lørdag, september 19, 2009

En forunderlig drøm om Israels profetiske rolle - gjennom historien og i endens tid

Natt til fredag hadde jeg en underlig drøm. Jeg drømte at jeg ble overrakt en gave. Gaven var en stor hvit duk laget av den vakreste silke, nydelig brodert med Davidstjerner og en kalk. Når jeg la duken på bordet, ble den plutselig full av ulike figurer. Figurene fremstilte ulike jødiske personer fra ulike historiske epoker. De ble plutselig levende, noen av dem danset. Da jeg så dette gråt jeg - lenge. De som danset uttrykte slik glede. Som om de sa: "Alle mine kilder er i Deg!" Noen av figurene kom ut av mørket, og ble stående i strålende sollys. Det var på den ene siden så betagende vakkert, på den andre siden brakte det jeg så en slik velsignelse.

Mens jeg ser slik på disse figurene på den vakre duken, hører jeg en stemme si: "Ta vare på arven!"

Drømmen fulgte meg i hele går. Den slapp ikke taket.

På ettermiddagen ble jeg så minnet om ordene fra Johannes kapitel fire. Det er Jesus som sier dette til den samaritanske kvinnen:

"Dere tilber det dere ikke kjenner. Vi tilber det vi kjenner, for frelsen kommer fra jødene." (Joh 4,22)

Don Finto (bildet) heter en mann som har skrevet en bok som har fått tittelen: "Ditt folk er mitt folk". Finto, som i mange år var baptistpastor, var veldig usikker på om disse løftene som Bibelen har gitt til jødene virkelig gjelder i dag. Han strevde lenge med spørsmålene, og kom frem til at det gjorde de. Ja, ikke bare at det var løfter, men mange av dem har gått og er i ferd med å gå i bokstavelig oppfyllelse rett foran våre øyne.

Et av kapitlene i Don Finto's bok handler om innholdet i Rom 11,12:

"Men hvis deres fall er blitt til en rikdom for verden, og er deres fåtallighet blitt til en rikdom for hedningene, hvor meget mer da deres fulltallighet."

Finto skriver:

"Vi blir fortalt at mer enn halvparten av allle mennesker som har levd på jorda siden Adam og Evas dager, lever i dag. De siste tallene tyder på at en av fem av disse tror på Jesus - langt flere troende i dag enn i alle disse forutgående årene til sammen. Millioner av mennesker på alle kontinenter kommer til tro på Jesus/Yeshua - den største vekkelsen i verden noensinne! For eksempel er nå minst 80 millioner kinesere kristne. Noen mener tallet kan være så høyt som 150 millioner. I følge Ungdom i Oppdrags siste oversikt kommer 1200 mennesker til tro hver eneste time i dette verdens mest folkerike land. Det er mer enn ti millioner hvert år. For femti år siden var det knapt mer enn èn million troende i det veldige landet. Hvorfor? Hvordan kan vi forklare en slik enorm innhøstning av sjeler?"

Don Finto setter vekkelsen i Kina i et meget interessant perspektiv. Hør bare:

"I 1948, da staten Israel ble født, var Kina med sine èn million troende i ferd med å komme under kommunistisk styre. Pastorer og andre ledere ble fengslet og drept, og kirkebygninger ble ødelagt. Menigheten måtte gå under jorden. Men menigheten ble ikke tilintetgjort. Da Israel kunne feire 50 års jubileum, og da Vestens kristne igjen kunne få kontakt også med undergrunnskirken, fant de en blomstrende menighet - rundt 80 millioner mennesker. Det er alene en økning på 8.000 prosent. Hvilken forbindelse er det mellom disse mirakuløse tallene og det jødiske folk?"

Finto bruker en en puritaner fra det syttende århundre, Robert Leighton, til å se sammenhengen:

"De som ikke daglig ber om at jødene skal omvende seg, glemmer et vesentlig poeng hva angår menighetens herlighet. Det jødiske folk skal utvilsomt nok en gang bli befalt å reise seg og skinne, og deres tilbakevending skal bli til 'rikdom for verden', og det skal bli herligere tider enn hva Guds menighet noen gang har sett."

Jeg er så glad og takknemlig for at Gud åpnet mine øyne til å se Israels store profetiske betydning for verden, og for menigheten. Gud har ikke forkastet Israel, Han har heller aldri glemt dem. Hans trofasthet mot dem er evig. Det minnet Han meg igjen om gjennom denne forunderlige drømmen.

"

5 kommentarer:

Anonym sa...

Er du sionist?

leins sa...

Hei bjørn Olav!
Denne drømmen måtte ha vært en stek opplevelse.

Viser bare hvor sterkt jødene er i Guds frelsesplan. Alt har sitt opphav i det jødiske.

Takk for at du delte denne drømmen med oss som er bloggens lesere.

Ha en velsignet og god helg, med GUDS ORD i sentrum!

Bjørn Olav sa...

Ja, jeg er en kristen sionist.Det er vanskelig å tro på Bibelen uten å være det.

Bjørn Olav sa...

Leins

Ja, denne drømmen var veldig sterk. Det finnes drømmer som bare er en drøm, et produkt av vår fantasi. Så finnes det drømmer gitt oss av Gud. Jeg tror dette vare en slik drøm. Slike drømmer pleier å "sitte i kroppen" i mange måneder hos meg.

Ha en velsignet helg du og dine!

Anonym sa...

Gud har virkelig talt til deg den natten. Vi var en gruppe som ser i ånden som møttes på torsdag for å be sammen for Guds rike.Med ett kom Jesus sterkt tilstede iblant oss for å formidle noe viktig.Han sa at på jorden og i himmelen var forsoningen mellom kristene og Jøder ikke fulbrakt etter korset som delte dem med Jeus ord om at han ikke ville forsones for Israel tok imot han.Den smerte som var mellom Jesus og Israel er nå borte slik at han kan åpne opp for å fri profetene igjennom tidene for sitt arbeide med å holde den Jødiske folkesjel oppe med sine bønner.Veien til Guds hjerte er åpnet opp så helbredelsen kan skje
Det trengs visdom for å tolke det.

.Begeret er Jesus kraft som han vil forløse Jødene med slik at gleden kan vende tilbake i deres hjerte.Stjernen med dem to sammenføyede trekanter er to motstående krefter som er forenet i en sammenføyet kraft som vil vekke hjertene.(det er mye mere som jeg ikke kan tale om her som han viste meg). Profetene med sine gleder er starten på dem messianske tid som er forutsakt skal komme til jorden å utfri sjelene fra mørkets makt.
Det er mye mere som kan sies men jesus sa at hans plan med å utgyte sin ånd over hele jorden slik at dem kunne nå av alles hjerter var det viktigste han nå forbredet i den siste tiden før alle ser han. derfor er å være vitner og lys for verden med å vise verden den sanne Guds ånd i hjerte viktig for å starte førstegrøden til den store høst som skal komme shalom
Broderlig i kristus