tirsdag, september 15, 2009

Abortmotstander og forbeder skutt ned og drept i USA


En "ja-til-livet" aktivist, James Pouillon (63), kjent som "mannen med plakaten", ble skutt ned og drept 11.september. I mange år hadde James Pouillon stått opp for det ufødte liv, og var en iherdig motstander av fosterdrap. Han døde på sin post, der han stod utenfor Owosso High School i Michigan med sin stille demonstrasjon. I mer enn 20 år har Pouillon, som rakk så vidt å bli pensjonist fra jobben som bilmekaniker, stått med sin plaktat for å gi uttrykk for sin overbevisning. På plakaten sto det skrevet med store bokstaver: "LIV" og bilde av en baby.

James Pouillon ble skutt ned på åpen gate (se bildet) av 33 år gamle Harlan Drake, en lastebilsjåfør. De to kjente ikke hverandre fra før. Drake skal ha gitt uttrykk for at han hatet mannen med plakaten for hans engasjement for fosterets rettigheter.

James Pouillon var en mann vel kjent med fengsler. En rekke ganger ble han arrestert for sitt engasjement for det ufødte liv. Han var en fredsaktivist på sin måte. Det eneste han gjorde var å bære sin plakat. James Pouillon var kjent som en bønnens mann. Han ba mye for skoleelevene på skolene i byen hvor han bodde.

4 kommentarer:

KuleKnut sa...

For en forferdelig historie.. Tenk å bli drept på grunn av en plakat det står "liv" på? Den mannen som gjorde det må være alvorlig syk, men det er et paradoks at både aborttilhengere og abortmotstandere ender opp med å drepe hverandre...

Veit ikke om du så kommentaren min litt lenger ned, men jeg har i allefall begynt å lese boka vi snakket om. Er over halvveis, og jeg kan så langt si at den er meget interessant. På mange måter.

Bjørn Olav sa...

Ja, det er grusomt, KuleKnut. En absurd tanke at noen som er for-liv tar liv, og det motsatte, at noen dreper en som kjemper for det ufødte liv.

Jeg er blitt gammel, jeg husker ikke hvilken bok vi snakket om. :D

KuleKnut sa...

Ah, mine homofile venner! hehe!

Bjørn Olav sa...

Der kan du se, kortidsminnet er ikke så godt etter fylte 50 (blir 51 denne måned)! Godt du minner meg på det. Du er jo ennå bare ung.