onsdag, august 12, 2009

"Velsignelse" som "vielse" for homofilt par





Det finnes enkelte som ikke skyr noe som helst for å få tvunget Den norske kirke til å handle stikk i strid med Bibel og bekjennelse. I Svindal kirke (bildet) ble tidligere kantoren i menigheten, Børge Sandal(tidligere Freddy Falleth) og Marc Priolon "velsignet" av sogneprest i Moss Menighet, Anders Leknes.

Dette skjedde til tross for at sognepresten i Våler, Svein Thorleif Kasin i brev har gitt klart uttrykk for at Svinndal menighet ikke var klar for noen kirkelig handling for likekjønnede ektepar.

Familien skulle likevel få låne kirken, men da under forutsetning at en forbønnshandling skulle skje i lukket kirke, uten kirketjener og kantor tilstede og uten gjester til stede.

Likevel stilte tidligere kantoren i menigheten, Børge Sandal. Han er venn av de to. 100 gjester var kommet til kirken før det homofile paret ankom stedet, og gikk inn i kirken til tonene av Amazing Grace. Det ble lest fra 1.Kor 13, og Moss Avis karakteriserer det hele som en "vielse", ikke en "velsignelse".

Det er utrolig at prester i Den norske Kirke er villig til å gå på akkord med Guds ord og sin egen kirkes bekjennelse, og i tillegg ikke bry seg noen ting om hva et menighetsråd sier. Men så langt er frafallet fra Guds ord kommet i dette landet.

26 kommentarer:

Anonym sa...

I "lissom kirken" går visst alt. Men ingen kan gi bort Guds velsignelse på hans vegne, når han mener noe annet.

Andreas

Anonym sa...

Ennå en trist melding og frafallet i Den norske kirke.

Anonym sa...

Jeg blir velsignet av kristne mange ganger jeg, til tross for at jeg er homofil - eller er det kanskje FORDI jeg er homofil? Men nå vet jeg da at dette ikke er gyldig - ifølge dere "rettroende".
Dere mener altså dere er de rette til å tale på Guds vegne og si at de IKKE kan få velsignelse! Tøfft gjort må jeg si. Får vel stjerne i himmelboken da tenker jeg...

Bjørn Olav sa...

Men du vet det, Kjellemann, at vi har ingen rett til å velsigne noe Gud kaller synd. Det er ikke fritt opp til noen kirke og dele ut velsigne på Guds vegne. Når man velsigner må det være i samsvar med det Gud har sagt.

Er det noe galt med å tro sannheten?

Anonym sa...

Så tror jeg dere skal være litt mer påpasselige med hvem dere gir velsignelse til sånn generellt sett - OG til hverandre. Kanskje se å ha ryggen rak selv også.

Bjørn Olav sa...

Dette ble for kryptisk. Hva tenker du på nå?

Anonym sa...

En av de tingene som kjennetegner disse homoaktivistene er deres frekkhet.

Anonym sa...

Du sier ofte til meg at alle er syndere og at homofili ikke er større synd enn annen synd. En prest velsigner jo hele menigheter - syndere som ikke-syndere. Når et homofilt par ber en prest velsigne det faktum at de ønsker å gifte seg, leve sammen i gode og onde dager til døden skiller dem ad så er dere altså imot at dette velsignes. Jeg antar fordi dere mener "gjerningen" å elske hverandre er synd. Som om de stjal, var utro, løy, baktalte osv.. Eller som du sier at du også er synder. Hvorfor skal du motta en velsignelse?? eller jeg? Eller den anonyme her som er så frekk å mene at jeg er frekk fordi jeg stiller spørsmål med fullt navn.

Var det sånn at all synd var lik eller er den ikke lik? Og kan alle velsignes eller ikke?

Når jeg spør min Gud så er jeg velsignet så lenge jeg ikke skader andre. Men å elske noen livet ut - kan det virkelig skade? Hvordan skader det feks dere?

Hvis jeg skulle gi min velsignelse på vegne av en Gud så ville jeg tenke at jeg jo selv så langt fra er perfekt - men det vet jo Gud - og derfor kan jeg jo også velsigne andre som ikke er perfekte, hverken i mine eller Gud sine øyne. Men jeg vil dem vel og jeg vil at dem lykkes og at de skal være lykkelige. Tror også det er Guds vilje.

Beklager om du synes jeg var frekk enda en gang anonym.

Bjørn Olav sa...

Kjellemann

Du har et poeng, men du ser bort fra en fundamental forskjell:

Vi er alle syndere, og vi må omvende oss fra vår synd. Homofile som lever i et forhold, enten det er samboerskap, partnerskap eller såkalt "ekteskap", velger å fortsette å leve i synd.

Du skriver: "Når jeg spør min Gud så er jeg velsignet så lenge jeg ikke skader andre."

