundamentet i Kristi liv. Han kom som et menneske Gud hadde sendt til verdenm og som et menneske som ikke hadde noe annet å gjøre enn å fullføre Guds vilje. Og Han kom som et menneske som ikke hadde noe i seg selv, men som hver dag var avhengig av Gud for å bli lært, og for aat Han skulle tale sine ord gjennom Ham og vise Ham de gjerninger som Han hadde å gjøre. 'Sønnen kan ikke gjøre noe av seg selv.' Han levde et liv i absolutt overgivelse til Gud: Guds vilje, Guds ære, Guds rike - Han levde og døde for dette. Og Han gjorde dette, ikke anspent til enkelte tider, mens Han kastet det fra seg til andre tider, ikke for å slappe av med noe i denne verden og glemme samfunnet med Gud, som mange kristne gjør. Kristendommen er noe anstrengende for dem, en byrde og en plikt; og det er så deilig å bare slappe av litt og legge ansgtrengelsene tilside. Å nei! Gud var Kristi glede, og levende vannstrømmer for Ham. Og det behaget Ham og var Hans styrke å leve i Gud og for Gud. Guds vilje var Hans mat og forfriskning og styrke.

Og Gud kommer til alle som ber: 'Min Gud, jeg har gitt deg løftet om full overgivelse. Og Du vet det, at selv om det ble gitt i svakhet og skjelvende, så ble det gjort i ærlighet og oppriktighet. Men, min Gud, hva innebærer det? Hvordan skal jeg leve dette livet?' Faderen peker på sin kjære Sønn, og sier: 'Dette er min Sønn, den elskede, i hvem Jeg har behag. Hør Ham; følg Ham; lev som Ham - la Kristus være loven for ditt liv.'

La oss gi våre hjerter til Gud i bønn, så Han kan få ransake oss og finne ut av oss, hvorvidt Kristi liv virkelig har vært vår rettesnor i livet. Jeg taler ikke om hva vi har oppnådd; men la oss spørre oss selv om vi har virkelig sagt: Å hvor velsignet det ville være! Å, dette er hva jeg har lengtet etter og ventet på Gud for! Jeg ønsker å leve for Gud på denne måten Kristus levde? Det lyder nesten som om det skulle være for høyt og for vågsomt. Men hva mener Kristus, når Han så ofte sier: Som Jeg - så dere. Som Jeg elsket - skal dere elske hverandre. Som Jeg holder min Fars bud, så skal dere bli i min kjærlighet når dere holder mine bud? Hva mener Den Hellige Ånd når Han sier: 'La dette sinn være i dere som også var i Kristus Jesus. Han gav alt, sitt navn og rykte, og ymyket seg selv, og ble lydig til døden?' Kristi sinn må være mitt sinn, min natur, og mitt liv.

(fortsettes)

1 kommentar:

Anonym sa...

Nydelig. Andrew Murray er en av dem jeg virkleig liker. Han har en bok som heter "Å vente på Gud".

Den kan virkerlig anbefales.

MT