søndag, september 13, 2009

Blant pinsefolket denne søndagen


Denne søndagen blir en søndag sammen med pinsefolket. Nå i formiddag skal jeg tale i Pinsekirken på Kolbotn, en menighet jeg har lært å kjenne gjennom en lengre tid som fast forkynner og som jeg setter stor pris på. Det er alltid stor åpenhet for forkynnelsen . Det samme kan sies om Lena pinsemenighet, hvor jeg skal tale i ettermiddag. Neste søndag skal jeg igjen tilbake til Kolbotn.

Jeg skal tale med utgangspunkt i 3.Johannesbrev. Det er ikke ofte vi predikanter henter prekenteksten derfra. Egentlig er det litt dumt, for dette lille brevet av apostelen Johannes er både relevant og ikke minst sjelesørgrisk. Dessuten er Johannesbrevene svært viktige i vår tid fordi de tar oppgjør med vranglære. Ikke minst gnostismen som var en del av de utfordringer de første kristne stod overfor, og som vi kjenner som New Age. Men jeg kommer bare "innom" dette. Jeg skal snakke om andre ting, og røper ikke mer her, fordi det nok kommer som egne bloggartikler.

I dag er jeg så heldig å ha egen sjåfør. Min sønn som holder på å ta førerkort skal kjøre. Det setter jeg veldig stor pris på.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg ønsker deg en velsignet dag!

Tove O

Bjørn Olav sa...

Takk skal du ha, Tove. Likeså får jeg si. :D

Anonym sa...

KildeBaptist http://www.baptist.fi/vav/tro_i_rel.html

Johannes evangelium skrevs "för att ni skall tro att Jesus är Messias, Guds son och för att ni genom att tro skall ha liv i hans namn". Hos Johannes utförs under och tecken inte som ett självändamål utan för att övertyga Jesu efterföljare om att tro. Undren sker alltså inte som hos synoptikerna som en följd av tro hos den som helar eller hos den som helas. Enligt Johannes är Jesus den stora undergöraren och församlingen kan som förvaltare av denna tro göra ännu större tecken än Jesus. Att tro på Jesus innebär att alla mänskliga förhoppningar om liv, bröd, sanning, ljus mm. når sin fullbordan. Att tro innebär 'att inse' eller 'att komma till insikt' om frälsningen, att Gud sänt sin Son till världen för att frälsa världen. Den som tror har evigt liv och undgår domen. Trons innehåll är således intimt förknippat med frälsningen.

Dette er gnostisk på sitt beste
"att komma till insikt" Gnosis

Att tro innebär 'att inse' eller 'att komma till insikt' om frälsningen, att Gud sänt sin Son till världen för att frälsa världen.

Så hold dere langt unna baptister og olkirken og alle som søker å forstå mysteriumet amen

Broderlig i kristus

Anonym sa...

Hei Bjørn Olav!
vi kommer visst til å dele mye av tiden i Kolbotn mellom oss i høst. Gud velsigne deg!

Hilsen
Olaf