Det kan vel være at din gud svarer slik. Men det er forskjell på den gud du har skapt i ditt bilde, og Gud.

Anonym sa...

Men når presten i slutten av Gudstjenesten sier: Gud Velsigne Dere - så sier han jo dette til alle. Det forstår jeg er feil.

Bjørn Olav sa...

Velsignelsen gis ikke som en carte blanche - eller en blank sjekk. Velsignelsen er noe som lyses over de som tar den imot, og det kan kun den gjøre som er gjenstand for den. Og det er kun den som erkjenner at de har syndet mot Gud, har bedt om syndernes forlatelse og lever i en daglig omvendelse.

Uansett hvor mye du vrir på dette, Kjellemann, for å få dette til å gå opp, klarer du ikke det. Gud velsigner ikke synd.

Anonym sa...

Presten gir den faktisk blanco - og på vegne av Gud.
Det er ikke noe jeg vrir på.

Det må være du som vrir på det, for presten sier aldri det du sier her; at velsignelsen lyses bare over de som tar den imot, og det kan kun den gjøre som er gjenstand for den. Og det er kun den som erkjenner at de har syndet mot Gud, har bedt om syndernes forlatelse og lever i en daglig omvendelse.

Og så er det vel Gud som egentlig velsigner. Ikke presten, Ikke du og ikke meg.

Håper det flotte brudeparet vet det. Jeg ønsker dem all mulig lykke. Ta godt vare på hverandre! Vær glad for alle som er glad for dere.

Bjørn Olav sa...

At velsignelsen er noe som gis clarte blanche, er noe du gjerne vil tro, Kjellemann. Det er mange ting som sies i en gudstjeneste, som forutsetter at man kan litt om bakgrunnen for det som sies. Litt kjennskap til Bibelen ville ha fortalt deg at velsignelse er betinget av at Gud faktisk velsigner. Og Gud er klar og tydelig i sitt ord. Han velsigner ikke synd, og homofili kan ikke bli noe annet enn det.

Gud sier i sitt eget ord:

"VE DEM som kaller det onde godt og det gode ondt, som gjør mørke til lys og lys til mørke, som gjør bittert til søtt og søtt til bittert." (Jes 5,20)

Det er dette som skjer i dag. Det er dette disse prestene gjør som "velsigner" homofilie. De vrir og vender på Guds ord, for å få det til å passe. Du gjør deg også skyldig i dette, Kjellemann.

Anonym sa...

Kjellemanns kosegud som er så snill og grei, som alltid sier det Kjellemann sier, må være fin å tro på. Kjellemann fremstår som en slags profet som snakker med guden sin, og videreformidler de positive budskapene.Ingen behøver å gjøre noe for å endre livene sine.Alle kan bare fortsette å gjøre det de vil.Greit lissom.

Anonym sa...

Men var det sånn at homofili er en verre synd enn andre? Er jeg en større synder enn deg Hansen? Eller kan det hende at det er Gud som avgjør dette?

Jeg tenker at du er like stor synder som meg - men jeg VET ikke. Jeg antar Gud vet.

Bjørn Olav sa...

Det står i Bibelen at ALLE har syndet,og står uten ære for Gud, jfr Rom 3,23.

Så ja, Kjellemann, jeg er en synder. Men jeg bekjenner min synd, og vender meg fra den og ber om å få nåde til å leve et liv som ærer Gud og behager Ham. Det betyr at jeg må gjøre som Guds ord sier. Jeg har vendt meg vekk fra et liv i synd, for å leve for Gud.

Det handler altså ikke om en tevling i hvem som har syndet mest, men det handler om å leve et liv i forsakelse og tro. Det er det livet Jesus kaller oss til.

Anonym sa...

Kjære anonym som er så glad i å kaste ut påstander uten å måtte stå for det eller gi meg mulighet til å påstå noe tilbake:

Jeg har aldri påstått noe sted at alle mennesker skal kunne gjøre hva de vil.

Synd du er så feig. Hvis du ikke var så feig så kunne jeg ført en samtale med deg. Men du opptrer for dumt. Jeg synes forøvrig det du driver med er stor synd. Som anonym baktaler du meg. Du er stor i kjeften men tør ikke stå for hvem du er og du sjekker ikke om det du sier er riktig. Du later til å kjenne meg men vil ikke si hvem du er. Og Hansen godtar det. Hver gang - når det ikke går utover han selv. Trist.

Bjørn Olav sa...

Men det er vel ikke så langt fra sannheten det som anonym peker på, Kjellemann? Jeg ville valgt å ordlagt meg annerledes, men det er vel slik at gud sier stort sett det samme som deg, gjør han ikke?Han er vel sjelden uenig med deg?

Anonym sa...

