torsdag, august 27, 2009

Vi må være Bibeltroende

Jeg har en god venn som er messiansk jøde. Hans navn er Chuck Cohen. Navnet tilsier at han kommer av presteslekt. Jeg liker veldig godt det han sier i boken han har skrevet som heter "Våre trosrøtter." Der skriver Chuck: "Vi er ikke nytestamentlig troende. Vi er Bibeltroende." Bibelen er èn. Chuck skriver videre: "Enhver framtredende lære i Det nye testamente har røtter dypt i Tanach (Det hebraiske ordet for Det gamle testamente.) For en full forståelse av disse lærer må vi grave i den hebraiske jorden. Det er bare når vi næres av Guds fullstenige ord at vi blir stående i stormen."

Derfor blir jeg bestyrtet når jeg leser utsagn som dette: "Jag tror ärligt talat att ingen som har Guds Ande inom sej kan finna ngt som helst matnyttigt i Moseböckerna".

Utsagnet kommer fra en svenske som kaller seg "Prophetone", og som deltar i den pågående debatten på et svensk nettsted. Det denne "profeten" overser er at Tanach - eller Det gamle testamente var Jesu Bibel. Det var også denne apostlene leste fra, og historisk sett bruker Det nye testamente uttrykket "Skriften" bare om Det gamle testamente. Det nye var jo ikke samlet ennå. Det er viktig å huske det når vi leser ord som:

"Skriften kan ikke gjøres ugyldig." (Joh 10,35)
"Dere gransker Skriftene, fordi dere mener at dere har evig liv i dem - og disse er det som vitner om meg."

Når apostelen Peter preker på pinsefestens dag preker han med utgangspunkt i Tanach. Når Jesus sto djevelen imot i ørkenen, siterer Han tre ganger fra 5.Mosebok og djevelen måtte fly fra Ham. Apostelen Paulus bruker bare Det gamle testamente når han forkynner for hedningene! Chuck Cohen påpeker at "da Paulus skulle bevise 'de nytestamentlige' lærene i Romerbrevet, brukte eller refererte han til gammeltestamentlige vers som bevistekster ca 60 ganger. dette indikerer at basisen for Paulus' lære, så vel som de profetiske akkreditivene for identifiseringen av Messias, fant man i Tanach."

I 1985 utkom det en bok på Moody Press, et meget anerkjent forlag med tilholdssted i Chicago, USA. Den var skrevet av Walter Kaiser jr og heter: "The uses of The Old Testament in The New." Der skriver Kaiser jr: "Det nye testamente inneholder ca 300 direkte siterte vers, 200 sitater uten henvisning og 1100 gjengitte eller parafraserte vers fra Tanach. Det nye testamente benytter disse 1600 gammeltestamentlige versene for å bevise at Yeshua er den lovede Messias."

Chuck Cohen spør med rette i sin bok: "Hvordan skal vi for eksempel til fulle forstå frelsen og det som foregikk på korset uten forståelse av 3. Mosebok 16 (Yom Kippur, forsoningsdagen), Jesaja 53 (den lidende tjener) og de mange andre bildene i Tanach som til fulle åpenbarer det som skjedde på Golgata?"

Ja, det er virkelig grunn til å spørre.

For å kunne forstå hvordan Gud handler i historien, er det viktig at vi kjenner vår historie. Da er det viktig at vi som kristne enkeltindivider og som menighet, finner tilbake til våre jødiske røtter. Deres Gud er vår Gud: Abrahams, Isaks og Jakobs Gud. 'Guds ord ble betrodd dem,' leser vi i Romerbrevet. Dette er jødenes store forrett. Israel er profetienes folk. Derfor er også jødefolkets samling til sitt land og staten Israels opprettelse, det store endetidstegnet, selve tids-tegnet fremfor noe annet. Det er en oppfyllelse av tusen år gamle profetier som i dag blir historie rett foran våre øyne. Skal vi forstå bakgrunnen for det som skjer nå, i tiden før Jesu gjenkomst, trenger vi å forstå Guds ord. Og da trenger vi å lese hele Boken - fra 1.Mosebok til Åpenbaringen.

"Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for at Guds menneske kan være fullkomment, satt i stand til all god gjerning." (2.Tim 3,16-17)


7 kommentarer:

Anonym sa...

Når jeg har vært i Israel har jeg fått forståelsen av noen messianske jøder ser på Jesus mere som en profet er dette riktig forstått.
Hvordan ser han på Jesus som messiansk jøde ?
Håper på svar fra deg Bjørn Olav da jeg har stor tro på dine studier i skriften.
Du ville sikkert varme hjertet til flere en meg hvis du kunne skrive litt mere om deres praktisering om dem er foskjelig eller det som er likt her på berget.
Takk på forhånd for at du elsker dem som tror på Jesus.

Broderlig i kristus

Cato sa...

Ja, det er klart at Mosebøkene og hele GT er Guds inspirerte ord. Går ikke an å si noe slikt som Prophetone gjør!

Interessant å lese også hva Chuck Cohen sier om forsoningsdagen. Jeg har en liten utveksling med SÅ om det på Aletheia.

Mvh.
Cato.

Bjørn Olav sa...

Jeg tror du vil finne hans bok "Våre trosrøtter" veldig interessant. For det første er det en bok skrevet av en messiasank jøde. For det andre er den ganske annerledes enn det MFS i Sverige lærer. Det er Glåmdal Israelsforening som har utgitt den. Si fra skal du få adressen.

Bjørn Olav sa...

Broder i Kristus

Jeg kommer tilbake til dine spørsmål.

Cato sa...

Bjørn Olav, jeg bestilte boka på nettet.

Mvh.
Cato.

Anonym sa...

Takk Bjørn Olav .
Gleder meg til å forstå mere om messianske jøder.
Gud velsigne ditt arbeide for Jesus og dem som tror på han.
Jesus blir bare større og større til mere vi ser og forstår om hans stor offer for oss.

Broderlig i kristus

Anonym sa...

Jeg må lette hjerte mitt etter var så sint på lesningen av Gt i mange kristene miljøer.
Jeg tror GT har mange viktige sannheter om Gud men at man må gå til kilden ,dem av jøde folket som er ekte uten politiske motiver til å godte vestlige tolkninger om krig og elendighet, for å få det rette forståelsen slik du prøver.
Det å tolke etter eget hode som mange i Usa og Norge gjør med å trekke konklusjoner uten å se det hele i en større sammenheng er jeg sterkt imot enda.
Måtte bare bekjenne det for å få fred i sjelen.
Kjære Jesus må ditt ord ikke bli brukt av dem som ikke kjenner dybden av dem eller til å skape splid mellom menneskene amen.

Broderlig i kristus