torsdag, september 17, 2009

Din person, Ditt bilde er det fullkomne svaret


En bønn av arkimandrit, fader Lev Gillet, har fulgt meg noen dager nå. Innholdet i den tar tak i meg kjenner jeg, og jeg deler den gjerne med flere:

Når jeg betrakter Deg, Herre Jesus, føler jeg ikke mer trang til å spørre deg ut, eller få svar på spesielle spørsmål.

Din person, Ditt bilde, er det fyldestgjørende, det fullkomne svaret. Når jeg fester mitt blikk på Deg, blir all ting åpenbart for meg i Deg.

Dunkelt ganske visst, men likevel fullt av kraft. Og selv denne dunkelheten synes ofte for meg å være av en strålene klarhet. Når jeg ønsker å se Deg ganske klart, blir det så lett for meg å forstå all ting.

Herre Jesus, Ditt ord, er ingen fortolkning av en forbindelse som eksisterer mellom Deg og meg. Ditt ord skaper denne forbindelsen. Det forteller meg ikke om Kristus som faktum, men skaper hos meg en levende kontakt med dette faktum. Ordet er at selve den guddommelige virkeligheten har trengt inn i mitt liv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for ordene som viser hvordan vi kan møte Jesus kjærlighet.

Når jeg betrakter Deg, Herre Jesus, føler jeg ikke mer trang til å spørre deg ut, eller få svar på spesielle spørsmål.

Din person, Ditt bilde, er det fyldestgjørende, det fullkomne svaret. Når jeg fester mitt blikk på Deg, blir all ting åpenbart for meg i Deg.

Disse ordene har jeg med meg som en dyrebar skatt i mitt hjerte for verden idag.

Broderlig i kristus

Karin sa...

Tack BjornOlav! denna bönen vill jag skriva in i mitt hjärta!
Den säger allt om min längtan efter Jesus!