Jeg er nok kanskje litt mer ydmyk enn deg Hansen.

Jeg forsøker hver dag å være et bra menneske. Men jeg klarer det ikke alltid. Når jeg ikke klarer det blir jeg lei meg, men jeg tror jeg lærer litt hver gang.

Jeg tror at en Gud ser at jeg prøver - og ikke dømmer fordi at jeg ikke gjør alt rett.

Og faktisk tror jeg at det er mye dette livet handler om og kall det kanskje det som er Guds vilje - at vi er her for å lære, for å utvikle oss og bli bedre og bedre.

For meg kan aldri kjærlighet mellom mennesker bli til en synd. Jeg kan heller aldri forstå at Gud mener at kjærlighet mellom mennesker er synd. Sexen som dere tilsynelatende er så opptatt av er faktisk bare en bitte liten del av kjærligheten. En ingrediens som hvis den mangler helt gjør at kaken synes å mangle noe for å være perfekt. Men den kan godt spises for det. Men hvorfor bare lage en halvgod kake når den kan lages bare god?

Størst av alt er og vil alltid være kjærligheten. Vi kan aldri få nok av den - og dessverre mangler den altfor mange steder i verden. Kjærlighet handler også å unne andre kjærlighet.

At mange ikke forstår dette i kirken i dag er det JEG ville kalle frafall. Det er iallefall dette som gjør at veldig mange velger bort kirken og troen. Det er jeg overbevist om.

Anonym sa...

Joda Hansen. Gud og jeg er ganske gode venner vi. Men så tror jeg faktisk ikke at jeg er så dårlig et menneske heller. Jeg gjør iallefall mitt beste. Men langt fra perfekt som sagt. Der jeg ikke er perfekt prøver jeg å lære. Vanskelig kan det være - men jo - jeg tror Gud stort sett har rett når han irettesetter meg.

Som sagt så mange ganger før så tror jeg på en Gud som lever i meg I DAG - ikke ut ifra hva mennesker har skrevet i en bibel for tusener av år siden.

Det er vel her vår tro er ganske så forskjellig.

Jeg kan ikke leve etter en flere tusen år gammel kultur i 2009.

Anonym sa...

Så vil jeg også få opplyse om at jeg aldri tror at det er JEG som sitter med sannheten. Jeg kan bare tro. Sannheten ligger hos Gud - ikke hos oss mennesker. Tror jeg.

Bjørn Olav sa...

Du er sikkert et godt menneske, Kjellemann. Men ut fra kristen tro er det ikke det det handler om. Ingen er god, uten èn, og det er Gud. Vi er syndere - du også. Derfor trenger vi en frelser, og det er bare èn, Jesus.

Det du gir uttrykk for er noe annet enn kristen tro. Jeg synes du skal være redelig nok til å si det. Ikke lure folk til å tro at du representerer noe du ikke gjør.

Du representerer en selvlaget tro, med en gud som er noe ganske annet enn den tre ganger hellige Gud, som åpenbarer sin vilje i sitt evige ord, Bibelen.

Det står om Guds ord at det er "levende og virkekraftig" (Hebr 6,12) så jeg tror ikke på noe som er dødt. Ordet er levende, fordi Gud er levende.

Din gud er relativismens gud, som endrer seg hele tiden, slik det passer deg.

Det finnes normer, det finnes åndelige lover og èn dag skal vi stå foran Gud og svare for vårt liv. Både du - og jeg.

Kjærlighet er vakkert, og skapt av Gud. Men ikke for misbruk, ikke for å leve i synd.

Anonym sa...

Så synes ikke jeg det er rart det er kriger i verden når det at det ikke skal handle om menneskegodhet.

Det synes jeg også mange ganger det er vist når dere gjør dere til dommere over andre og glemmer dere selv.

For du har enda ikke svart på om du mener homofili er en større synd enn andre synder.

Og du trenger ikke late som at du mener jeg er et godt menneske Hansen. Da begår du mennelig synden det er å lyve. Du har aldri vist meg noe som helst som viser at du mener at jeg er god. Tvert imot. Selvgod har du sagt ja.

Synd at du tar det at jeg prøver å være et bra menneske for å bare være selvgod - fordi jeg er homofil og fordi jeg tror noe annet enn deg.

Men det er forsåvidt helt greit - for jeg har heller aldri lagt skjul at jeg ikke liker deg heller.

Så der er vi visst iallefall like gode ;-)

Bjørn Olav sa...

Og så er vi igang igjen, Kjellemann, med de samme gamle beskyldningene.

Jeg har ikke sagt at homofili er en større synd, enn andre synder. Men den er av en spesiell karakter, fordi den så til de grader er et brudd med skaperordningen. Gud selv kaller den avskyelig. Bibelen omtaler den som "skammelige lidenskaper", "unaturlig samliv", "dyrkelse av skapningen", "skammelig utukt" - og dette skulle Gud velsigne?

