fredag, august 28, 2009

"Vi vil åpne veier til et møte med Gud"

Jeg holder for tiden på med å skrive noen bibelstudienotater som skal publiseres i LOGOS, som utgis av Bibelleseringen i Norge. Det har jeg gjort flere ganger, og det føles veldig meningsfullt. Finnes det noe bedre å bruke tiden på enn å hjelpe mennesker til å lese Guds ord?

Notatene jeg skriver skal utgis i nr 1/2010, og gjelder for dagene 10.-20. februar. Det er Josvas bok jeg gjennomgår. Utfordringen er å skrive kort, hver kommentar er på maks 200 ord. Når man skal uttrykke seg kort, må man virkelig jobbe med hva som skal sies. Det er ikke lett. Særlig ikke når man skal behandle en så rik tekst som bibeltekstene er. Men trøsten er at de som leser selv kan studere videre på egenhånd.

Bibelleseringen i Norge har som motto: "Vi vil åpne veier til et møte med Gud". Det synes jeg er flott.

Bibelleseringen har ulike hjelpemidler som kan hjelpe deg til å få bedre utbytte av din daglige stille stund. Du finner deres nettside her:


Det finnes leseplaner for både voksne, barn og ungdommer. Samt spesialhefter som tar for seg ulike deler av Bibelen. Ta deg en titt på produktene og la deg inspirere til å lese mer i Bibelen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Takk at du skriver om å åpne veier til Gud.
Jeg har prøvd bibel leseplan, men det fungere så dårlig for meg. Vet ikke hvorfor. Tror det blir så skjematisk. Men har funnet min måte til å la Ham møte meg. Der er jeg nå selv om det kan bli litt anderledes når sykdommen plager meg på det verste, da må jeg bare hvile i at Gud-Jesus bevarer meg og hjelper meg.
Håper du har det godt for tiden, velsignet dag.
Hilsen karin.

Bjørn Olav sa...

Jeg tror vi må finne "vår måte", Karin. For noen fungerer denne bibelleseplanen godt, for andre ikke. Gud har skapt oss forskjellig, og jeg fascineres stadig av disippelkretsen til Jesus. Ingen streotyper der nei. Tenk på Tordensønnene, en av dem, Johannes ble nå ganske rolig han da, men så har du også andre, som Peter. Jeg leste en gang en bok om de 12 som beskrev deres forskjeller, og hvilke personlighetstyper de var. Det var veldig interessant.

Med min helse går det opp og ned. Jeg har heldigvis bare hatt små tilbakefall på det som skjedde søndagen da jeg fikk et illebefinnende. Venter fortsatt på å høre fra sykehuset.

Du og dine er stadig i mine bønner.