Jeg sier bare at du sikkert er et godt menneske, Kjellemann. Det er jo slik du hele tiden vil presentere deg selv. Så også denne gang. Jeg har ingen grunn til å tvile på det, bortsett fra at du gir uttrykk for at du hater meg. Nå sier du bare "ikke liker", men før har du gitt klart og uttrykk for at du hater.

Sier den guden du har at det er ok også? Var det ikke noe om at "det er ikke rart det blir krig her i verden"?

Anonym sa...

Føler du deg hatet av meg? Ok så hater jeg deg sikkert. Jeg kjenner iallefall ditt hat mot meg og mot homofile i sin helhet dypt inn i hjerteroten. Ja ikke bare fra deg men fra alle andre som kaller seg rettroende også, sanne kristne, urkristne osv osv.. Ja og så hater jo Guden din meg tydelig også da som kaller sitt skaperverk og måten jeg lever livet mitt på for avskyelig.

Vi er ikke igang igjen med noe som helst. Jeg vil bare gjerne at folk som leser denne bloggen skal se hvem som kaller andre selvgod. Og menneskene som støtter han så oppriktig og som ikke engang tør å stå frem med navn.

Jeg skal ha for at jeg aldri forsøker å bli godt likt av dere. Jeg tror de aller fleste klarer å lese det jeg skriver - at jeg TROR - at jeg PRØVER. Mange ville vel vanligvis sette pris på slike egenskaper også heller enn mennesker som hevder de bare ber en bønn om forlatelse og så er tilgitt - og så gjentar synden om og om igjen. For den største synd må da uten tvil være å ta Gudsrollen fra den Gud de hevder er selve sannheten. I stedet for å la hans vilje skje så lar dere deres egen vilje skje og dere gjør dere til dommmere for mennesker som ikke er hverken bedre enn dårligere enn dere selv.

Hva hjelper det med en blogg full av bibelvers og bibelkunnskaper når man ikke klarer å bruke til noe annet enn å dømme alle andre enn seg selv.

Tro hva du vil. Lev livet akkurat slik du vil. Tro om andre akkurat hva du vil. Men la aldri din tro skade andre. Det har du ingen rett til. Sannheten ligger ikke hos deg - unansett hvordan du vil ha det til. Du kan bare styre det som er sant for deg selv.

For de fleste av oss skulle dette være mer enn nok å ta tak i.

Gud er nok god ja - så god at han nok elsker mennesker slik de er. Han har nok en mening med det meste og styrer nok dit vi vil enten vi vil eller ikke.

Homofile er også skapt av Gud og er altså også en del av skaperordningen. Se filmen MILK. Så tidlig tilbake som på 70-tallet måtte homofile skjule ansiktene sine, gjemme seg i skam. Slik har andre villet at jødene skulle. Slik har andre villet at svarte skulle. Slik vil vel egentlig du at homofile også skulle gjøre. Du og Guden din. Selvfølgelig kan du ikke si det - men du sier i stedet at vi burde vende oss fra "synden". Synden er at vi elsker noen av samme kjønn. ELSKER! ikke hater! Vi kan få akksept - men først må vi bli som dere. Dere sannhetsvitnene. Dere eneste sanne. Dere som er syndige - men som bare tror det er å be å så få tilgivelse. Hva dere sier og gjør mot andre medmennesker er ikke viktig. Dere sitter jo med hele sannheten. Imens så dør unge gutter og jenter i skam. Skam som påføres av den Gud dere ikke bare tror men som er eneste sannhet. Guden og bakkemannskapene hans.

Klart dette skaper hat. Klart dette skaper kriger.

Jeg kjenner at jeg vil sloss iallefall. Jeg trenger ikke som andre her skjule meg bak anonymiteten. Jeg er stolt over hvem jeg er og hva jeg er og hva jeg gjør. Selv om jeg gjør feil.

Jeg tør iallefall si hva jeg mener. Det skal jeg ha.

Bjørn Olav sa...

Kjellemann, jeg kan si èn ting: Jeg har aldri hatet noen, heller ikke deg.

I likhet med deg sier jeg meningen min, og jeg deler min tro og overbevisning.

I motsetning til deg skal jeg ikke ha lov til det. Da er jeg plutselig ansvarlig for andre mennesker død. Ja, slik kan man bruke hersketeknikk, er det ikke dere dere ynder å kalle det?

Til forskjell fra deg, så tror jeg det som står i Bibelen, da kan man ikke tro hva man vil. Det står nemlig ikke i Bibelen at "enhver blir salig i sin tro". Det finnes bare en saliggjørende tro, troen på den oppstandne Jesus som Frelser og Herre. Men du tror jo Han er død.